ΤΟ παράδοξο είναι πως εδώ και αρκετές εβδομάδες οι διεθνείς τιμές πετρελαίου παραμένουν στα ίδια επίπεδα. Τώρα, βέβαια, οι εμπλεκόμενοι τα ρίχνουν στην πτώση τις ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου.
ΕΙΧΑΜΕ, όμως, ανακοινώσεις για τους ελέγχους στα βενζινάδικα. Από τα λεγόμενα του υπουργού Ανάπτυξης βγαίνουν δύο πολύ σημαντικά στοιχεία.
ΚΑΤ’ αρχάς, ότι το ποσοστό παραβατικότητας ανέρχεται σε 26%. Για να το πούμε λίγο πιο μπακαλίστικα, ένα στα τέσσερα πρατήρια βενζίνης πιάστηκε να «κλέβει» τους πελάτες.
ΤΟ υπουργείο λέει πως μπαίνουν πρόστιμα. Προφανώς και μπαίνουν. Το θέμα είναι αν ποτέ θα πληρωθούν ή μέσω ενστάσεων θα ακυρωθούν. Αλλά ας υποθέσουμε πως θα εισπραχθούν όλα. Μπορεί, όμως, το πρόστιμο μπροστά στην αισχροκέρδεια να μην απασχολεί και ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες πρατηρίων βενζίνης που παρανομούν. Αν υπήρχε δημοσιοποίηση των στοιχείων τους και μια ένδειξη στις πινακίδες του βενζινάδικου, εκεί δίπλα στις τιμές, πως πιάστηκε να αισχροκερδεί, για να το γνωρίζουν και οι πελάτες, τότε πιθανότατα θα σταματούσαν αυτά τα φαινόμενα μέσα σε μία ημέρα.
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
ΥΠΑΡΧΕΙ, όμως, και ένα ακόμα σοκαριστικό στοιχείο γύρω από όλο αυτό το ζήτημα. Εγιναν, λέει, 137 έλεγχοι μέσα σε τρεις εβδομάδες. Με μια απλή διαίρεση, βγαίνει πως διεξάγονται μόλις 6, το πολύ 7 έλεγχοι κάθε ημέρα.
ΠΙΟ πιθανό είναι κάποιος ιδιοκτήτης βενζινάδικου να πιάσει το τζόκερ παρά να ελεγχθεί για αισχροκέρδεια. Και επειδή δεν είναι εύκολο ούτε το τζόκερ, κάποιοι εξ αυτών προτιμούν να βγάζουν χρήμα «κλέβοντας» τους πολίτες.
ΤΟ υπουργείο Ανάπτυξης έχει έτοιμη τη δικαιολογία. Πριν δεν υπήρχαν καν κλιμάκια για τέτοιους ελέγχους. Εφτιαξε τη ΔΙΜΕΑ, δηλαδή τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, τη στελέχωσε, πήρε αυτοκίνητα και εξοπλισμό, ώστε να γίνονται έλεγχοι. Εντάξει, λοιπόν, αξίζουν συγχαρητήρια στο υπουργείο που έφτιαξε αυτή την υπηρεσία. Υπάρχει, όμως, κάποιος που πιστεύει ότι με ελάχιστους υπαλλήλους μπορούν να γίνουν πραγματικοί έλεγχοι σε όλη την Ελλάδα; Ας μην κοροϊδευόμαστε.
ΑΝ είναι να γίνονται 6-7 έλεγχοι την ημέρα στα χιλιάδες πρατήρια βενζίνης που υπάρχουν στην Ελλάδα, στην πραγματικότητα είναι σαν να μη γίνεται κανένας έλεγχος. Ας κάνουν προσλήψεις, μετατάξεις ή ό,τι άλλο. Ευθύνη του υπουργείου είναι να βρεθούν λύσεις. Πάντως, την ώρα που η αισχροκέρδεια αδειάζει τις τσέπες των πολιτών, κάτι επιτέλους πρέπει να γίνει.