Tο eleftherostypos.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Η Ελλάδα είναι έτοιμη να παραλάβει τρεις νέες φρεγάτες FDI ΠΝ κλάσης ΚΙΜΩΝ. Η προμήθεια των φρεγατών είναι η σημαντικότερη που πραγματοποιείται τα τελευταία 30 χρόνια από την εποχή της ναυπήγησης των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΠΝ.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται η προμήθεια μιας 4ης FDI καθώς η υπόθεση των LCS έχει ουσιαστικά ναυαγήσει. Έτσι, πιθανότατα το ΠΝ θα στηρίξει την ναυτική του κυριαρχία στις γαλλικές φρεγάτες τουλάχιστον έως και τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Την ίδια ώρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν σε νέες σχεδιάσεις, για τις αντίστοιχες δικές τους ανάγκες. Ποια είναι όμως η ισχύς πυρός των ελληνικών FDI σε σχέση με τις νέες ευκαιριακές ναυπηγήσεις;
Στις 15 Απριλίου 2024, πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση τρόπιδας του πρώτου μπλοκ της τρίτης Ελληνικής φρεγάτας FDI HN «ΦΟΡΜΙΩΝ» στο ναυπηγείο της Naval Group στο Lorient.
Η Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ» καθελκύστηκε τον Οκτώβριο του 2023, ενώ ο ιστός των ηλεκτρονικών και αισθητήρων (PSIM) εγκαταστάθηκε τον Νοέμβριο του ίδιου έτους.
Οι δοκιμές εν όρμω του πλοίου ξεκίνησαν στις αρχές Μαρτίου, με την ενεργοποίηση του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας του πλοίου. Το CMS της έχει ενεργοποιηθεί επί του σκάφους από τα τέλη Μαρτίου, με την τελευταία έκδοση που διαθέτει πολλές ειδικές δυνατότητες που έχει επιλέξει το ΠΝ.
Τα πρώτα δύο συστήματα κάθετης εκτόξευσης Aster 30 (A50 – Sylver®), εγκαταστάθηκαν στις αρχές Απριλίου. Στο δεύτερο εξάμηνο του 2024, ξεκινά η έναρξη θαλάσσιων δοκιμών για την «ΚΙΜΩΝ» και η καθέλκυση της FDI HN 2 «NEAΡΧΟΣ».
Το PSIM της «ΝΕΑΡΧΟΣ» έχει ήδη μεταφερθεί στην περιοχή δοκιμών στην ξηρά για μια περίοδο δοκιμών πέντε μηνών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα πραγματοποιηθεί η ρύθμιση σε λειτουργία πολλών συστημάτων του PSIM. Στη συνέχεια, το PSIM θα εγκατασταθεί στη φρεγάτα λίγες μέρες μετά τη καθέλκυσή της.
Το PSIM της «ΦΟΡΜΙΩΝ» βρίσκεται ήδη σε φάση προετοιμασίας. Οι τρεις φρεγάτες αναμένεται να παραδοθούν το 2025 και το 2026.
Η φρεγάτα είναι γνωστή με δύο ακρωνύμια: FDI και FTI τα οποία έχουν δύο ξεχωριστές έννοιες. Το πρώτο σημαίνει «φρεγάτα άμυνας και παρέμβασης» και το δεύτερο «φρεγάτα μεσαίου μεγέθους».
Η ανάπτυξη της κλάσης από τη γαλλική Naval Group ξεκίνησε βάσει της απαίτησης του γαλλικού Ναυτικού (2013) για πέντε νέα σκάφη τα οποία θα συμπλήρωναν αφενός τις κύριες φρεγάτες του γαλλικού Στόλου FREMM, αφετέρου δε, θα δρούσαν ως σκάφη άμεσης απόκρισης σε περιοχές κρίσεων, χωρίς την ανάγκη για το γαλλικό Ναυτικό να στέλνει τις μονάδες του πρώτης γραμμής.
Ταυτόχρονα το μικρό μέγεθος των σκαφών ήταν θετικό για την εξαγωγή τους σε χώρες που θα τα ήθελαν να τα προμηθευτούν. Παράλληλα το γαλλικό Ναυτικό πρόκειται με τις FDI να αντικαταστήσει τις παλαιότερες φρεγάτες κλάσης La Fayette οι οποίες είναι συγκρίσιμου εκτοπίσματος και μεγέθους με τις FDI.
Τα σκάφη έχουν μέγιστο εκτόπισμα 3,800 τ., μήκος 125 μ. Το 2019 το γαλλικό Ναυτικό αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό τριών εκ των πέντε La Fayette με την εγκατάσταση σόναρ κύτους KingKlip Mk2, ενώ ενισχύθηκε και η α/α άμυνα σημείου με την εγκατάσταση δύο εκτοξευτών SADRAL για χρήση βλημάτων Mistral Mk3 με μέγιστη εμβέλεια 8 χλμ., νέα βελτιωμένα βλήματα Exocet Block 3c και σύστημα κατά τορπιλών CANTO.
Η κλάση FDI αποτελεί την πλέον πρόσφατη παραγωγή των γαλλικών ναυπηγείων για το γαλλικό Ναυτικό, το οποίο διαθέτει 8 φρεγάτες κλάσης FREMM με 32 α/α βλήματα ASTER, δύο HORIZON με 48 βλήματα ASTER, πέντε La Fayette και έξι φρεγάτες μικρότερου μεγέθους κλάσης Floréal.
Μπορεί το γαλλικό Ναυτικό, προς το παρόν, να μην έχει υπό ανάπτυξη μιας νέας κλάσης α/α φρεγάτας άμυνας περιοχής, μεγάλου εκτοπίσματος, άλλες χώρες όπως η Ολλανδία και η Γερμανία βρίσκονται εν μέσω της διαδικασίας αυτής. Τα σχέδια του ολλανδικού Ναυτικού για την ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών που θα αντικαταστήσουν τις ισάριθμες φρεγάτες De seven Provincial που υπηρετούν σήμερα είναι χωρίς αμφιβολία φιλόδοξα.
Η νέα κλάση η οποία θα πρέπει να είναι έτοιμη στα μέσα της επόμενης δεκαετίας θα είναι κάτι παραπάνω από μια απλή αντιαεροπορική φρεγάτα, ευρωπαϊκής σχολής. Το πλοίο θα προσεγγίζει σε διαστάσεις και οπλισμό τα αμερικανικά «θηρία» Arleigh Burke κάτι που δείχνει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι οι νέες ναυπηγήσεις της επόμενης δεκαετίας θα είναι μεγάλων διαστάσεων και μεγάλου οπλισμού.
Όλα δείχνουν ότι κινούνται προς τον υπερθετικό βαθμό με στόχο την υπερπληθώρα πυραύλων έτσι ώστε τα σκάφη να είναι σε θέση να πραγματοποιούν μάχες σε παρατεταμένη βάση και κατά πολλαπλών απειλών.
Η κλάση De seven Provincial
Ποια είναι όμως η κλάση που θα αντικαταστήσει η νέα φρεγάτα α/α άμυνας; Η De Zeven Provinciën απέδωσε συνολικά τέσσερα σκάφη για το ολλανδικό Ναυτικό.
Το πρώτο από αυτά (F802) καθελκύστηκε τον Απρίλιο του 2000 και τέθηκε σε υπηρεσία στις 26 Απριλίου του 2002.
Το δεύτερο F803 Tromp, καθελκύστηκε στις 7 Απριλίου του 2001 και εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 14 Μαρτίου του 2003.
Το τρίτο κατά σειρά σκάφος F804 De Ruyter, είναι καθέλκυσης Απριλίου 2002 και εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 22 Απριλίου του 2004. Τέλος το τρίτο σκάφος F805 Evertsen, καθελκύστηκε στις 19 Απριλίου του 2003 και εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 10 Ιουνίου του 2005.
Πρόκειται για σκάφη εκτοπίσματος 6.050 τόνων, μήκους 144,2 μ. Πλάτους 18,8 μ. Και βυθίσματος 5,1 8 μ. Η πρόωση των σκαφών γίνεται με συνδυασμό κινητήρων ντίζελ και αεριοστρόβιλων, με δύο μηχανές ντίζελ Wärtsilä 16 V26 των 6,800 ίππων η κάθε μια και δύο αεριοστρόβιλους Rolls-Royce Marine Spey SM 1C των 26,100 ίππων καθένας για ένα σύνολο 65.800 ίππων όταν το σύνολο του προωστήριου σκεύους χρησιμοποιείται για την επίτευξη μέγιστης ταχύτητας.
Στα συστήματα πρόωσης τύπου CODAG οι κινητήρες ντίζελ χρησιμοποιούνται για την διατήρηση οικονομικής ταχύτητας, καθώς παρουσιάζουν μικρή κατανάλωση καυσίμου, ενώ οι στρόβιλοι εμπλέκονται όταν το σκάφος πρέπει να επιτύχει τη μέγιστη ταχύτητα, αλλά για όχι μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς παρουσιάζουν μεγάλη κατανάλωση καυσίμου. Η κλάση μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβων και έχει αυτονομία 4.000 ν.μ. στους 18 κόμβους.
Η De seven Provincial διαθέτει όπως είναι φυσικό ισχυρό εξοπλισμό σε αισθητήρες. To σκάφος διαθέτει ως κύριο αισθητήρα το ραντάρ SMART-L το οποίο πραγματοποιεί έρευνα αέρος και έρευνα επιφανείας. Η μέγιστη εμβέλειά του φτάνει τα 400 χλμ. για αεροσκάφη μεγέθους ΑΦΝΣ και τα 65 χλμ. για βλήματα κατά σκαφών επιφανείας τα οποία διαθέτουν χαμηλό RCS.
Το ραντάρ διαθέτει και αντιβαλλιστικές ικανότητες καθώς το 2018, προστέθηκε η ικανότητα ELR και στα τέσσερα σκάφη, όπου είναι δυνατός ο εντοπισμός βαλλιστικού πυραύλου μεταξύ 1.500 και 2.000 χλμ. Η ικανότητά του στην διαχείριση ιχνών, ανέρχεται σε 1.000 εναέρια και 100 επιφανείας. Δεύτερος κύριος αισθητήρας το ραντάρ APAR, το οποίο είναι τεχνολογίας AESA, σε αντίθεση με το SMART που είναι PESA.
Το ραντάρ αποτελείται από 3.424 στοιχεία εκπομπής/λήψης και παρουσιάζει Η εμβέλεια του ραντάρ για αεροσκάφη ανέρχεται στα 150 χλμ. έχοντας τη δυνατότητα να παρακολουθεί έως και 200 στόχους. Το ραντάρ μπορεί να κάνει και έρευνα επιφανείας έχοντας μέγιστη εμβέλεια 32 χλμ. και δυνατότητα παρακολούθησης έως και 150 στόχων επιφανείας. Παράλληλα αναφέρεται και μια διαμόρφωση ως «έρευνα ορίζοντα» η οποία δίνει μέγιστη εμβέλεια τα 75 χλμ. χωρίς όμως να διευκρινίζεται ποιους στόχους αφορά.
Το APAR προσφέρει εστιασμένη έρευνα χώρου έως και 150 χλμ. προκειμένου να διευκρινίζει και να παρακολουθεί ίχνη (εναέρια) τα οποία μεταβιβάζονται από το SMART-L.
Μια όμως από τις εντυπωσιακές δυνατότητες του APAR είναι η ικανότητα να κατευθύνει στον αέρα ταυτόχρονα έως και 32 βλήματα (SM-2 ή ESSM) με 16 από αυτά να βρίσκονται στην τελική φάση καθοδήγησης.
Εκτός από τους δύο αυτούς κύριους αισθητήρες η ολλανδική κλάση διαθέτει ραντάρ ναυτιλίας DECCA και Nederland Scout, ηλεκτροπτικό σύστημα Sirius υπέρυθρης λειτουργίας και MIRADOR, για εναέριους και στόχους επιφανείας, σύστημα IFF MK XII ενώ για ανθυποβρυχιακή προστασία διαθέτει σόναρ κύτους DSQS-24C.
Στον τομέα του ηλεκτρονικού πολέμου η ολλανδικές φρεγάτες διαθέτουν εξοπλισμό αντιμέτρων Racal Sabre, τετραπλό σύστημα εκτόξευσης αεροφύλων/θερμοβολίδων SRBOC Mk 36 για επερχόμενους πυραύλους και σύστημα κατά τορπιλών AN/SLQ-25 Nixie.
Ο οπλισμός των σκαφών είναι ιδιαίτερα ισχυρός. Η κλάση διαθέτει ένα πυροβόλο Oto Melara των 127 χλστ., πολυβόλα των 12,7 και 7,62 χλστ. Για ασύμετρες απειλές και ένα έως δύο (ανάλογα το πλοίο) συστήματα CIWS Goalkeeper.
Το πυραυλικό φορτίο της De Zeven Provinciën είναι ισχυρό: Αποτελείται από ένα κάθετο εκτοξευτή Mk 41 των 40 θέσεων, με συνολική ικανότητα μεταφοράς έως και 64 πυραύλων ESSM και SM-2.
Ειδικότερα οι 32 ESSM μεταφέρονται σε 8 θαλάμους εκτόξευσης ανά τετράδες (4×8), και οι υπόλοιποι 32 πύραυλοι που μπορεί να είναι SM-2 σε ισάριθμούς θαλάμους. Από και πέρα μπορούν να γίνουν διάφοροι συνδυασμοί μεταξύ των ESSM και των SM-2. Στον εξοπλισμό επιφανείας-επιφανείας διατίθενται 8 πύραυλοι RGM-84 Harpoon, ενώ ο οπλισμός συμπληρώνεται από δύο διπλούς εκτοξευτές τορπιλών Mk 32 Mod 9 με τορπίλες Mk 46 Mod 5 των 323 χλστ.
Η φρεγάτα μπορεί να δεχθεί ένα ελικόπτερο ΝΗ90. Τα βλήματα; ESSM έχουν μέγιστη εμβέλεια έως 50 χλμ. και διατίθενται σε δύο εκδόσεις το Block 1 και 2. Το Block 1 έχει σχέση με τον τρόπο καθοδήγησης του πυραύλου ο οποίος είναι ημιενεργός, ενώ στο Block 2 μπορεί να καθοδηγηθεί προς το στόχο είτε μεσώ ενεργού αισθητήρα είτε μεσώ ημιενεργού καθοδήγησης. Το ολλανδικό Ναυτικό χρησιμοποιεί στις De Zeven Provinciën την έκδοση SM-2 IIIA η οποία έχει μέγιστη εμβέλεια 167 χλμ.
FuAD: Η νέα κλάση της α/α φρεγάτας
To ολλανδικό Ναυτικό διέγνωσε την ανάγκη για την προμήθεια νέων φρεγατών για την αντικατάσταση των De Zeven Provinciën απο το 2020. Αρχικά το πρόγραμμα ονομάστηκε Future Air Defender (FuAD) και ήταν να υλοποιηθεί από κοινού με την Γερμανία, η οποία ενδιαφερόταν για την αντικατάσταση των φρεγατών κλάσης F123 Brandenburg.
Στις 17 Δεκεμβρίου του 2020 η τότε υπουργός άμυνας της Ολλανδίας Barbara Visser υπέγραψε με την Γερμανίδα ομόλογό της Benedikt Zimmer ένα μνημόνιο συνεργασίας για την από κοινού ανάπτυξη της νέας φρεγάτας α/α άμυνας περιοχής.
Το Νοέμβριο του 2021 ανακοινώθηκε ότι η Γερμανία θα προχωρούσε στην ανάπτυξη δικού της ραντάρ από την εταιρεία Hensoldt. Αυτό όμως αποτέλεσε ρήγμα στην συμφωνία καθώς οι δύο χώρες είχαν αποφασίσει να προχωρήσουν από κοινού στην παραγωγή τόσο των ηλεκτρονικών συστημάτων όσο και των οπλικών.
Επιπρόσθετα έγινε γνωστό ότι οι δύο χώρες είχαν διαφορετικές απαιτήσεις και στην διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων του σκάφους.
Το Νοέμβριο του 2022 έγινε γνωστό ότι η Γερμανία επιθυμούσε να προχωρήσει σε μια σχεδίαση διαφορετική από τις γραμμές μιας αμιγούς φρεγάτας αεράμυνας περιοχής θέλοντας να ακολουθήσει ένα σχέδιο όπως αυτό της αμερικανικής φρεγάτας Constellation.
Ο υπουργός Άμυνας της Ολλανδίας Κριστόφ βαν ντερ Μάατ μη θέλοντας να θέσει οριστικό τέλος στην συνεργασία με την Γερμανία είχε δηλώσει τη δημιουργία μιας νέας επιτροπής συνεργασίας όπου οι δύο χώρες θα μπορούσαν να προχωρούσαν από κοινού βάσει ενός πλαισίου προδιαγραφών που και οι δύο χώρες θα μπορούσαν να συμφωνήσουν σε αυτό. Τελικά ούτε αυτό στάθηκε δυνατό και έτσι η συνεργασία λύθηκε οριστικά το Νοέμβριο του 2023.
Η Ολλανδία επιχείρησε να βρει άλλους εταίρους στο πρόγραμμα κυρίως από τις Σκανδιναβικές χώρες και τη Δανία, πριν αποφασίσει να προχωρήσει τελικά μόνη στην ναυπήγηση των φρεγατών. Αυτό επίσημα έγινε γνωστό την 1η Μαρτίου από τον Κριστόφ βαν ντερ Μάατ με επιστολή του προς το κοινοβούλιο της χώρας.
Σύμφωνα με αυτή το πρόγραμμα θα είναι ύψους 3,5 δισ.€ και ανατέθηκε στα ναυπηγεία Damen για τη σχεδίαση του σκάφους και στην Thales για τα συστήματα του πλοίου.
Το πρώτο σκάφος από τη νέα κλάση αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία μεταξύ 2034 και 2041 για το τελευταίο πλοίο. «Οι υφιστάμενες φρεγάτες θα είναι στο τέλος της διάρκειας ζωής τους την επόμενη δεκαετία», ανέφερε ο Ολλανδός ΥΠΑΜ σε δηλώσεις του: «Ο οπλισμός των πλοίων με αντιαεροπορικούς πυραύλους πρέπει επίσης να ανανεωθεί. Αυτά τα δύο στοιχεία λοιπόν συνδυάζονται».
Ωστόσο ο ίδιος για ακόμη μια φορά ανέφερε την ανοικτή πρόσκληση σε όσες χώρες θέλουν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα: «Η Ολλανδία είναι επικεφαλής του προγράμματος αυτού, αλλά θα καλωσορίσουμε και άλλες χώρες να ενωθούν μαζί μας».
Ηλεκτρονικά – οπλισμός
Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία τα σκάφη του προγράμματος FuAD θα είναι κατά πολύ ισχυρότερα των υπαρχόντων φρεγατών. Έτσι αντίο ενός θα διαθέτουν δύο κάθετους εκτοξευτές Mk41 για ένα σύνολο 80 θαλάμων εκτόξευσης φέρνοντας τα σκάφη κοντά στα αμερικανικά Arleigh Burke τα οποία διαθέτουν 96 θέσεις εκτόξευσης, για αντιαεροπορικά βλήματα αλλά και βλήματα cruise Tomahawk.
Αν και οι νέες ολλανδικές φρεγάτες θα εξοπλιστούν πιθανότατα με αμερικανικά α/α βλήματα ESSM, SM-2/SM-6 εντούτοις υπάρχει συζήτηση συνεργασίας με την Γαλλία στο θέμα του οπλισμού και την MBDA για τοποθέτ5ηση αντί των αμερικανικών γαλλικών πυραυλικών όπλων όπως Aster 15/30 και MICA VL NG ή CAMM, ενώ έχουν διατυπωθεί προτάσεις και για την εγκατάσταση στη θέση του APAR 2 του ραντάρ SeaFire και CIWS RapidFire.
Το πυροβόλο των 127 χλστ. διατηρείται και σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι το πυροβόλο των 127/64 LW-Vulcano που κατασκευάζει η Leonardo. Επιπρόσθετα η νέα κλάση θα διαθέτει και ένα δεύτερο πυροβόλο των 76 χλστ. επίσης της Leonardo. Σε ότι αφορά τον εξοπλισμό ο Goalkeeper CIWS θα αντικατασταθεί από ένα σύστημα RIM-116 RAM, καθώς και από τουλάχιστον δύο CIWS των 40 χλστ. Για στόχους επιφανείας οι νέες φρεγάτες θα φέρουν τους νορβηγικούς NSM σε δύο σειρές των 8 βλημάτων όπως επιτάσσει η νέα τάση των σύγχρονων Ναυτικών με 16 βλήματα επιφανείας-επιφανείας.
Όσον αφορά τους αισθητήρες, οι νέες φρεγάτες θα κινηθούν στη γραμμή των De Zeven Provinciën καθώς θα έχουν εγκατεστημένα δύο κύρια ραντάρ, δηλαδή το 3D SMART-L και το ραντάρ καθοδήγησης APAR 2, στις αντίστοιχες προηγμένες εκδόσεις τους. Και τα δύο σχεδιασμένα από την Thales Netherlands, έχουν αποδειχθεί πολύ αποτελεσματικά σε πολλές ευρωπαϊκές φρεγάτες.
Άλλες πτυχές των νέων ολλανδικών φρεγατών, όπως το μήκος, η χωρητικότητα, το πλήρωμα και οι δευτερεύοντες αισθητήρες και η τιμή, δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί.
Ωστόσο, θα ήταν πολύ περίεργο εάν αυτά τα πλοία ήταν λιγότερο από 150 μέτρα σε μήκος και 8.000 τόνους, σε εκτόπισμα ίσως και περισσότερο.
Φρεγάτες F-123, F124 και F-126
Όπως αναφέρθηκε η Γερμανία βρίσκεται επίσης στην διαδικασία ανάπτυξης μιας νέας κλάσης φρεγατών η οποία θα αντικαταστήσει τις F123 Brandenburg. Πρόκειται για τη νέα κλάση F-126 η οποία θα είναι σε διαστάσεις το μεγαλύτερο πλοίο επιφανείας που θα τεθεί σε υπηρεσία με το γερμανικό Ναυτικό από το τέλος του Β΄ΠΠ. Σε αντίθεση με την ολλανδική κλάση το χρονοδιάγραμμα για την F-126 είναι πιο προχωρημένο, καθώς το πρώτο σκάφος το Saarland θα είναι έτοιμο το 2028 καθώς ήδη βρίσκεται στη διαδικασία της ναυπήγησης από την ολλανδική Damen η οποία είναι υπεύθυνη για τη σχεδίαση του σκάφους.
Η αρχική απαίτηση αφορούσε τέσσερα σκάφη, αλλά στις 8 Απριλίου του 2024 το υπουργείο Άμυνας της χώρας ανακοίνωσε την πρόθεση ναυπήγησης δύο ακόμη σκαφών, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό στα έξι. Η νέα γερμανική κλάση θα είναι πολύ μεγάλων διαστάσεων, μεγαλύτερη και από την αντίστοιχη της Ολλανδίας.
Έτσι το μέγιστο εκτόπισμα θα ανέρχεται στους 10.550 τόνους, το μήκος στα 166 μ., πλάτος 21 μ. και βύθισμα 5,9 μ. ενώ το ύψος θα αγγίζει τα 40 μ. Η πρόωση του σκάφους θα είναι κατηγορίας CODLAD (Combined diesel-electric and diesel) η οποία αναλύεται σε συνδυασμό ντίζελ και ηλεκτρικής γεννήτριας αν και συνηθίζεται επίσης ο όρος CODED (Combined Diesel and Electric Propulsion) ο οποίος είναι πιο ακριβής ως προς την περιγραφή του συστήματος.
Το σύστημα πρόωσης CODED αποτελείται από δύο ή περισσότερες μηχανές ντίζελ, οι οποίες δίνουν κίνηση σε ισάριθμες γεννήτριες οι οποίες με τη σειρά τους μετατρέπουν τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική για την κίνηση των ηλεκτροκινητήρων οι οποίοι δίνουν κίνηση με τη σειρά τους στις προπέλες του σκάφους.
Όπως αναφέρεται η συνολική παρεχόμενη ισχύς θα είναι στα 32 MW ή 43.000 ίπποι, με τέσσερις γεννήτριες και δύο ηλεκτροκινητήρες. Η μέγιστη διατηρούμενη ταχύτητα που θα αναπτύσσουν τα σκάφη θα ανέρχεται στους 26 κόμβους και 11,5 κόμβους η οικονομική.
Η μεγίστη εμβέλεια των πλοίων θα ανέρχεται στα 4.000 ν.μ. με ταχύτητα 18 κόμβων και αυτονομία 21 ημερών. Το πλήρωμα των σκαφών θα αποτελείται από 114 άτομα, εξαιρετικά χαμηλός αριθμός για το μέγεθος και τις ικανότητες του σκάφους, κυρίως λόγω των αυτοματοποιημένων διαδικασιών, θα μπορεί όμως να φιλοξενεί έως και 84 άτομα ειδικών δυνάμεων, λόγω των μεγάλων χώρων, μαζί με δύο φουσκωτά ταχύπλοα των 10 μ.
Στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό η νέα κλάση θα διαθέτει το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών TRS-4D NR της Hensoldt, το ραντάρ APAR Block 2 της Thales, σόναρ ενεργητικό/παθητικό μεταβλητού βάθους συρόμενο, και δύο Ε/Ο συστήματα ένα Mirador MK2 και ένα Gatekeeper.
Ο οπλισμός των σκαφών θα αποτελείται από ένα πυροβόλο Otobreda 127/64 με βλήματα Vulcano, 8 βλήματα NSM Block 1a, ένα σύστημα VLS Μκ-41 των 16 θέσεων για έως και 64 βλήματα ESSM Block 2B ή 32 ESSM Block 2 και 8 SM-2.
Σε ότι αφορά την αντιπυραυλική άμυνα η νέα κλάση θα διαθέτει 2 συστήματα RIM-116 RAM, δύο πυροβόλα των 27 χλστ. Rheinmetall MLG 272.0 Sea Snake και πολυβόλα των 12,7 χλστ. της Leonardo για ασύμμετρες απειλές.
Τέλος η F-126 θα έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας δύο ελικοπτέρων NH90 Sea Tiger.
Όπως φαίνεται από τα παραπάνω η κλάση F-126 δεν θα έχει το φορτίο βλημάτων της νέας ολλανδικής φρεγάτας, καθώς θα μεταφέρει 64 ESSM αλλά σε σχέση με τα φορτία των προηγούμενων κλάσεων αντιπροσωπεύει μια σημαντική αύξηση.
Έτσι τα σκάφη της κλάσης F-123 διαθέτουν ένα κάθετο εκτοξευτή Mk 41 Mod 3 για 16 βλήματα Sea Sparrow, η κλάση F124 Sachsen με SMART-L και APAR διαθέτει ένα εκτοξευτή Mk 41, 32 θαλάμων εκ των οποίων οι 24 χρησιμοποιούνται για SM-2 Block IIIA και οι υπόλοιποι 8 για 32 ESSM ανά τετράδες, για ένα σύνολο 56 βλημάτων.
Το γιατί το γερμανικό Ναυτικό επέλεξε ένα Mk41 των 16 θέσεων για τις F126 δεν είναι γνωστό, αλλά πιθανώς και τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας να μην είναι απόλυτα σωστά και να προχωρήσει στην τοποθέτηση δύο εκτοξευτών διπλασιάζοντας το φορτίο των βλημάτων.
Συγκρίσεις με τις ελληνικές FDI
Συγκρινόμενα τα σκάφη με την ελληνική διαμόρφωση των FDI διαπιστώνεται ότι τα μελλοντικά πλοία του ΠΝ έχουν ένα ισορροπημένο φορτίο α/α βλημάτων αν και κατά πολύ μικρότερα μεγέθους σκάφη, τόσο από την ολλανδική όσο και από τη γερμανική κλάση καθώς υπολείπονται τουλάχιστον κατά 4.000 με 5.000 τόνους στο εκτόπισμα και κατά 30 έως και 45 μέτρα στο μήκος.
Οι FDI του ΠΝ έχουν μέγιστο εκτόπισμα 4.250 τόνων, μήκος 121 μέτρα, ένα κύριο ραντάρ AESA Sea Fire 500, (σε αντίθεση με τα δύο SMAPRT-L και APAR των ολλανδικών και γερμανικών σκαφών) το οποίο έχει ικανότητα εντοπισμού στόχων βαλλιστικών στα 500 χλμ. 400 χλμ. για στόχους μεγάλων αεροσκαφών και 80 χλμ. για σκάφη επιφανείας.
Το ΣΔΜ είναι το SETIS με υποστήριξη διαύλων επικοινωνίας Link-11/-16/-22), σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) τύπου CAPTAS 4 COMPACT και πρωραίο σόναρ τύπου Kingklip Mk2.
Η προσωρινή διαμόρφωση των σκαφών σε ότι αφορά τον οπλισμό περιλαμβάνει:
• 2 επιπλέον οκταπλούς εκτοξευτές SYLVER A50 για ένα σύνολο τεσσάρων εκτοξευτών και 32 βλημάτων ASTER-30.
• Σύστημα RAM 21 θέσεων, πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Μέχρι τότε, η κατασκευάστρια εταιρεία οφείλει να έχει ενσωματώσει το RAM στο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης SETIS.
• Σύστημα αντιμέτρων πυραυλικών επιθέσεων SYLENA MK2.
Συνοπτικά η φρεγάτα FDI αντιπροσωπεύει ένα σκάφος μετρίων διαστάσεων (για την κατηγορία του), με ισχυρό αντιαεροπορικό εξοπλισμό, εξαιρετικά σύγχρονο ραντάρ και μέτριο φορτίο αντιπλοϊκών πυραύλων.
Η σύγχρονη τάση στα πυραυλικά φορτία των φρεγατών είναι πλέον 16 βλήματα επιφανείας-επιφανείας, έτσι ώστε να προκαλούν επιθέσεις κορεσμού. Είναι μια «συνταγή» που δεν ακολούθησε το ΠΝ.
Τα σκάφη έχουν δυνατότητα μεταφοράς του στρατηγικού βλήματος MdCN σε ένα οκταπλό SYLVER Α70, το ΠΝ δεν επέλεξε την διαμόρφωση αυτή (τρεις SYLVER A50 και ένας Α70).
Οι σύγχρονες σχεδιάσεις φρεγατών που θα ενταχθούν σε υπηρεσία προς τα τέλη της δεκαετίας δεν σταματούν εδώ. Το ολλανδικό και βελγικό Ναυτικό έχουν ήδη ένα πρόγραμμα σε εξέλιξη για τη νέα φρεγάτα πολλαπλών αποστολών γνωστή έως τώρα ως ASWF.
Το σκάφος θα είναι μέγιστου εκτοπίσματος 6.400 τόνων, μήκους 145 μ. Με τρεις κύριους αισθητήρες ένα ραντάρ APAR Block 2.0, ένα Thales SM400 Block 2 και ένα PHAROS, τα δύο τελευταία της Thales, 8 βλήματα NSM, ένα 16πλο Mk 41 για βλήματα ESSM, ένα RAM RIM-116 και ένα πυροβόλο των 76 χλστ. αποτελούν μια επίσης ισορροπημένη λύση. Μια επισήμανση στο σημείο αυτό είναι η πλήρης επικράτηση του βλήματος NSM για τον εξοπλισμό των σύγχρονων νέων μονάδων έναντι του Harpoon, αν και τα ελληνικά σκάφη θα φέρουν Exocet MM-40 Block 3c.
Μια άλλη επισήμανση είναι η σχεδόν καθολική υιοθέτηση του συστήματος RAM ως μέσο άμυνας CWIS αλλά και των πυροβόλων των 127 χλστ. έναντι αυτών των 76 χλστ.
Σε ότι αφορά τις μελλοντικούς κινήσεις του ΠΝ και βάσει των τουρκικών σχεδιασμών για μαζικές ναυπηγήσεις προτεραιότητα πρέπει να έχει η παραγγελία τουλάχιστον ακόμη μιας FDI , η ακύρωση του προγράμματος των κορβετών και η προσήλωση προς την κλάση Constellation για την οποία η Ελλάδα έχει επιδείξει ενδιαφέρον.
Συγκριτικός πίνακας των κυριότερων χαρακτηριστικών της FDI ΠΝ με υφιστάμενες και μελλοντικές ευρωπαϊκές φρεγάτες.
Κλάση
FDI
FuAD
De seven
F124
F-126
ASWF
Fridtjof*
Absalon*
Istanbul*
Εκτόπισμα
4.460t.
<.8.000 τ.
6.050 t.
5.690 t.
10.550τ.
6.400τ.
5.290τ.
6.600τ.
3.100 τ.
Μήκος
122m.
154 μ.
144 m.
143 m.
166μ.
145 μ.
134μ.
137 μ.
113 μ.
Ραντάρ
Sea Fire
SMART;L, APAR 2
SMART;L, APAR
SMART;L, APAR
1x TRS-4D NR/1xAPAR 2
1xAPAR 2.0
1xSM400
AN/SPY-1F 3D /
RSR 210N
SMART-S /
Scanter 6002
Cenk S 3D/ALPER LPI
Φορτίο α/α βλημάτων
32 ASTER
80 ESSM/SM-2
64
ESSM/SM-2
56ESSM/SM-2
64 ESSM
Mk41
ESSM
32 ESSM
36 ESSM
16 SIPER
Φορτίο βλημάτων ε/ε
8 Exocet
8 έως 16
8
Harpoon
8 NSM
8
NSM
8
NSM
8
NSM
16 Harpoon
16 Atmaca
CIWS
1xRAM
1xRAM, 2x RapidFire
1-2 × Goalkeeper
2xRAM
2xRAM
2xRAM
–
2xMillennium
1x GOKDENIZ
Πυροβόλο
1x 76 χλστ.
1x 127 xlst., 1x76xlst.
1×127
1x 76 Super Rapid
1×127χλστ.
1×127 χλστ.
1x76xlst.
1×127 χλστ.
1×76 χλστ.
Ταχύτητα
27 Knots
–
30
29
26
26
27
24
29
* Η κλάση Fridtjof Nansen ανήκει στο Ναυτικό της Νορβηγίας η Absalon είναι η κύρια κλάση του Ναυτικού της Δανίας και η Istanbul η νέα κλάση του τουρκικού Ναυτικού.
Συγκριτικός πίνακας των κυριότερων δυτικών ναυτικών α/α βλημάτων