Η Εύα Νικολαΐδου ξεδιπλώνει τη ζωή της Μελίνας Μερκούρη μέσα από μαρτυρίες προσωπικοτήτων που την αγάπησαν, δημοσιογραφικές αποστολές στο πλευρό της -όπως εκείνη που έγινε με αφορμή τη συνάντηση της Μελίνας ως υπουργού Πολιτισμού με την Ιντιρα Κάντι τον Σεπτέμβριο του 1983 στους Δελφούς-, συνεντεύξεις μαζί της και φωτογραφικά στιγμιότυπα, χαρακτηριστικά της μεγάλης διαδρομής της στην τέχνη και την πολιτική.
Η συνάντηση της Μελίνας ως υπουργού Πολιτισμού με την Ιντιρα Γκάντι τον Σεπτέμβριο του 1983 στους Δελφούς.
Στο βιβλίο της «Μελίνα Μερκούρη-Αγνωστα αποτυπώματά της» (Εκδόσεις Ι. Σιδέρης), η καταξιωμένη δημοσιογράφος παρουσιάζει, μέσα από το πλούσιο υλικό, ξεχωριστά κομμάτια της προσωπικότητας της Μελίνας και προβάλλει άγνωστες, στο ευρύ κοινό, στιγμές από τη ζωή της.
Μια προσφορά στη μνήμη της -όπως η ίδια σημειώνει- για τα 100 χρόνια από τη γέννησή της, με αφορμή την ανακήρυξη του 2020 ως Ετους Μελίνας Μερκούρη.
«Μια ανάμνηση, μια εικόνα, μια εξιστόρηση, μια στιγμή με τη Μελίνα Μερκούρη είναι ένα βήμα στην Ιστορία. Λες και ήταν κάτι αναπόφευκτο σαν τη μοίρα», σημειώνει η συγγραφέας.
«Δεν θα λησμονήσω ποτέ μια συγκλονιστική στιγμή», γράφει στη μαρτυρία της η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.
«Στις 19 Δεκεμβρίου του 1993, ανοίγαμε τα κιβώτια με τις εικόνες του Θεοφάνη που επρόκειτο να παρουσιαστούν στην έκθεση με τις κρητικές εικόνες.
Τα κειμήλια αυτά έβγαιναν για πρώτη φορά από το Αγιον Ορος, χωρίς ποτέ να τα έχει αντικρίσει γυναικείο μάτι. Είχαμε επιφυλάξει αυτό το προνόμιο στη Μελίνα που, με βαθιά ευλάβεια και με τα μάτια έμπλεα δακρύων, έσκυψε να προσκυνήσει τις θείες εικόνες. Ηταν ήδη πολύ άρρωστη. Τα μεγάλα φωτεινά της μάτια έμελλε να κλείσουν για πάντα τρεις μήνες αργότερα, στις 6 Μαρτίου του 1994…».
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Τσουκαλάς γράφει για την περίοδο του Παρισιού. «Θυμάμαι το Παρίσι. Δεκαετία 1970. Στο σπίτι της, rue de Seine. Εκεί ο Ντασσέν, ο Κούνδουρος, ο Πουλαντζάς, ο Βεργόπουλος, όλοι τους πλέον απόντες και πολλοί άλλοι.
Μετά τις ατέρμονες πολιτικές αναλύσεις επί αναλύσεων ο Θεοδωράκης εναλλασσόταν στο πιάνο με τον Χατζιδάκι και η Μελίνα όρθια τραγουδούσε δίνοντας τροφή σε όνειρα και ουτοπίες… Σήμερα, το αποτύπωμά της, μ’ έναν μαγικό τρόπο, επιμένει να εμψυχώνει καιρούς εντελώς άλλους από εκείνους».
«…Μια αύρα είναι λοιπόν η Μελίνα», γράφει ο Ευάγγελος Βενιζέλος. «Μια περίπλοκη και αντιφατική αίσθηση. Οπου το πρόσωπο εισχωρεί στην ιστορία και, το αντίστροφο, το ιδιωτικό στο δημόσιο, και το αντίστροφο, η τέχνη στην πολιτική και το αντίστροφο.
Αυτή και το αντίστροφό της. Απούσα και παρούσα. Αμαρτωλή και αγία. Ηρωίδα και ερωμένη. Παντοτινή και δική μας…».
Η Μελίνα Μερκούρη με τη Ρόμι Σνάιντερ και τον Ζυλ Ντασσέν όταν γυριζόταν η ταινία «10:30 Καλοκαίρι Βράδυ».
Τις δικές τους σκέψεις για τη Μελίνα καταθέτουν, επίσης, η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ, ο Νίκος Σταμπολίδης, η Κάτια Δανδουλάκη, ο Γιώργος Νταλάρας, η στενή συνεργάτιδα και επιστήθια φίλη της Μέλινας, Μανουέλλα Παυλίδου.
H έκδοση ολοκληρώνεται με την παράθεση του βιογραφικού της Μελίνας Μερκούρη όπου, εκτός των άλλων, παρουσιάζεται η μεγάλη παρακαταθήκη της στον πολιτισμό, όπως η δημιουργία του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης και ο αγώνας, που η ίδια εγκαινίασε, για την επιστροφή στη χώρα μας των Μαρμάρων του Παρθενώνα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
ΚΠΙΣΝ & Μέγαρο: Μότσαρτ και Χέντελ… online με όργανα εποχής – Πως θα κλείσετε θέση
Εθνική Πινακοθήκη από το μέλλον
«Η Κραυγή»: Οι ειδικοί ανακαλύπτουν μυστικό χειρόγραφο μήνυμα του ζωγράφου πάνω στον διάσημο πίνακα
Η Βικτόρια Χίσλοπ στον «Ε.Τ.»: «Οταν γράφεις για λέπρα, δεν περιμένεις να γίνει επιτυχία»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr