Ο Ράταν Τάτα, που πέθανε χθες σε ηλικία 86 χρόνων, ήταν ένας από τους πλέον αναγνωρίσιμους διεθνώς δισεκατομμυριούχους της χώρας, όπως και η εταιρία του. Μιλάμε για έναν όμιλο-κολοσσό με πάνω από 100 εταιρίες, 660.000 εργαζομένους και ετήσια έσοδα άνω των 100 δισ. δολαρίων. Παρ’ όλα αυτά, ο Τάτα είχε κερδίσει το προσωνύμιο «ο σεμνός δισεκατομμυριούχος». Δεν ήταν δεδομένη αυτή η στάση ζωής, καθώς δεν ήταν αυτοδημιούργητος, αλλά κληρονόμος μιας ιστορικής φίρμας, με ρίζες στον 19ο αιώνα. Την ίδρυσε το 1869 (!) ο μακρινός του πρόγονος Τζαμσέντζι Τάτα. Ενας πρωτοπόρος της Βιομηχανικής Επανάστασης στην αγγλοκρατούμενη Ινδία, με πλούσιο ουμανιστικό και φιλανθρωπικό έργο, συνήθεια κληροδοτημένη και στους απογόνους.
Ο Ράταν Τάτα ήταν ένας απίστευτα ντροπαλός νέος που ήθελε στις αρχές της δεκαετίας του ΄60 να σπουδάσει αρχιτέκτονας στην Αμερική. Την οικογενειακή επιχείρηση την ανέλαβε κυρίως για χάρη της αγαπημένης του γιαγιάς, η οποία τον μεγάλωσε. Πήρε τα ηνία το 1991, χρονιά-σταθμό των παγκόσμιων εξελίξεων. Η Ινδία ξεχύθηκε στην ελεύθερη αγορά, όπως όλος ο πλανήτης, και τα επόμενα χρόνια η Tata εξελίχθηκε σε έναν από τους παγκόσμιους πρωταθλητές, καύχημα της χώρας. Ο Ράταν εξαγόρασε την Jaguar και την Land Rover, κατασκεύασε το φθηνότερο Ι.Χ. στον κόσμο, το λεγόμενο «αμάξι του φτωχού» Tata Nano, έβαλε τη σφραγίδα του στην αγορά λογισμικού, ακόμη και στον «λευκό χρυσό» των αλατωρυχείων. Μάλιστα, το 2021 ο όμιλος παρενέβη για να σώσει την Air India, επιβεβαιώνοντας τον τίτλο του εθνικού πρωταθλητή.