Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη
Τι έφταιγε; Ενας διακόπτης 49 ετών (κατασκευής του 1972) και ένας αυτομετασχηματιστής 35 ετών (κατασκευής 1986). Η παλαιότητα μέρους του εξοπλισμού του συστήματος μεταφοράς ενέργειας είναι δεδομένη, κάτι που είχε παραδεχθεί τότε και ο ΑΔΜΗΕ, ενημερώνοντας μάλιστα πως από το 2018 είχε προκηρύξει διαγωνισμό για την προμήθεια νέων αυτομετασχηματιστών, αλλά εξαιτίας προσφυγών κατά του διαγωνισμού, καθυστέρησε. Αντίστοιχα προβλήματα γερασμένης υποδομής στο τεράστιο, έκτασης 239.236 χιλιομέτρων, δίκτυό του αντιμετωπίζει και ο ΔΕΔΔΗΕ. Αλλά δεν είναι μόνο το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, όπου παρά τις προσπάθειες εκσυγχρονισμού, οι γερασμένες εγκαταστάσεις κάποια στιγμή το προδίδουν. Συμβαίνει και αλλού.
Πόσες φορές δεν έχουμε γκρινιάξει, και με το δίκιο μας, για γερασμένο στόλο λεωφορείων, για απαρχαιωμένα οδικά δίκτυα με δρόμους που κατασκευάστηκαν πριν από δεκαετίες για αυτοκίνητα άλλων προδιαγραφών, για παλαιούς υπολογιστές που υπάρχουν ακόμα στο Δημόσιο και δεν «συνομιλούν» με λογισμικά νέας γενιάς, για παλαιές λιμενικές υποδομές που δεν «συμπλέουν» με νεότευκτα πλοία, ακόμα και για προβληματικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
Οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε δίκτυα και υποδομές δεν ήταν ποτέ το φόρτε της Ελλάδας, αφού ακόμα και όταν λεφτά υπήρχαν, η πολιτική κουλτούρα ήταν σε άλλο μήκος κύματος, ευθυγραμμισμένη στη συχνότητα που εξέπεμπαν συνδικαλιστές και βουλευτές με τοπικές ευαισθησίες… Τα χρόνια της οικονομικής κρίσης που ακολούθησαν ασφαλώς δεν βοήθησαν, αφού πάγωσαν ουσιαστικά όλα τα έργα υποδομής.
Τώρα είναι η στιγμή της Ελλάδας να κερδίσει τον χαμένο χρόνο. Πρώτον, γιατί υπάρχει μια κυβέρνηση που είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις και να ενισχύσει κρίσιμες υποδομές της χώρας, που θα την οδηγήσουν στον 21ο αιώνα. Από την απολιγνιτοποίηση και την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας μέχρι το 5G. Δεύτερον, γιατί τα ευρωπαϊκά κονδύλια έχουν πλέον ξεκάθαρη φιλοσοφία, προσανατολισμένη στη χρηματοδότηση έργων υποδομών. Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια μεγάλη ευκαιρία τόσο για έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης όσο και για οδικούς άξονες όπως ο ΒΟΑΚ.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr