Γράφει ο Σπήλιος Λιβανός*
Το πρώτο στοίχημα είναι να περάσουμε ταχύτατα από το «Ελλάδα, ήλιος και θάλασσα» στο «Πάμε Ελλάδα όλο τον χρόνο». Ν’ αρχίσουμε να σχεδιάζουμε την τουριστική χρονιά των 12 μηνών και 4 εποχών, επενδύοντας στο προϊόν και την περιοχή.
Ηδη, παγκόσμιοι τουριστικοί πράκτορες προκρίνουν την Ελλάδα ως τη χώρα με τις μοναδικές φυσικές ομορφιές που κατόρθωσε να αντισταθεί στρατηγικά στον κορονοϊό.
Είναι πασίδηλο ότι η υγειονομική κρίση θα αλλάξει τα πάντα στις παγκόσμιες καταναλωτικές συνήθειες: Τουριστικές τάσεις, επιλογές τουριστικών προορισμών, καταναλωτικές επιλογές.
Η Δώρα, η Γαρυφαλλιά και αύριο;
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δυναμικής προβολής της χώρας ως ενός ασφαλούς προορισμού τόσο για γενικό τουρισμό όσο και για εξειδικευμένο, με έμφαση στον τουρισμό ευεξίας, στον πολιτιστικό τουρισμό, στον φυσιολατρικό και γενικότερα στα ταξίδια αναζωογόνησης που έχει ανάγκη ο κόσμος μετά την εξουθενωτική εμπειρία της καραντίνας.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον ευρωπαϊκό τουρισμό, το μεγάλο ζητούμενο είναι να λειτουργήσει η Ευρώπη κεντρικά, συντονισμένα και αλληλέγγυα. Η Ελλάδα, διά του αρμόδιου υπουργού Χάρη Θεοχάρη, ζήτησε τη θέσπιση ενιαίων κανόνων για την επαναλειτουργία όλων των μεταφορών, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και απρόσκοπτη μετακίνηση των ταξιδιωτών της Ε.Ε., αλλά και κοινά πρωτόκολλα για αεροδρόμια, ξενοδοχεία, ΜΜΜ, εστίαση κ.λπ.
Κεντρικός μας στόχος φέτος είναι οι ασιατικές αγορές, που, καθώς φαίνεται, εξέρχονται πρώτες από την υγειονομική κρίση και παραδοσιακά δείχνουν τουριστικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Στις παρούσες συνθήκες, μεγάλες προκλήσεις αποτελούν η στήριξη και η ενίσχυση των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων σε όλη τη χώρα και η περαιτέρω ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, με την παροχή επιπλέον κινήτρων.
Πέραν των μέτρων που έλαβε έγκαιρα η κυβέρνηση για επιχειρήσεις και εργαζομένους, ενδιαφέρον έχουν οι συγκροτημένες θέσεις του ΣΕΤΕ για μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6% και στο σύνολο της εστίασης στο 13%.
Οπως, επίσης, και οι μελετημένες προτάσεις της ΠΟΞ για υποστήριξη της εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν φέτος, παρέμβαση στον αναπτυξιακό νόμο για την υποστήριξη των υγιών επιχειρήσεων που μπήκαν σε αναπτυξιακά προγράμματα και τώρα απειλούνται με κλείσιμο, καθώς και εξέταση άτοκων 20ετών δανείων για υγιείς επιχειρήσεις.
Η τουριστική αγορά της Ελλάδας έχει αποδείξει ότι έχει αποθέματα και δυνατότητες να αυτορρυθμιστεί. Με την κατάλληλη υποστήριξη από την Πολιτεία, το νέο τουριστικό μοντέλο της χώρας μπορεί να την καταστήσει ακόμη πιο ανταγωνιστική ως πρότυπο μεταβολής εν μέσω κρίσης.
Η πρωτόγνωρη είσοδος της χώρας στην ψηφιακή εποχή, εν μέσω πανδημίας, συνιστά ένα ακόμα πλεονέκτημα. Απτό παράδειγμα, η ψηφιοποίηση του ΕΟΤ και το εμπνευσμένο Greece From Home!
Ακόμα και η πιο επώδυνη ανατροπή κανονικότητας μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία, αν κατορθώσεις να «ανέβεις στο κύμα την κατάλληλη στιγμή», με τη δέουσα προσοχή και σύνεση.
*Σπήλιος Λιβανός είναι Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Ν.Δ., βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας