Γράφει ο Όμηρος Τσάπαλος*
Με όρους marketing, για να χτιστεί ένα brand, μια εταιρική ταυτότητα δηλαδή στο πλαίσιο της οποίας ενυπάρχουν και δεσμοί εμπιστοσύνης με τον πελάτη, απαιτείται αρκετός χρόνος. Για να γκρεμιστεί ένα brand απαιτείται ελάχιστος. Στην περίπτωση της χώρας μας το εθνικό brand χτυπήθηκε αλλά δεν κατέρρευσε. Και αυτό γιατί εσωκλείει μέσα του Ιστορία και Πολιτισμό χιλιετιών αλλά και στοιχεία συμπάθειας προς τον ελληνικό λαό, που συνέβαλαν στο να μετριαστεί η αρνητική δημοσιότητα της τελευταίας δεκαετίας. Κακά τα ψέματα, ο Τουρισμός έσωσε την ελληνική οικονομία τον καιρό της κρίσης και σε αυτό συνέβαλε καταλυτικά το οικουμενικής εμβέλειας πολιτιστικό αποτύπωμα της χώρας μας. Ως πότε όμως θα σωζόμαστε από το δημοφιλές και αναλλοίωτο παρελθόν μας;
Η Ελλάδα χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο ανάκτησης της θετικής της εικόνας. Όχι απλά σαν μια χώρα κληρονόμο της αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού, αλλά σαν μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα, που κατάφερε να βγει νικήτρια από μια δεκαετή μάχη που κανείς δεν πίστευε πως θα κερδίσουμε. Το στρατηγικό αυτό σχέδιο θα πρέπει να στηριχθεί στους εξής τρεις πυλώνες:
Πρώτος πυλώνας, η ανάδειξη του σύγχρονου προσώπου της Ελλάδας ως τον νέο διεθνή πόλο ανάπτυξης. Μια Ελλάδα που είναι σταθερός και σταθεροποιητικός παράγοντας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και που βιώνει πλέον την «μετα-πτωχευτική εποχή» της. Μια ασφαλής χώρα στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άμεσος συνομιλητής με τον αραβικό κόσμο, ισχυρός παίκτης στο διαμετακομιστικό εμπόριο και ηγέτης των Βαλκανίων. Μια εξωστρεφής χώρα με ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, μετασχηματισμένη οικονομία, πόλος έλξης ξένων επενδύσεων, που αποτελεί το σύγχρονο αναπτυξιακό πρότυπο της Ευρώπης. Η προβολή της Ελλάδας ως ανερχόμενη δύναμη θα πρέπει να πάρει διαστάσεις αξιοποιώντας φυσικά τα κατάλληλα μέσα επικοινωνίας και marketing. Στόχος αυτού του πυλώνα είναι η εικόνα της Ελλάδας να βελτιωθεί αισθητά στα κέντρα λήψης αποφάσεων, στα επενδυτικά και χρηματοπιστωτικά κέντρα, στους opinion leaders, στα μεγάλα δημοσιογραφικά συγκροτήματα, στα ξένα fora και στις διεθνείς διασκέψεις. Απαιτούνται επομένως στοχευμένες και όχι μαζικές ενέργειες επικοινωνίας, χάραξη μιας ισχυρής επικοινωνιακής καμπάνιας (που να συμπεριλαμβάνει το branding, το μήνυμα, τα κοινά-στόχους και τα κατάλληλα μέσα προβολής), διοργάνωση διεθνών συνεδρίων, κινητοποίηση του συνόλου των διπλωματικών υπηρεσιών μας στο εξωτερικό, την ενεργοποίηση της Ομογένειας, Ελλήνων και ξένων προσωπικοτήτων που θα λειτουργήσουν ως πρεσβευτές της χώρας κλπ. Απαιτείται με άλλα να μάθουμε να «προωθούμε» την χώρα μας στο εξωτερικό, όχι απλά σαν τουριστικό προορισμό, αλλά σαν ένα ανερχόμενο, σταθερό και πολλά υποσχόμενο προνομιακό χώρο για επενδύσεις, εμπορικές συμφωνίες, οικονομικές δραστηριότητες, μόνιμη ή παραθεριστική κατοικία κλπ.
Η Αράχωβα μας έδειξε τον δρόμο: Τι πρέπει να μάθουμε για τις χειμερινές μετακινήσεις
Δεύτερος Πυλώνας, η προβολή της Ελλάδας ως ηγέτη στον τουριστικό τομέα. Πλέον η χώρα μας έχει φύγει από την κατηγορία των μικρομεσαίων τουριστικών προορισμών και έχει ανέλθει στη δεκάδα των κορυφαίων τουριστικών προορισμών παγκοσμίως. Το μήνυμα που θα πρέπει να εκπέμψουμε είναι εκείνο των πολλών και διαφορετικών μορφών τουρισμού μέσα από υψηλής ποιότητας παρεχόμενες υπηρεσίες και μέσα σε ένα περιβάλλον ασφάλειας. Αρχικά όμως οφείλουμε να αποφασίσουμε το νέο «τουριστικό δόγμα»: τι κατηγορίες τουριστών επιθυμούμε να προσελκύσουμε και στη συνέχεια να εστιάσουμε την νέα τουριστική καμπάνια σε αυτές τις κατηγορίες. Η χώρα μας μπορεί να αποκομίσει πολλαπλά οφέλη αν επενδύσει σε υψηλής οικονομικής στάθμης ξένους επισκέπτες παράλληλα με τον παραδοσιακό οικογενειακό τουρισμό.
Την ίδια ώρα, η νέα τουριστική καμπάνια θα πρέπει να δίνει έμφαση σε κρυφούς μέχρι σήμερα τουριστικούς προορισμούς και όχι σε κορεσμένα σε μεγάλο βαθμό νησιά που πλέον εκπέμπουν σήμα κινδύνου. Θα πρέπει να ακολουθήσουμε τις παγκόσμιες διεθνείς τάσεις του Τουρισμού που προτάσσουν την ανακάλυψη κάθε χρόνο και νέων τουριστικών υπο-προορισμών εντός των ήδη υπαρχόντων. Θα πρέπει όμως να μείνουμε πιστοί στην ανάδειξη του μοναδικού πολιτιστικού, ιστορικού και περιβαλλοντικού πλεονάσματος της Ελλάδας, στα συγκριτικά, με άλλα λόγια, πλεονεκτήματα του τουριστικού μας προϊόντος που συνδυάζονται μοναδικά με τον τρόπο ζωής μας, την γαστρονομία, τις παραδόσεις και τα τοπικά έθιμα. Η προώθηση της νέας αυτής τουριστικής ταυτότητας θα αξιοποιήσει τα παραδοσιακά μαζικά κανάλια ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην αξιοποίηση των διαδικτυακών καναλιών προβολής και διαφήμισης που συγκριτικά με τα μαζικά ΜΜΕ είναι πιο οικονομικά αλλά και πιο αποτελεσματικά.
Τρίτος πυλώνας, η ανάδειξη της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση το 2021. Καθόλη τη διάρκεια του έτους θα πρέπει να διοργανωθούν μεγάλες εκδηλώσεις εντός και εκτός Ελλάδας αλλά και μια ξεχωριστή καμπάνια επικοινωνίας που θα εστιάζει στη συμβολή της Ελλάδας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι με έμφαση στα τελευταία 200 χρόνια. Η καμπάνια αυτή θα πρέπει να απευθύνεται κυρίως στους Έλληνες και δευτερευόντως στον υπόλοιπο κόσμο. Το «project 2021» αποτελεί χρυσή ευκαιρία ολικής επαναφοράς του branding της χώρας μας σε θετικό ισοζύγιο και δεν πρέπει να το υποτιμήσουμε. Είναι μια μοναδική ευκαιρία το ίδιο το ελληνικό κράτος να επανασυστήσει τον εαυτό του στους Έλληνες πολίτες ζητώντας τους μια νέα σχέση εμπιστοσύνης έχοντας φυσικά μέχρι τότε ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες δομικές μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται. Είναι η ευκαιρία να κάνουμε μια νέα αρχή με τους εαυτούς μας!
Ο νέος Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει από νωρίς εκφράσει την θέληση του να υλοποιήσει ένα σχέδιο rebranding της Ελλάδας. Το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα, οι πολιτικές συγκυρίες, η ισχυρή κοινωνική θέληση και η χρονιά-ορόσημο που βρίσκεται μόλις 30 μήνες μακριά μας προσφέρουν τα απαραίτητα εφόδια για την υλοποίηση ενός τολμηρού, ολιστικού στρατηγικού σχεδίου rebranding με το οποίο η Ελλάδα θα επουλώσει τις πληγές του παρελθόντος.
Πρόκειται για ένα εθνικό στοίχημα το οποίο αξίζουμε να κερδίσουμε!
*Ο Όμηρος Τσάπαλος είναι Σύμβουλος Στρατηγικής και Επικοινωνίας