Γράφει ο Πάνς Αμυράς
Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση, το ποσό που θα εισρέει ετησίως στα δημόσια ταμεία από τα εφοπλιστικά μερίσματα θα είναι της τάξης των 75 εκατομμυρίων ετησίως.
Η συμφωνία αυτή είναι το αποτέλεσμα «πολύμηνων διαπραγματεύσεων», όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, και έχει αξία να δούμε από ποιο σημείο ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα της φορολόγησης των εφοπλιστών και πού κατέληξε.
Το 2013 όταν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε εισαγάγει την οικειοθελή εισφορά των εφοπλιστών, ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για χαριστική τροπολογία. Σημειώνεται ότι τότε η εισφορά υπολογιζόταν σε 105 εκατομμύρια ευρώ ετησίως αλλά ο κ. Θεόδωρος Δρίτσας, που αργότερα έγινε υπουργός Ναυτιλίας, είχε καταγγείλει τον τότε υπουργό Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ότι «είχε ταυτισθεί πλήρως ως εκπρόσωπος τύπου των εφοπλιστών!».
Αλλά οι «καταγγελίες» Δρίτσα ήταν το λιγότερο. Τον Απρίλιο του 2012, λίγο πριν από τις εθνικές εκλογές του Μαΐου, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας σε ομιλία του στα Γιάννενα είχε βρει τη λύση για τα δημοσιονομικά βάρη των επαγγελματιών της εστίασης: «Αντί για την αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση, να μπει φόρος εφοπλιστών σε κάθε ένα από τα 4.000 πλοία τους, που θα αποφέρει 2 δισεκατομμύρια», είχε πει τότε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.
Το ωραίο είναι ότι η κυβέρνηση Σαμαρά μείωσε τον ΦΠΑ της εστίασης στο 13% από 23% και θεσμοθέτησε εισφορά εφοπλιστών ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ. Η κυβέρνηση Τσίπρα ανέβασε τον ΦΠΑ της εστίασης από το 13% στο 24% ενώ συνέχισε να εφαρμόζει την ίδια εφοπλιστική εισφορά προσδοκώντας έσοδα 75 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Στο οικονομικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε ειδική πρόβλεψη για «κατάργηση του ειδικού καθεστώτος φορολογικής ασυλίας των οικονομικά ισχυρών παραγόντων, όπως των εφοπλιστών και της Εκκλησίας».
Δρόμος χωρίς γυρισμό…
Η κυβέρνηση της αριστεράς δεν κατήργησε ούτε μία από τις 58 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών, «αυτής της πατριωτικής δύναμης που ναυπηγεί 300 καράβια αλλά ούτε ένα στη χώρα μας», όπως έλεγε ειρωνικά ο κ. Τσίπρας σε άλλη ομιλία του στη Θεσσαλονίκη.
«Θα τους ζητήσουμε να αποδείξουν ότι την ελληνική σημαία στα πλοία τους δεν την έχουν μονάχα για καιροσκοπικούς λόγους, την έχουν γιατί πραγματικά θέλουν να στηρίξουν τη χώρα, την πατρίδα, σε μια στιγμή που η οικονομία βουλιάζει. Αν δεν το θέλουν, δεν αξίζουν να έχουν την ελληνική σημαία στα πλοία τους. Οποιος σηκώνει την ελληνική σημαία, πρέπει να στηρίζει την πατρίδα του», έλεγε τις ημέρες της επανάστασης ο κ. Τσίπρας. Χθες φωτογραφιζόταν χαμογελαστός με τη διοίκηση των εφοπλιστών και δήλωνε ευτυχής που η εισφορά του κλάδου θα έχει μόνιμο χαρακτήρα, αν και εθελοντική λόγω των περιορισμών του Συντάγματος.
Προφανώς κάποιος θα του είχε υπενθυμίσει την απάντηση που λέγεται ότι είχε δώσει ένας πολιτικός πριν από αρκετές δεκαετίες όταν ένα μέλος του οικονομικού του επιτελείου είχε προτείνει τη φορολόγηση των πλοίων αντί για την επιβολή τέλους στα ακίνητα. «Τα πλοία έχουν προπέλες και φεύγουν». Προφανώς για αυτό και ο κ. Τσίπρας δεν πρότεινε αλλαγή του Συντάγματος σε σχέση με τη φορολόγηση των εφοπλιστών και πανηγυρίζει για αυτά που είχε καταγγείλει ως χαριστικά…
Ο Πάνος Αμυράς είναι ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου</p