Το αφιέρωμα ξεκίνησε χθες Πέμπτη στον κινηματογράφο Αστορ και συνεχίζεται έως την Τετάρτη 30 Απριλίου και προβάλλει 19 ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους και 5 μικρού μήκους που εξερευνούν διάφορες πτυχές του αόρατου, «καλώντας τα πνεύματα του ελληνικού σινεμά». Από την «Πρωινή περίπολο» του Νίκου Νικολαΐδη και «Το κακό» του Γιώργου Νούσια μέχρι τους «Κυνηγούς» του Θόδωρου Αγγελόπουλου και τις «Αλπεις» του Γιώργου Λάνθιμου, «θα δούμε ταινίες πραγματικά εμβληματικές που έχει ενδιαφέρον να τις απολαύσουμε σε διάλογο μεταξύ τους στο πλαίσιο του αφιερώματος.
Είναι υποχρέωσή μας ως ΕΣΠΕΚ να προωθήσουμε το ελληνικό σινεμά που δεν είναι ευρύτερα γνωστό στο κοινό. Να δούμε με μια άλλη ματιά κλασικές ταινίες που τους συνδέει κοινή θεματική», λέει στον «Ε.Τ.» ο Αγγελος Φραντζής, ο οποίος προσθέτει ότι με το ελληνικό σινεμά συμβαίνει το αξιοπερίεργο «να έχουν κάποιες ταινίες κοινό που το συνάντησαν πολύ μετά την πρεμιέρα τους στις αίθουσες. Οπως το “Σπιρτόκουτο” ή οι ταινίες του Σταύρου Τσιώλη. Οταν βγήκαν στις αίθουσες έκαναν ελάχιστα εισιτήρια αλλά μετά από χρόνια τις ανακάλυψε ο κόσμος και απέσπασαν εκατοντάδες χιλιάδες views στις πλατφόρμες που διατίθενται είτε νόμιμα είτε παράνομα. Δημιουργήθηκε έτσι μια μυθολογία για αυτές».
Ο Αγγελος Φραντζής υποστηρίζει επίσης ότι η αλήθεια είναι ότι στη χώρα μας δεν έχουμε παράδοση στο σινεμά του φανταστικού «αλλά αυτό υπάρχει πολύ μέσα στο ελληνικό σινεμά. Το weird wave, για παράδειγμα, έχει πολλά στοιχεία φανταστικού. Χρειάζεται μια βιομηχανία για να παράγει ταινίες είδους κι εμείς δεν έχουμε ούτε βιοτεχνία. Ομως, αν και έχουμε πολύ μικρή αγορά, γυρίζονται πολλές και διαφορετικές ταινίες που πάνε πολύ καλά στο εξωτερικό», υπογραμμίζει και επισημαίνει: «Δεν πειράζει αν οι ταινίες βρίσκουν μεσαίο ή μικρό κοινό. Δεν είναι όλες οι ταινίες για όλους και δεν είναι μόνο τα εισιτήρια που καθορίζουν μια ταινία. Σε όλη την Ευρώπη εδώ και δεκαετίες, οι θεσμοί είναι εκεί για να μπορεί μια χώρα να παράγει τέχνη, για να υπάρχει η τέχνη. Αλίμονο αν στα κριτήρια υπήρχε μόνο το τι θέλει να βλέπει το μεγάλο κοινό». Προσθέτει επίσης ότι φέτος ήταν μια κακή χρονιά στην προσέλευση του κοινού στις αίθουσες και πως «αν δεν είχαμε το “Υπάρχω” του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, τα πράγματα θα ήταν χειρότερα. Ομως αυτό είναι κάτι που αφορά σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στη χώρα μας. Οι arthouse ταινίες κάνουν λίγα εισιτήρια και ταινίες που απέσπασαν τον Χρυσό Φοίνικα και τα Οσκαρ δυσκολεύονται να κόψουν μερικές δεκάδες χιλιάδες εισιτήρια. Αυτή η κατάσταση συμπαρασύρει και τις ελληνικές ταινίες», σημειώνει.
Οι ταινίες που προβάλλονται
Παρασκευή 25/4
Πόλη Φάντασμα
17:15 Ταξίδι του Μέλιτος του Γιώργου Πανουσόπουλου
19:15 Προβολή Ταινιών Μικρού Μήκους: Third Kind του Γιώργου Ζώη. Astrometal του Ευθύμη Kosemund Σανίδη. Electric Swan της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη. Η Ζωή Ενός Νεκρού του Ορφέα Περετζή.
21:30 Πρωινή Περίπολος του Νίκου Νικολαΐδη
Σάββατο 26/4
Το Κακό
18:00 Η Μάσκα του Διαβόλου του Κώστα Καραγιάννη
20:00 Ο Δράκουλας των Εξαρχείων του Νίκο Ζερβού
22:00 Το Κακό του Γιώργου Νούσια
Ταινία Φάντασμα
00:00 Ταινία έκπληξη – η πρώτη ελληνική ταινία του φανταστικού
Κυριακή 27/4
Απέθαντοι
16:30 Κυνηγοί του Θόδωρου Αγγελόπουλου
19:45 Καρκαλού του Σταύρου Τορνέ
21:30 Κρυστάλλινες Νύχτες της Τώνιας Μαρκετάκη
Δευτέρα 28/4
Στοιχειωμένα Σπίτια
17:00 Ευρυδίκη ΒΑ2037 του Νίκου Νικολαΐδη
19:00 Ιστορία 52 του Αλέξη Αλεξίου
21:15 Οι Τεμπέληδες της Εύφορης Κοιλάδας του Νίκου Παναγιωτόπουλου
Τρίτη 29/4
Εκτοπλάσματα
16:45 Σχετικά με τον Βασίλη του Σταύρου Τσιώλη
18:30 ROUND TABLE: Το ελληνικό σινεμά είναι φανταστικό! Συμμετέχουν οι Βίβιαν Παπαγεωργίου, Γιάννης Βεσλεμές, Γιώργος Ζώης, Ντάνιελ Μπόλντα. Συντονίζει ο Αγγελος Φραντζής
20:15 Ντανίλο Τρέλες του Σταύρου Τορνέ
22:00 Φωτογραφία του Νίκου Παπατάκη
Τετάρτη 30/4
Τελετή
17:45 Winona του Αλέξανδρου Βούλγαρη
19:45 Αλπεις του Γιώργου Λάνθιμου
21:45 Ησυχία 6-9 του Χρήστου Πασσαλή
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Το αφιέρωμα θα προβληθεί και στον κινηματογράφο Παύλος Ζάννας στη Θεσσαλονίκη από τις 8-14 Μαΐου