Επιθυμία των κατασκευαστών του είναι να κάνουν ευκολότερη και πιο άνετη τη ζωή του αγρότη. «θα δουλεύει όπως το… uber. Οπως παραγγέλνεις από το κινητό σου μέσω εφαρμογής ταξί για να πας κάπου, έτσι θα παραγγέλνεις τον “alpha” να πάει στο χωράφι σου όπου θα αναλαμβάνει -μεταξύ άλλων- τον ψεκασμό και τη λίπανση, θα ελέγχει τη συγκομιδή, θα τραβά φωτογραφίες και θα συλλέγει περιβαλλοντικά δεδομένα, όσο είσαι σπίτι σου!», λέει στον «Ε.Τ.», ο ιδρυτής και CEO της εταιρίας Agroverse, Δημήτρης Κούτρας.
Μεγαλωμένος σε αγροτική οικογένεια στην Κάριανη Καβάλας, ο κ. Κούτρας είχε καταλάβει από μικρός πόσο κοπιαστική είναι η δουλειά του γεωργού. Σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πλέον τελειώνει το μεταπτυχιακό του στη Ρομποτική και Τεχνητή Νοημοσύνη. «Για χρόνια αναζητούσα hi tech ρομποτική λύση για τις κοπιαστικές αγροτικές εργασίες. Αλλά, ό,τι έβρισκα στο εξωτερικό είχαν τρία βασικά προβλήματα: υψηλό κόστος (άνω των 200.000 ευρώ), δύσκολο χειρισμό και έπρεπε να το μεταφέρεις στο χωράφι», πρόσθεσε. Ετσι, η ιδέα δημιουργίας ενός ρομπότ που θα πηγαινοέρχεται μόνο του στα χωράφια και θα εκτελεί δουλειές, άρχισε να σχηματίζεται στο μυαλό του την πρώτη περίοδο του εγκλεισμού του κορονοϊού. Τον Σεπτέμβριο του 2022 ίδρυσε την Agroverse και τέσσερις μήνες αργότερα κατέφθασαν οι πρώτοι επενδυτές του πρότζεκτ. Αρχές του 2023 άρχισε η κατασκευή του «alpha», η οποία διήρκησε έξι μήνες.
«Μαζί με τους συναδέλφους και συνεργάτες της εταιρίας, σχεδιάσαμε και κατασκευάσαμε το ρομπότ από το μηδέν στις εγκαταστάσεις ενός μηχανουργείου στη Σίνδο. Φυσικά, μπαταρίες, κινητήρα, ερπύστριες και άλλα υλικά τα αγοράσαμε. Το κόστος των υλικών δεν ξεπέρασε τις 35.000 ευρώ. Ωστόσο, ο σχεδιασμός, το λειτουργικό, η συναρμολόγηση έγινε με τα χέρια μας», πρόσθεσε. Στόχος της εταιρίας είναι να τοποθετήσει σε πολλές αγροτικές περιοχές της χώρας από ένα κοντέινερ, το οποίο θα λειτουργεί σαν «φωλιά» και μέσα του θα υπάρχει το ρομπότ. «Οταν ένας αγρότης το νοικιάσει για κάποια εργασία, το ρομπότ θα πηγαίνει στο χωράφι του, θα το χαρτογραφεί και θα εκτελεί την εργασία. Στο πίσω μέρος του ρομπότ μπορούν να κλειδώσουν πολλά αγροτικά παρελκόμενα, όπως καλλιεργητές, ψεκαστικά κ.ά. Μετά την ολοκλήρωση της εργασίας, το ρομπότ θα επιστρέφει στη “φωλιά” του. Η χρέωση της εργασίας θα γίνεται με το στρέμμα και όχι με τη διάρκεια», εξήγησε. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κόστος για τον αγρότη θα είναι σαφώς μικρότερο από το να πλήρωνε μηχανήματα και άτομα για να κάνουν τη δουλειά. Ηδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον πολλές ομάδες παραγωγών στη Βόρεια Ελλάδα, οινοποιεία, ακόμη και πάρκα φωτοβολταϊκών που θέλουν να καθαρίσουν τα χορτάρια από τις εγκαταστάσεις τους.
Τεχνητή νοημοσύνη: Αλλάζει τα δεδομένα στην οδήγηση και στα ασφάλιστρα
Περιμένοντας τη νομοθεσία για άδεια κυκλοφορίας
Ένα από τα θέματα που πρέπει να διευκρινιστούν για να μπορέσει το «alpha» να πιάσει δουλειά, είναι το καθεστώς με το οποίο θα πηγαίνει και θα επιστρέφει από το χωράφι μόνο του. «Δυστυχώς, μέχρι στιγμής στην Ελλάδα -αλλά και σε πολλές άλλες χώρες- δεν υπάρχει νομοθεσία για ρομποτικά οχήματα. Δηλαδή, δεν γνωρίζουμε αν θα πρέπει να βγάλει άδεια κυκλοφορίας, αν θα φέρει πινακίδες, αν θα πρέπει να πληρώνει τέλη κ.τ.λ. Ευελπιστούμε ότι πολύ σύντομα θα δοθεί λύση, καθώς το περασμένο καλοκαίρι η Ε.Ε. είπε ότι θα θεσπιστεί πλαίσιο για ρομποτικά οχήματα και θεωρούμε ότι αυτό θα γίνει από την νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή», πρόσθεσε ο επικεφαλής μηχανολόγος μηχανικός της Agroverse, Νίκος Δαγκαλάκης. Να σημειωθεί ότι η μπαταρία του «alpha» φορτίζει σε μία ώρα, έχει αυτονομία 40 χιλιομέτρων και η ταχύτητα που αναπτύσσει φτάνει τα εννέα χιλιόμετρα την ώρα. Πλέον, το ρομπότ-αγρότης φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, όπου συνεχίζει να κάνει πειράματα και να τελειοποιείται.
Ειδήσεις σήμερα
Κολωνός: «Απαράδεκτη η εισαγγελική πρόταση», δηλώνει ο δικηγόρος της μητέρας της 12χρονης
Εφιαλτική πρόβλεψη για τον σεισμό την Τουρκία – Οι περιοχές που κινδυνεύουν περισσότερο