Ελληνας του εξωτερικού, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου από Ελληνες γονείς, ο συνθέτης Νικήτας Βοστάνης διαγράφει διακριτική και μεστή πορεία στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού.
Ο Συνθέτης Νικήτας Βοστάνης στον Ε.Τ.: «Βγαίνουν καλά τραγούδια, αλλά …χάνονται»
Ως τώρα έχει συνεργαστεί με σημαντικούς στιχουργούς και ερμηνευτές, ενώ η συνεργασία του με τον Μιχάλη Στεφανάκη στο βιβλίο «Μέρες Αλεξάνδρειας», που μεταφράστηκε σε τρεις γλώσσες, γαλλικά, ισπανικά και αραβικά βραβεύθηκε με το διεθνές βραβείο Καβάφη 2011 και το βραβείο Prix Mediterranee Etranger 2011.
Στην τελευταία του μουσική δουλειά το «Ειν’ ο κόσμος που αλλάζει», συνεργάστηκε με τον ποιητή και στιχουργό Μιχάλη Μπουρμπούλη που έφυγε από τη ζωή τον Ιούλιο. Με τη μνήμη από τη συνεργασία μαζί του ζωντανή, ο Νικήτας Βοστάνης λέει στον «Ε.Τ.»:
«Η συνεργασία με τον Μιχάλη Μπουρμπούλη δεν ήταν μια απλή υπόθεση, αλλά μια συνεργασία υψηλών απαιτήσεων, θα έλεγα. Η συγκεκριμένη δουλειά είναι η τρίτη, κατά σειρά, συνεργασία μας αφού είχαν προηγηθεί το “Δεν νικιέται ο Ηλιος” και το “Εδώ Αλεξάνδρεια”. Επομένως, συνολικά έχω μελοποιήσει 24 τραγούδια του. Από τον Μιχάλη Μπουρμπούλη έχω αποκομίσει πολλές γνώσεις. Μου άνοιξε νέους ορίζοντες και, γενικά, τη σκέψη μου. Δεν θα ξεχάσω ποτέ το “Γεια σου, Αλεξανδρινέ” που μου έλεγε, όποτε με έπαιρνε τηλέφωνο και τις συζητήσεις που κάναμε σπίτι του για πάρα πολλά θέματα.
Γράψατε τη μουσική πάνω στους στίχους του; Πώς σας επηρέασε το ύφος της δουλειάς του στον τρόπο που πλαισιώσατε μουσικά τα τραγούδια;
Οταν μου έδωσε τους στίχους του μου είπε: «Πρόσεξε καλά πώς θα τους δουλέψεις, γιατί είναι στίχοι που τους αγαπώ πολύ και σού τους εμπιστεύομαι». Δεν ήταν μια απλή υπόθεση να βάλω μουσικές που δεν θα ανταποκρίνονταν στα γραπτά του Μιχάλη. Τους μελέτησα πολύ γιατί ήθελα να μπω πολύ βαθιά στο νόημά τους. Βέβαια, είχα μεγάλη αγωνία όταν του έστειλα τα δοκιμαστικά να τα ακούσει και όταν μου είπε «προχώρα» ήταν για μένα μια από τις καλύτερές μου στιγμές. Ηταν πολύ αυστηρός.
Πόσο σας επηρέασε το γεγονός ότι ο βασικός ερμηνευτής είναι ο Βασίλης Γισδάκης, ο οποίος είναι από τους κύριους ερμηνευτές του Μάνου Χατζιδάκι, ώστε να ακολουθήσετε ένα ας πούμε χατζιδακικό ύφος;
Αφού δούλεψα τις μουσικές πάνω στους στίχους του Μιχάλη δεν προβληματίστηκα πολύ για την επιλογή των ερμηνευτών, καθώς με τον Βασίλη Γισδάκη είχαμε συνεργαστεί στο στούντιο και ήξερα τις ικανότητές του όπως και τη Μαρία Σουλτάτου, που, παρόλο που δεν τη γνώριζα προσωπικά, την είχα ακούσει πολλές φορές σε συναυλίες και σε τηλεοπτικές εκπομπές και ήμουν βέβαιος για το αποτέλεσμα με τους δύο αυτούς καλλιτέχνες. Τους ευχαριστώ, από καρδιάς, για τον επαγγελματισμό και την αγάπη που έδειξαν στο συγκεκριμένο έργο. Οσο για το ύφος το χατζιδακικό, το συζητήσαμε πολύ με τον εξαίρετο κιθαριστή Δημήτρη Παπαγγελίδη -που είχε την επιμέλεια της ορχήστρας- και συναποφασίσαμε να δουλέψουμε σε αυτό το ύφος πρώτον γιατί έτσι το φαντάστηκα από την αρχή και, βέβαια, γιατί και ο Βασίλης και η Μαρία έχουν μεγάλη προϋπηρεσία σε αυτό το ύφος. Το ίδιο συμβαίνει και με τους εξαίρετους μουσικούς που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό στις ηχογραφήσεις.
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
Τι ετοιμάζετε αυτή την εποχή;
Καινούργια τραγούδια γράφω και, μάλιστα, κάποια έχουν πάρει το δρόμο για το στούντιο. Υπάρχει έτοιμος και ένας κύκλος τραγουδιών με ερμηνευτή τον Μπάμπη Τσέρτο, που θα περιλαμβάνει 14 νέα τραγούδια.
Η σημερινή νεολαία και τα ακούσματά της σας ενδιαφέρουν;
Ναι. Θα ήθελα τα τραγούδια μου να περάσουν στη νέα γενιά. Αν και έχουν αλλάξει τα ακούσματα, πιστεύω ότι υπάρχει νεανικό κοινό που ακούει και αυτό το είδος της μουσικής.
Πόσο αισιόδοξος είστε για το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού;
Ολοι ξέρουμε πού και πώς πάει το τραγούδι. Δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ο δρόμος είναι ανηφορικός και δύσκολος. Εμείς θα κάνουμε την προσπάθειά μας και αν βοηθήσουν και λίγο τα Μέσα υπάρχει φως στο τούνελ. Γιατί, επιμένω, ότι βγαίνουν καλά τραγούδια τα οποία χάνονται, αλλά κάποια στιγμή θα αναδειχθούν.
Δάσκαλοι μου οι Λοΐζος, Κουγιουμτζής
Σε μια εποχή που πλέον βγαίνουν σινγκλς και τραγούδια διάσπαρτα, εσείς επιμένετε στους κύκλους τραγουδιών, όπου ένας συνθέτης και ένας στιχουργός συνδημιουργούν μια νέα δουλειά. Εχετε ανάγκη να λειτουργείτε με αυτόν τον τρόπο, όπως συνηθιζόταν στις δεκαετίες του ’60-’70;
Ναι. Αυτό μου αρέσει και δεν θέλω να το αλλάξω. Θεωρώ ότι δουλειές που άντεξαν στο χρόνο είχαν δημιουργηθεί με αυτό τον τρόπο. Κάποιοι με χαρακτήρισαν «συνθέτη παλαιάς κοπής». Τιμή μου.
Οι δάσκαλοί σας στη μουσική είναι συνθέτες όπως ο Λοΐζος, ο Κουγιουμτζής. Τι πήρατε από εκείνους;
Και ο Λοΐζος και ο Κουγιουμτζής -χωρίς, βέβαια, να το ξέρουν- για μένα ήταν οι μεγάλοι μου δάσκαλοι σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο στη μουσική αλλά και με τη στάση ζωής τους. Τους έχω μελετήσει από τις ενορχηστρώσεις τους, τις συναυλίες τους ακόμη και από τις συνεντεύξεις τους. Ηταν σπουδαίοι.
Ειδήσεις σήμερα
Εξάρχεια: Συνελήφθη Κούρδος με διεθνές ένταλμα σύλληψης για τρομοκρατία
Κύκλωμα ελληνοποιήσεων: Σκληροί εγκληματίες οι «πελάτες» – Οι σοκαριστικοί διάλογοι
Αθήνα: Σε κλοιό ασφαλείας ισραηλινοί στόχοι!