Εκατόν εξήντα έργα τέχνης γλυπτικής, κεραμικής, ζωγραφικής, μεταλλοτεχνίας από μουσεία της χώρας και του εξωτερικού θα συναντηθούν για πρώτη φορά στη ζωή τους… στην αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης από την 1η Δεκεμβρίου έως τις 14 Απριλίου του 2024.
Συγκεκριμένα 44 έργα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, Δωδεκανήσου, Χαλκιδικής και Αγίου Ορους θα συνομιλήσουν με έργα από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές για τις ανάγκες της έκθεσης «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα στο σήμερα», που επιμελείται ο καθηγητής, γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νικόλας Χρ. Σταμπολίδης. Θυμίζουμε ότι τη Δευτέρα 19/6 στην ειδική παρουσίαση των πεπραγμένων του οργανισμού για τη διετία 2021-2023, ο κ. Σταμπολίδης είχε αναφέρει λίγες πληροφορίες για την πρώτη περιοδική έκθεση του Μ.Α.
Χθες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση της έκθεσης, η οποία θα περιλαμβάνει αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, νομίσματα, μετάλλια, τερακότες, εικόνες, χειρόγραφα, πίνακες και άλλα έργα ζωγραφικής από μουσεία της Ιταλίας, του Βατικανού και της Βιέννης, της Ισπανίας. καθώς και οχτώ αγγεία από το Βρετανικό Μουσείο…
Για πρώτη φορά
Για το τελευταίο ωστόσο διατυπώθηκαν ενστάσεις, καθώς μέχρι σήμερα κανένα κρατικό μουσείο της χώρας μας δεν έχει δανειστεί εκθέματα από το Βρετανικό Μουσείο εξαιτίας του εθνικού μας αιτήματος, την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Οπως όλες οι εισηγήσεις από το ΚΑΣ- έτσι κι αυτή -για να υλοποιηθεί πρέπει να φέρει την υπογραφή του εκάστοτε υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού!
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
«Πρόκειται για μια έκθεση που επιχειρεί να διαγράψει διαχρονικά ένα θέμα του οποίου τα νοήματα εξικνούνται από την αρχαιότητα, προχωρούν στο Βυζάντιο και την Αναγέννηση και φτάνουν στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη», σημείωσε χθες στην εισήγησή του ο κ. Σταμπολίδης και επεσήμανε πως πρόκειται για «μια τετραλογία», το κοινό θέμα της οποίας διαπερνά τις μεγάλες περιόδους ανθρώπινης σκέψης μέσα από την Τέχνη. Η επίκαιρη εικαστική προσέγγιση των πανανθρώπινων εννοιών και εκφάνσεων θα αναπτύσσεται σε έξι ενότητες: «Χρόνος», «Φύση», «Θεός», «Ανθρωπος», «Θεσμός» και «Αλληγορίες». Ο πίνακας του Ρούμπενς «Ο Κρόνος που τρώει το παιδί του» (1638) από το Μουσείο Del Prado και το «Αναθηματικό ανάγλυφο με τις ώρες» (33-320 π.Χ.) από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα συνομιλήσουν για πρώτη φορά με τον καλυκωτό κρατήρα «Προσωποποίηση της Λύσσας» (330-340 π.Χ.) από το Βρετανικό Μουσείο και τις «τέσσερις εποχές» του Γιάννη Τσαρούχη από ιδιωτική συλλογή της Αθήνας. Η Υδρία του Μειδία (410 π.Χ.) και ο Κύαθος με παράσταση Εριδος (500 π.Χ.) από το Βρετανικό Μουσείο θα συναντήσουν για πρώτη φορά την Κεφαλή του Ηλιου (150-100 π.Χ.) από την Εφα Δωδεκανήσου και την Πελίκη που φέρει τη μορφή του Ηρακλή και του Γήρατος (430 π.Χ.) από το Εθνικό Μουσείο Ετρούσκων.
Και τα εμβληματικά έργα «Τύχη», «Μελαγχολία» και «Ζήλια» του Μπελίνι από την Πινακοθήκη της Ακαδημίας της Βενετίας θα οδηγήσουν τον επισκέπτη στο τέλος της έκθεσης και στη «Χίμαιρα» (400 π.Χ.) από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας. Κατά την ομιλία του ο κ. Σταμπολίδης τόνισε πως η τετραλογία αυτή θα πρέπει να εκληφθεί «ως έναυσμα για άλλες μεμονωμένες εκθέσεις, όπου κάθε ενότητα θα μπορούσε να είναι από μόνη της μια έκθεση με συγκεκριμένο περιεχόμενο».
Τα «ψιλά γράμματα» με το Βρετανικό Μουσείο
Η αρχαιολόγος και εισηγήτρια του θέματος Νικολέττα Σαραγά εξέφρασε ενστάσεις από την υπηρεσία Διεύθυνσης Μουσείων τονίζοντας πως μέχρι σήμερα κανένα κρατικό μουσείο δεν έχει συνεκθέσει αρχαιότητες με το Βρετανικό Μουσείο για εθνικούς, πολιτικούς λόγους που αφορούν τη διεκδίκηση των Παρθενώνιων Γλυπτών.
Ωστόσο, κατά τη συζήτηση διευκρινίστηκε ότι τα οχτώ επίμαχα έργα από το Βρετανικό Μουσείο δεν είναι διεκδικούμενα από τη χώρα μας. Στην πλειοψηφία το ΚΑΣ γνωμοδότησε θετικά για την έκθεση συμφωνώντας μάλιστα πως «το θέμα της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα έχει διακυβερνητικό χαρακτήρα και δεν είναι διένεξη μεταξύ των δύο μουσείων». «Η πολιτική διάμετρος θα αντιμετωπιστεί με την Υπουργική Απόφαση», ενώ η επικοινωνία των δύο μουσείων, όπως τα μέλη συμφώνησαν, είναι «δείγμα καλών σχέσεων, συνεργασίας και επιστημονικού επιπέδου».
Ειδήσεις σήμερα
Survivor All Star: «Βόμβα» με την αποχώρηση του απόλυτου φαβορί – Δεν το πίστευε [βίντεο]
Σασμός: Η πιο συγκλονιστική στιγμή που έχεις δει – «Άσε με να πεθάνω με τον τρόπο που θέλω εγώ» – Πατάει την σκανδάλη και αυτοκτονεί
Η Κιμ Καρντάσιαν στο εξώφυλλο του «Time» – Παραδέχεται ότι είναι… «απατεώνας»