Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο υπεύθυνος του Θεάτρου, Βασίλης Βηλαράς, που για δεύτερη φορά στην ιστορία της θεατρικής σκηνής του Ψυρρή δημιουργεί μια παράσταση σε δύο γλώσσες: τη νοηματική και την ομιλουμένη.
«Το έργο του Μαριβώ μιλάει για την κοινωνική ανισότητα, για τη διαχείριση της εξουσίας και την αδικία. Θίγει ζητήματα που αφορούν την κοινότητα κωφών. Πρόκειται για ένα έργο με πολιτική θέση», λέει στον «ΕΤ» ο σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς. Η ιστορία του έργου μας τοποθετεί σε ένα νησί όπου ναυαγούν δύο αριστοκράτες και οι υπηρέτες τους. Ο παράξενος αυτός τόπος κατοικείται από εξεγερμένους σκλάβους.
Τα αφεντικά υποχρεώνονται να ανταλλάξουν ρούχα και ρόλους με τους σκλάβους τους και να τους υπηρετούν μέχρι να «νιώσουν τι σημαίνει πόνος» προκειμένου να πάρουν ένα ισχυρό μάθημα δικαιοσύνης και ανθρωπιάς. «Το παιχνίδι των ρόλων ανάμεσα σε αφεντικά και σκλάβους γρήγορα μετατρέπεται σε ένα επικίνδυνο και αποκαλυπτικά βίαιο παιχνίδι εξουσίας, εκδίκησης και έρωτα. Αυτή η μοναδική αντιστροφή των ρόλων του Μαριβώ, ο αφέντης που γίνεται δούλος και ο δούλος που αλλάζει σε αφέντη, επιβεβαιώνει ότι η κοινωνική ταυτότητα του ατόμου είναι πιο ισχυρή από τη θέλησή του να την υπερβεί και οδηγεί σε σύγχρονους συνειρμούς της πολιτικής πραγματικότητας», σχολιάζει ο σκηνοθέτης.
Το έργο του Γάλλου συγγραφέα μετατρέπεται σε μια οπτικοακουστική εμπειρία. Η συνύπαρξη κωφών και ακουόντων σκηνικά είναι «μια πολύ γοητευτική εμπειρία, μια περιπετειώδης διαδρομή. Η παράσταση ενώνει δύο κόσμους, δύο γλώσσες. Ο κάθε ρόλος μοιράζεται σε δύο ηθοποιούς ταυτόχρονα, σε έναν κωφό και σε έναν ακούοντα. Ενας κωφός νοηματίζει και ένας ακούων ηθοποιός μιλάει δίπλα του.
17 Νοεμβρίου 1973: Τα τραγούδια που συνδέθηκαν με την Εξέγερση του Πολυτεχνείου [βίντεο]
Κι έτσι ο θεατής δεν δυσκολεύεται να παρακολουθήσει την παράσταση». Για τη σημερινή κατάσταση ο Βασίλης Βηλαράς τονίζει «αν τα πράγματα πλέον για εμάς τους ακούοντες είναι πολιτικά ασαφή φανταστείτε τι γίνεται στην κοινότητα των κωφών που έχουν τη μισή πρόσβαση σε όλα τα γεγονότα, είτε αυτό αφορά την πληροφόρηση, είτε τα καθημερινά θέματα της ζωής. Οι κωφοί περιμένουν τα πέντε λεπτά του δελτίου ειδήσεων για να ενημερωθούν τηλεοπτικά».
Οσο για την υποστήριξη της κυβέρνησης ο κ. Βηλαράς αναφέρει: «οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν αναγνωρίζουν τα δικαιώματα των κωφών σε ισότιμη ζωή και πρόσβαση στην πληροφορία. Υπάρχουν υποσχέσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις αλλά ποτέ δεν έχει γίνει κάτι έμπρακτα. Το ζήτημα στην εκπαίδευση υπολειτουργεί. Οι κωφοί τελειώνουν το σχολείο με τρομερές ελλείψεις, γεγονός που το Θέατρο Κωφών προσπαθεί να εξισορροπήσει. Για αυτόν τον λόγο προσπαθούμε να κάνουμε παραστάσεις με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Στόχοι μας είναι να βοηθήσουμε τους κωφούς να ενταχθούν καλύτερα και πιο ολοκληρωμένα στο κοινωνικό σύνολο».
Το Θέατρο Κωφών, στα 33 χρόνια παρουσίας του, συνεχίζει να ανεβάζει έργα με πολιτικές προεκτάσεις και να ασχολείται με θέματα όπως η μετανάστευση, οι άστεγοι αλλά και ιστορικές περιόδους της Ελλάδας σε μια προσπάθεια να εκπαιδεύσει τους κωφούς σε έννοιες και περιόδους που ποτέ δεν διδάχθηκαν στα σχολεία τους.
Info
Το νησί των σκλάβων
Θέατρο Κωφών Ελλάδος
Σαχτούρη 8-10, Πλατεία Κουμουνδούρου
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή, 21:15
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3214708
Σκηνοθεσία: Βασίλης Βηλαράς
Παίζουν: Κωφοί: Απόστολος Γιαννόπουλος, Πάνος Κατσής, Κώστας Μητσιόπουλος, Μάρθα Μπάμπη, Φωτεινή Ταχά
Ακούοντες: Σοφία Καρρά, Ιάσων Bitter Κουρούνης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Χριστίνα Ροκαδάκη, Βασιλική Σουρρή
ΞΕΝΙΑ ΣΤΟΥΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου