Το lockdown, που επέβαλε η κυβέρνηση για να προλάβει την πανδημία, σε συνδυασμό με την περίοδο του Πάσχα, αύξησε τις online αγορές σε ποσοστό πάνω από 40%, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί «συνωστισμός», κυρίως, στα ηλεκτρονικά καταστήματα των μεγάλων αλυσίδων, αλλά και να «μπλοκάρει» τις εταιρίες courier, οι οποίες εκτελούσαν τις αποστολές των προϊόντων μέχρι και με δύο εβδομάδες καθυστέρηση.
Ωστόσο, η κατάσταση δείχνει να εξομαλύνεται, καθώς, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, από την περασμένη Τρίτη ο όγκος των παραγγελιών μειώθηκε ελαφρώς και οι εταιρίες courier παραδίδουν πιο σύντομα τις παραγγελίες.
Στο μεταξύ, οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές που επέφερε η παγκόσμια υγειονομική κρίση στις καταναλωτικές συνήθειες θα παραμείνουν σε μεγάλο ποσοστό και με την επιστροφή στην… κανονικότητα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η έκτακτη κατάσταση εγκλεισμού των πολιτών στο σπίτι αναμένεται να παγιώσει κάποιες συμπεριφορές, αφού το 50% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα συνεχίσει τις νέες συνήθειές του και όταν ξεπεραστεί η κρίση.
Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι το 1% των καταναλωτών που πραγματοποιούσε online αγορές το 2019 θα αυξηθεί στο 3% το 2021. Ωστόσο, πηγές από μεγάλες αλυσίδες τονίζουν ότι, παρά την έκρηξη των διαδικτυακών πωλήσεων, ο τζίρος από τα κλειστά καταστήματα δεν μπορεί να αναπληρωθεί.
Πάντως, εκτός από το τέλος των πασχαλινών εορτών, η σταδιακή άρση των περιορισμών από τις 4 Μαΐου και το επικείμενο άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων φαίνεται να έχουν «καθησυχάσει» τους καταναλωτές. Παράλληλα, αν και το σύνολο σχεδόν των επιχειρήσεων ήταν τελείως απροετοίμαστο για το «λουκέτο» που επιβλήθηκε στην αγορά, μετά την πρώτη εβδομάδα του «lockdown» και βλέποντας τον όγκο των παραγγελιών, έλαβε μέτρα για να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες.
Έτσι, από τα σούπερ μάρκετ μέχρι και τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών και ένδυσης και υπόδησης, προχώρησαν σε «διαρθρωτικές» κινήσεις μετακινώντας προσωπικό από τα φυσικά καταστήματα, που ήταν κλειστά, στις αποθήκες, αυξάνοντας τον στόλο των οχημάτων τους και συνάπτοντας νέες συνεργασίες με εταιρίες ταχυμεταφορών. Βέβαια, υπήρχε και ένας κλάδος, αυτός των παιχνιδιών, που κατέβασε… ρολά και στα διαδικτυακά καταστήματα, καθώς, όπως ανέφεραν, δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τις παραγγελίες που δέχονταν.
Άλλωστε, σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του λιανεμπορίου, στην πλειονότητά τους οι εταιρίες, ακόμα και των μεγάλων αλυσίδων, δεν διαθέτουν τις υποδομές (αποθηκευτικούς χώρους, φορτηγά, ακόμα και αναλώσιμα, όπως ετικέτες και αυτοκόλλητα) για να εξυπηρετήσουν τόσο μεγάλο όγκο παραγγελιών. Απαντώντας, δε, στο ερώτημα «Γιατί δεν προχωρήσατε σε αγορά οχημάτων και εξοπλισμού για την εξυπηρέτηση των πελατών σας;», υπογράμμισαν ότι η ζήτηση για νέα οχήματα ήταν τόσο μεγάλη που δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί.
Παράλληλα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι οι εταιρίες courier είχαν φτάσει σε σημείο ν’ απορρίπτουν προτάσεις συνεργασίας, καθώς ακόμα και αυτές δεν μπορούσαν να ικανοποιήσουν την τεράστια ζήτηση, αυξάνοντας κατά πολύ τους χρόνους παραδόσεων. Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες, πολλές από αυτές υποχρέωναν τους πελάτες να επισκεφθούν οι ίδιοι τα κατά τόπους καταστήματά τους για να παραλάβουν τις παραγγελίες τους, παρά το γεγονός ότι είχαν πληρώσει τα έξοδα μεταφοράς.
› Σούπερ μάρκετ
Ο πρώτος κλάδος που κλήθηκε να διαχειριστεί τις πρωτοφανώς αυξημένες online παραγγελίες, που ήταν οκταπλάσιες σε σχέση με την περίοδο προ πανδημίας, ήταν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις κατ’ οίκον να φτάνουν τις πρώτες ημέρες μέχρι και τις δύο εβδομάδες. Ωστόσο, ανασχεδιάζοντας τη στρατηγική τους, κατάφεραν να μειώσουν τους χρόνους αποστολής των παραγγελιών στις 5-6 ημέρες.
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ και σύμβουλος Στρατηγικής Ανάπτυξης της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «My Market», Κωνσταντίνος Μαχαίρας, επισήμανε ότι οι χρόνοι παράδοσης των παραγγελιών έχουν βελτιωθεί αισθητά στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και υπολογίζονται σε λιγότερο από 7 ημέρες, καθώς οι εταιρίες έχουν προχωρήσει σε προσλήψεις προσωπικού, έχουν νοικιάσει φορτηγά και οδηγούς, έχουν διευρύνει τις συνεργασίες τους με όλες σχεδόν τις εταιρίες ταχυμεταφορών, αλλά και με ταξί για να μεταφέρουν τις παραγγελίες στους πελάτες τους.
› Αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών
Καλύτερη ήταν η εικόνα σε επίπεδο παραδόσεων παραγγελιών και για τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, αλλά και ειδών σπιτιού, στις οποίες καταγράφονταν και οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις, καθώς πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν είχαν τις υποδομές να υποστηρίξουν τον τετραπλάσιο όγκο διαδικτυακών αγορών. Εκμεταλλευόμενες το κλείσιμο των φυσικών τους καταστημάτων, κάποιες από αυτές «μετακίνησαν» μέρος του προσωπικού τους σε άλλες θέσεις για την κάλυψη των αναγκών στα logistics, αλλά και στα τηλεφωνικά κέντρα για να ενισχύσουν το τμήμα τηλεφωνικών παραγγελιών, ενώ διεύρυναν τις συνεργασίες τους με εταιρίες ταχυμεταφορών.
Στο πρόβλημα των καθυστερήσεων, που παρατηρήθηκε τις προηγούμενες ημέρες, έκανε εκτενή αναφορά με ανακοίνωσή του προς τους πελάτες της αλυσίδας ο διευθύνων σύμβουλος της Public, Χρήστος Καλογεράκης, σημειώνοντας: «Με τη διακοπή της λειτουργίας των 49 καταστημάτων μας, η προτίμησή σας στην εταιρία μας φάνηκε για ακόμα μία φορά, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι online παραγγελίες στο public.gr κατά 7,8 φορές.
Με μόνη επιλογή την παραλαβή προϊόντων στον χώρο σας, ο όγκος παραδόσεων αυξήθηκε πανελλαδικά κατά 26 φορές, ενώ μόνο στην περιοχή της Αττικής αυξήθηκε κατά 35 φορές. Από τις 18/3 μέχρι και σήμερα έχουμε διακινήσει 620 χιλιάδες προϊόντα. Στον αντίποδα της προσπάθειάς μας κληθήκαμε, όμως, να αντιμετωπίσουμε και την αδυναμία των εταιριών ταχυμεταφορών να ανταποκριθούν εμπρόθεσμα στους χρόνους παράδοσης».
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον κ. Καλογεράκη, η αλυσίδα ενδυνάμωσε τις ομάδες εξυπηρέτησης πελατών αριθμώντας πάνω από 660 άτομα, ενώ ενίσχυσε το τηλεφωνικό της κέντρο με 2 νέες συνεργασίες με εταιρίες call center. Σε επίπεδο παράδοσης των παραγγελιών, ο ίδιος υπογράμμισε: «Διευρύναμε το δίκτυο συνεργατών μας στη διανομή μέσω δύο επιπλέον εταιριών ταχυμεταφορών, ενώ παράλληλα ξεκινήσαμε συνεργασία με 2 εταιρίες ταξί με στόλο 500 αυτοκινήτων».
Επίσης, παραδέχτηκε τα εξής: «Παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειές μας, υπάρχουν αστοχίες στις παραγγελίες σας. Θέλω να σας διαβεβαιώσω πως κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να λυθούν τυχόν προβλήματα».
Σε ό,τι αφορά την εταιρία Πλαίσιο, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλό της, Κώστα Γεράρδο, παραδίδει το 85% των παραγγελιών που δέχεται σε 3-4 εργάσιμες ημέρες, καθώς, όπως δήλωσε το κέντρο logistic της, έχει τη δυνατότητα να εκτελεί χιλιάδες παραγγελίες κάθε ημέρα.
«Παράλληλα, για να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στον αυξημένο όγκο ηλεκτρονικών αγορών, οι οποίες τον τελευταίο μήνα έχουν τετραπλασιαστεί, μεταφέραμε προσωπικό από τα καταστήματά μας, ενώ, παρά το γεγονός ότι έχουμε 68 δικά μας φορτηγά και εταιρία courier που συνεργαζόμαστε, προσπαθήσαμε να συνάψουμε συμφωνία και με άλλες εταιρίες ταχυμεταφορών, ωστόσο δεν μπόρεσαν να μας εξυπηρετήσουν λόγω μεγάλου φόρτου», τόνισε ο κ. Γεράρδος στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής