Στόχος του ΥΠΑΝ είναι το τελικό κείμενο να εισαχθεί, προς ψήφιση, στη Βουλή περί τα τέλη Ιουνίου.
Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αποτελεί και στόχο του κυβερνητικού προγραμματισμού και είναι ενταγμένη στο ΜΑΖΙ (Κεντρικό πληροφοριακό σύστηµα για τον συντονισµό του Κυβερνητικού Προγράµµατος).
Ο «Ε.Τ.» της Κυριακής φέρνει στο φως της δημοσιότητας τα επτά βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου νόμου, το οποίο έχει σκοπό να βάλει σε τάξη το χαοτικό καθεστώς που διακρίνει τη λειτουργία των λαϊκών αγορών της χώρας. Ενδεικτικά αναφέρεται πως υπάρχουν περίπου 3.500 παραγωγοί που δραστηριοποιούνται σε υπαίθριες αγορές για σεβαστό χρονικό διάστημα (ακόμη και 15 ετών σε ορισμένες περιπτώσεις), χωρίς να τους έχει αποδοθεί συγκεκριμένη θέση. Κι αυτό, διότι οι περιφέρειες δεν έχουν εκδώσει τις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις, με αποτέλεσμα να επιβεβαιώνεται το ρητό «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού». Ειδικότερα, στα χαρακτηριστικά του ν/σ συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
1 Κατ’ αρχάς, ο εκσυγχρονισμός του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (ΟΠΣΠΑ), ο οποίος, σύμφωνα με πηγές από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή (ΓΓΕΠΚ), βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως, στο εξής, θα αποτυπώνεται σε έναν ψηφιακό χάρτη σειρά δεδομένων, π.χ. τοπογραφικό διάγραμμα ανάπτυξης της λαϊκής, ο αριθμός των θέσεων στην εκάστοτε λαϊκή αγορά και ποιοι παραγωγοί/έμποροι τις καταλαμβάνουν.
2 Οι άδειες θα χορηγούνται μόνο ηλεκτρονικά. Ο παραγωγός θα επισυνάπτει όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στο ΟΠΣΠΑ και μόλις πραγματοποιείται ο έλεγχος θα εκδίδεται η άδεια, με αριθμό πρωτοκόλλου.
3 Στο νέο καθεστώς η θέση του παραγωγού σε κάθε λαϊκή αγορά δεν θα είναι κατά το δοκούν. Συνεπώς, αυτός που θα την καταλαμβάνει θα πρέπει να τη λειτουργεί στο σύνολο του έτους. Αν δεν το κάνει, θα χάνει τη θέση του στη συγκεκριμένη αγορά.
4 Στο ν/σ θα περιγράφεται, λεπτομερώς, πώς θα λάβει χώρα η εποπτεία των λαϊκών αγορών. Αξίζει να επισημανθεί πως ο παραγωγός θα είναι υποχρεωμένος να καταχωρίζει στο σύστημα το ΑΦΜ του και βάσει αυτού θα φαίνεται πού ακριβώς πουλάει τα προϊόντα του. Οι επιτόπιοι έλεγχοι θα συνεχιστούν και, εφόσον διαπιστώνονται παραβάσεις, θα επιδίδονται διοικητικές κυρώσεις. Αυτές θα κοινοποιούνται στον παραγωγό μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), ενώ παράλληλα θα καταχωρίζονται στο σύστημα και βέβαια στην προσωπική καρτέλα που θα έχει ο παραγωγός σε αυτό.
5 Στόχος του υπουργείου είναι, έχοντας έναν βασικό κορμό ο παραγωγός, π.χ. 36 λαϊκές, να δραστηριοποιείται κάθε εβδομάδα σε 6 διαφορετικές λαϊκές αγορές για χρονικό διάστημα 6 μηνών, οπότε το επόμενο εξάμηνο να πηγαίνει σε άλλες 6 διαφορετικές λαϊκές κ.ο.κ.
6 Η εκτιμητέα παραγωγή που θα γράφει κατά την υποβολή της δήλωσής του στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) ο παραγωγός θα περνάει και στο σύστημα του ΟΠΣΠΑ. «Κάθε φορά που θα πουλάει ο παραγωγός θα “ξεχρεώνει” ποσότητες», τονίζουν αρμόδια στελέχη. Με άλλα λόγια, όποιος έχει δηλώσει συγκεκριμένη παραγωγή από πέντε στρέμματα ντομάτας, μετά τις πωλήσεις του σε κάθε λαϊκή αγορά θα ενημερώνει το σύστημα για την απομείωση των αποθεμάτων του. Με αυτήν την ενέργεια, θα μπορεί να πουλάει μόνο τα δικά του προϊόντα και δεν θα έχει τη δυνατότητα να αγοράσει από άλλον αγαθά για να συνεχίσει τις πωλήσεις.
7 Για κάθε λαϊκή αγορά, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής (app), e-καταναλωτής, του υπουργείου, ο παραγωγός θα είναι υποχρεωμένος να δίνει την τιμή εκκίνησης των προϊόντων του. Κατεβάζοντας ο πολίτης την εφαρμογή στο κινητό ή στο tablet του θα έχει εικόνα σε κάθε πάγκο, κάθε λαϊκής αγοράς της χώρας σε ποια τιμή πωλούνται τα προϊόντα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής