Αποτέλεσμα είναι να βρίσκεται στα ύψη η παραβατικότητα στον κλάδο και, σύμφωνα με μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υψηλό διψήφιο ποσοστό πρατηρίων να κάνει ελλειμματικές παραδόσεις στους οδηγούς, πολύ απλά να κλέβει στην αντλία.
Το ρεπορτάζ στο capital.gr επικαλείται τους εκπροσώπους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών που τόνισαν ότι η παραβατικότητα επιδεινώνεται διαρκώς, όπως προκύπτει από τη σύγκριση με παλαιότερες μελέτες.
Κι όμως, το πρόβλημα λύνεται με έναν απλό τρόπο. Εάν λειτουργήσει ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης στη διακίνηση των καυσίμων από τα διυλιστήρια μέχρι τα πρατήρια, οι Αρχές θα μπορούν να παρακολουθούν πλήρως την πορεία και την ποσότητα των βυτίων.
Το σύστημα αυτό, αν και έχει εγκατασταθεί εδώ και 10 χρόνια με επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, δεν λειτουργεί πλήρως, υπάρχουν πολλές τρύπες στο σύστημα τις οποίες αξιοποιούν τα κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων. Αντιθέτως, στη Βουλγαρία, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, όπου υπήρχε αντίστοιχο πρόβλημα, το σύστημα εισροών-εκροών εφαρμόσθηκε μέσα σε λίγους μήνες και μόνο στις πρώτες 30 ημέρες λειτουργίας του έκλεισαν πάνω από 300 πρατήρια τα οποία επιβίωναν κλέβοντας πελάτες και κράτος από τις πειραγμένες αντλίες και τις μυστικές παραδόσεις λαθραίων καυσίμων.
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
Στην Ελλάδα το σύστημα έχει εγκατασταθεί αλλά δεν λειτουργεί η «καρδιά» του, η ενιαία πλατφόρμα που θα συλλέγει και θα διασταυρώνει τα στοιχεία ώστε να εντοπίζονται άμεσα οι παρανομίες. Οπως δηλαδή με τις μηχανές POS που δεν ήταν συνδεδεμένες με το κεντρικό σύστημα TAXIS.
Οταν λοιπόν τα στελέχη της εμπορίας πετρελαιοειδών επισημαίνουν ότι η αγορά είναι παραβατική και η παρανομία είναι κανόνας για πάνω από το 10% των σημείων πώλησης, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα σε βάρος των φορολογουμένων και όχι μόνο. Το λαθρεμπόριο θρέφει εγκληματικά κυκλώματα, όπως προκύπτει από τις συμμορίες της Greek Mafia, που προχωρούν σε ξεκαθαρίσματα λογαριασμών ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας.
Το σύστημα εισροών-εκροών έπρεπε να λειτουργήσει «χθες», έχει πληρωθεί από τους πολίτες αλλά παραμένει «τυφλό» για τις ελεγκτικές υπηρεσίες. Εάν τα στοιχεία του Συνδέσμου Εμπορίας αποτυπώνουν πλήρως την εικόνα της αγοράς, η λειτουργία της πλατφόρμας θα αποκαλύψει το 10% των πρατηρίων που κλέβει τους πελάτες οδηγώντας τα είτε στη συμμόρφωση είτε στο κλείσιμο. Ταυτόχρονα οι οδηγοί θα έχουν πάνω από 3% περισσότερη βενζίνη με τα ίδια λεφτά, όσο δηλαδή το ελάχιστο ποσοστό που θεωρείται ως αλλοίωση της ποσότητας στις αντλίες.
Στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμα πολλές παθογένειες, όμως οι Αρχές δεν μπορούν να παραμένουν αδρανείς σε παρανομίες που δεν παραπέμπουν απλώς στο οικονομικό έγκλημα αλλά και στο οργανωμένο. Για αυτό απαιτούνται άμεσα πρωτοβουλίες για να κλείσουν οι τρύπες της φοροδιαφυγής και του εγκλήματος.