Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη
Αν και οι περισσότεροι κάνουν λόγο για ζητούμενο 50% της τουριστικής κίνησης του 2019 (με τον ΣΕΤΕ λίγο πιο συγκρατημένα να στοχεύει στο 40% διευκρινίζοντας πως εννοεί έσοδα και όχι αφίξεις), η ουσία είναι αυτό που επαναλαμβάνει το υπουργείο Τουρισμού: Η χώρα στοχεύει στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Αυτός θα έπρεπε ανέκαθεν να ήταν ο στόχος της Ελλάδας, αλλά φέτος χίλιοι και ένας λόγος παραπάνω. Ο πλανήτης εξακολουθεί να ζει στον αστερισμό της πανδημίας και αυτό, εκτός από την καθαρά υγειονομική διάσταση, έχει επιφέρει και τεκτονικές αλλαγές στις συνήθειες των ταξιδιωτών.
Κατ’ αρχάς οι Ευρωπαίοι που συνήθιζαν να προγραμματίζουν τις διακοπές τους ένα χρόνο πριν και άρα ξέραμε τι να περιμένουμε, φέτος αναγκαστικά κλείνουν τελευταία στιγμή αφού τα πρωτόκολλα των περισσότερων χωρών ακόμα διαμορφώνονται.
Δεύτερον, όσοι επιλέξουν ένα μακρινό ταξίδι θα τσεκάρουν διπλά όχι μόνο το στάτους της χώρας, αλλά και το επίπεδο υγειονομικής προστασίας που προσφέρουν η περιοχή και το κατάλυμα που θα επιλέξουν. Αυτό σημαίνει ότι πλέον αποτιμάται διαφορετικά η δημοφιλία ενός τουριστικού προορισμού, οπότε μην εκπλαγούμε αν ευνοηθούν ιδιαίτερα κάποιοι οικογενειακοί προορισμοί που μέχρι πρότινος αποτελούσαν πρώτη επιλογή μόνο των Ελλήνων.
Τρίτον και σημαντικότερον, εξειδικευμένες μελέτες δείχνουν πως μια νέα τουριστική τάση θα κυριαρχήσει φέτος, απότοκος των λόκνταουν: Τα revenge travel, δηλαδή τα «ταξίδια εκδίκησης» κατά του Covid-19. Ο όρος, αν και ακούγεται επιθετικός, δεν είναι καθόλου, αφού απλά εκφράζει την ανάγκη των ανθρώπων να «εκδικηθούν» τον κορονοϊό για τα ταξίδια που ανέβαλαν ή ματαίωσαν το 2020. Οι revenge travelers είναι αποφασισμένοι φέτος να ταξιδέψουν και να ξοδέψουν περισσότερα, πηγαίνοντας σε περισσότερους από έναν προορισμούς.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Αυτά τα δεδομένα, σε συνδυασμό με την καλή υγειονομική εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα και την εμβολιαστική θωράκιση των νησιών μας, δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει όλο το πακέτο για να εκμεταλλευτεί τις νέες συνθήκες και να αναδειχθεί σε κορυφαία τουριστική επιλογή.
Παράλληλα, όμως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τον υψηλότερο στόχο όλων, που είναι ο μακροπρόθεσμος εκσυγχρονισμός του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μέσω της ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο χειμερινός, ο ιαματικός, η γαστρονομία κ.ά. Σε αυτό το κομμάτι θα αποδειχθούν πολύτιμα τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr