Συγκεκριμένα η εικαστική αφήγηση θα φωτίσει θέματα από τα πρώτα χρόνια μετά τον εφιάλτη του ξεριζωμού και την αναζήτηση της σωτηρίας στη μητροπολιτική Ελλάδα από τους Μικρασιάτες πρόσφυγες, έχοντας πρώτα φωτίσει με αρχαιότητες και πλούσιο, σπάνιο, αρχειακό και φωτογραφικό υλικό, άγνωστες για το κοινό αρχαιολογικές πτυχές της περιόδου 1919-1922, όταν η Σμύρνη με την επικράτειά της βρέθηκαν υπό προσωρινή ελληνική διοίκηση.
Εκτός από τις αρχαιότητες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό έγγραφα από το Διοικητικό Αρχείο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς και γυάλινες πλάκες και άλλα αρνητικά και εκτυπώσεις από το Φωτογραφικό Αρχείο του. Αγνωστες πτυχές της ενσωμάτωσης των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία και της ένταξής τους στην Αρχαιολογική Υπηρεσία αποκαλύπτονται από τα πολύτιμα αρχειακά τεκμήρια του ΕΑΜ και με τη συνδρομή του Ιστορικού Αρχείου Αρχαιοτήτων και Αναστηλώσεων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην παρουσίαση σχετικών με το θέμα εγγράφων.
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης φωτογραφίες-πορτρέτα των Ελλήνων Αρχαιολόγων που αποσπάστηκαν και στελέχωσαν το Τμήμα Αρχαιοτήτων Ελληνικής Διοίκησης Σμύρνης κατά την ως άνω περίοδο, με υπηρεσιακό και επιστημονικό καθήκον να μεριμνήσουν για τη διάσωση και προστασία των αρχαίων της γης της Ιωνίας στο πλαίσιο συνθηκών πολέμου. Το υλικό της έκθεσης αποτελεί μέρος της εν πολλοίς αθέατης ιστορίας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Στις αίθουσες της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου θα σημανθούν αρχαιότητες προερχόμενες από την ευρύτερη περιοχή της Μικράς Ασίας, προκειμένου ο επισκέπτης να περιηγείται σε όλο το χώρο του Μουσείου και να κάνει τη σύνδεση. Παράλληλα το ΕΑΜ θα συνεχίσει και φέτος να προσφέρει στους επισκέπτες την εκθεσιακή του δράση «Αθέατο Μουσείο» που προβάλλει άγνωστες αρχαιότητες από τον κόσμο των αποθηκών και τις παρουσιάζει ζωντανά στην καρδιά του Μουσείου.
Ραντεβού με μεγάλους Ελληνες και «Plasmata
Τρεις εκθέσεις ξεχωρίζουν από το πολύπτυχο πρόγραμμα της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Στις 28 Ιανουαρίου ξεκινάει η έκθεση αφιερωμένη στον ανεξάντλητο μοντερνισμό του Κωνσταντίνου Δοξιάδη. H έκθεση με τίτλο «Κωνσταντίνος Δοξιάδης – Ανθρώπινες Κοινότητες» εξετάζει μια από τις πιο αποφασιστικής σημασίας κοινωνικές συνθήκες των τελευταίων πενήντα ετών: τη σύμπτυξη πόλεων, ανθρώπων, πληροφοριών και υπολογισμών. Επίσης μια μεγάλη άκρως ενδιαφέρουσα έκθεση για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου καλλιτέχνη, Γιανούλη Χαλεπά, διοργανώνεται από τη Στέγη. Η έκθεση με τίτλο «Το αίνιγμα του Χαλεπά» επικεντρώνεται στο «ύστερο στιλ» του Χαλεπά, όταν ο ίδιος παραβίασε τις κλασικές παραδόσεις της γλυπτικής και αμφισβήτησε τις εξιδανικευμένες αντιλήψεις για την ομορφιά και την τελειότητα, επαναπροσδιορίζοντας τη σωματικότητα και την υλικότητα της ανθρώπινης μορφής. Η έκθεση αναμένεται να εγκαινιαστεί στις 23/2, ενώ περισσότερες πληροφορίες για το χώρο θα ανακοινωθούν σύντομα.
Την άνοιξη η Στέγη ταξιδεύει από την Αθήνα στα Ιωάννινα για μια πρωτοποριακή εικαστική αφήγηση με τίτλο «Plasmata». Στην πρωτεύουσα της Ηπείρου από την 1η Μαΐου οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της θα αναζητήσουν τα νήματα, τα υλικά και τις ψηφίδες που συνθέτουν μια δημόσια σφαίρα, η οποία αμφισβητεί τη διάκριση ανάμεσα σε κέντρο και περιφέρεια.
«Ταξίδι» στο Βυζάντιο και «ΝΟΣΤΟΣ»
Με τη βελόνα του πικάπ: Κύκλοι τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου στο Major Seven
Το Νομισματικό Μουσείο ετοιμάζει άκρως ενδιαφέρουσες περιοδικές εκθέσεις. Την άνοιξη θα ξεκινήσει η περιοδική έκθεση σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πρεβέζης, όπου θα εκτεθούν 17 χρυσά πρωτοβυζαντινά νομίσματα, ένας χάλκινος ζυγός και σταθμία, καθώς και 100 χάλκινα πρωτοβυζαντινά νομίσματα που ήρθαν στο φως σε ανασκαφική έρευνα πλησίον του παλαιοχριστιανικού τείχους της Νικόπολης, μέσα σε εγκαταστάσεις της ύστερης αρχαιότητας κατασκευασμένες εν μέρει πάνω στον κεντρικό δρόμο, τον decumanus maximus.
Επίσης, ετοιμάζεται η μεγάλη περιοδική έκθεση «ΝΟΣΤΟΣ» με επαναπατρισθέντα νομίσματα και θησαυρούς από Ευρώπη και Αμερική σε εικαστικό διάλογο με τη σειρά έργων «ΤΟΠΙΑ ΕΚΠΑΤΡΙΣΜΟΥ» του καλλιτέχνη Γιάννη Γαλανόπουλου. Η έκθεση σχεδιάζεται να πλαισιωθεί με επιλεγμένες επαναπατρισμένες αρχαιότητες από τις Εφορείες Αρχαιοτήτων όλης της Ελλάδας. Στόχος της παραπάνω έκθεσης είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στο θέμα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και της επιστροφής των πολιτιστικών αγαθών στην κοιτίδα δημιουργίας τους.
Ωδή στο ρεύμα του νεορεαλισμού
Μια νέα έκθεση με θέμα το εκρηκτικό καλλιτεχνικό κίνημα που ανέτρεψε την τέχνη του 20ού αιώνα κάνει «ποδαρικό» στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλης και Ελίζα Γουλανδρή στην Αθήνα. Από τις 11 Ιανουαρίου ξεκινάει η έκθεση «Nouveau réalisme» που περιλαμβάνει έργα καλλιτεχνών που είτε κατά τη συγκρότηση είτε λίγο αργότερα υπέγραψαν το Μανιφέστο του Νεορεαλισμού το 1960. Αυτό που τους ενώνει είναι μια νεοφανής αντιληπτική προσέγγιση του ρεαλισμού, η οποία βρίσκεται σε μια κοινωνιολογική θεώρηση του πραγματικού. Το νεορεαλιστικό αφιέρωμα συγκροτούν μεταξύ άλλων οι μονοχρωμίες του Yves Klein, οι φθαρμένες αφίσες του Raymond Hains και του Jacques Villeglé, τα εν κινήσει γλυπτά του Jean Tinguely, οι συμπιέσεις του Arman και του César, οι πλαστικές συναρμογές των Martial Raysse και Christo. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης (11/1 – 9/4//2023)στο κτίριο της Οδού Ερατοσθένους 13 θα πραγματοποιούνται ειδικές ξεναγήσεις για το κοινό καθώς και εκπαιδευτικά εργαστήρια για παιδιά και για ενήλικες.
Το καλοκαίρι του 2023 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο θα παρουσιαστεί ο εμβληματικός κόσμος του Χρόνη Μπότσογλου. Πρόκειται για μια αναδρομική έκθεση, φόρο μνήμης και ευχαριστιών για τα όσα μας κληροδότησε ο Χρόνης Μπότσογλου, ανοίγοντας νέους δρόμους στην ιστορία της νεότερης ελληνικής -και όχι μόνο- τέχνης.
Παλιά Αθήνα, Nelly’s και Αλκη Ζέη
Το Μουσείο Μπενάκη για το 2023 προετοιμάζει εκθέσεις που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον του φιλότεχνου κοινού. Από τις 25 Ιανουαρίου έως τις 23 Απριλίου, στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας) αποκαλύπτεται «Η Αθήνα και η Μεγάλη Ιδέα. 1896-1922». Μέσα από άγνωστο αρχειακό οπτικό υλικό από τρεις ηπείρους, φωτογραφίες και φιλμάκια που ανακαλύφθηκαν και συντηρήθηκαν στην Αμερική, την Αυστραλία και την Ευρώπη, η σκηνοθέτις Μαρία Ηλιού, ο ιστορικός σύμβουλος Αλέξανδρος Κιτροέφ και οι συνεργάτες τους, ξεδιπλώνουν την Αθήνα μετά τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της σύγχρονης εποχής το 1896 ως το 1922 μέσα από μια ταινία ντοκιμαντέρ και μια παράλληλη φωτογραφική έκθεση.
Στο κτίριο της Πειραιώς 138 παρουσιάζεται από τις 23/2 έως τις 23/7 μια αναδρομική έκθεση με τίτλο «Nelly’s» στη φωτογράφο Ελλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (1899-1998), γνωστή ως Nelly’s. Είκοσι πέντε χρόνια μετά το θάνατο της Νέλλης, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, αποτίει φόρο τιμής στο πολυδιάστατο έργο της από τα χρόνια της μαθητείας της στη Δρέσδη στις αρχές του 1920, την άφιξή της στην Αθήνα και τη δυναμική της παρουσία στα φωτογραφικά δρώμενα της πόλης έως το 1966 όταν πια συνταξιοδοτήθηκε.
Στο τέλος Φεβρουαρίου επίσης στο κτίριο της Πειραιώς 138 θα πραγματοποιηθεί μια μεγάλη έκθεση για τη ζωή και το έργο της Αλκης Ζέη. Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού το 2023 ανακηρύσσεται ως «Λογοτεχνικό Ετος Αλκης Ζέη», με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννηση της σπουδαίας συγγραφέως.
Σύγχρονη τέχνη για κάθε γούστο
Η κεντρική έκθεση της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με τίτλο «Beingas Communion» ξεκινάει στις 4 Μαρτίου και προτείνει μια επανεξέταση της ζωής ως κοινωνίας, αλλά και της συνύπαρξης ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων που βιώνουμε. Το ζήτημα της συνύπαρξης εξετάζεται μέσα από τα έργα 28 καλλιτεχνών/έχνιδων από 11 χώρες που εστιάζουν σε ποικίλες μορφές συνδιαλλαγής μεταξύ διαφορετικών υποκείμενων, ζώντων και νεκρών, ειδών και περιβαλλόντων. Τα έργα της έκθεσης ακουμπούν τις πολλαπλές στρώσεις της ιστορίας της πόλης και φιλοξενούνται σε μουσεία, μνημεία και χώρους της όπως στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, στο Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, στον Πολυχώρο Πολιτισμού Ισλαχανέ, στο Επταπύργιο και στο Γενί Τζαμί, προτείνοντας μια πολυφωνική ανάγνωση, μια σύζευξη πολλών ισότιμων φωνών. Την επιμέλεια υπογράφει η Μαρία-Θάλεια Καρρά.
Η 8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης ταξιδεύει στην Αθήνα με την έκθεση «Down to Earth» στο MOMus-Μουσείο Αλεξ Μυλωνά (Πλατεία Αγίων Ασωμάτων 5, Αθήνα, 9/2-30/4/2023). Η έκθεση – συλλογική πρόταση επιμελητών και επιμελητριών του MOMus- παρουσιάζει τα έργα σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, οι οποίοι, με διαφορετικά μέσα και οπτικές, προτείνουν μια έκθεση επικεντρωμένη στις αξίες και τις διεργασίες της γης.
Από τις 23 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η έκθεση με τίτλο «Χρήστος Δικαιάκος. Ο κόσμος ως ανοιχτό στούντιο» (MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α’, λιμάνι) που συμπεριλαμβάνει έργα από φωτογραφικές σειρές του Ελληνοκαναδού φωτογράφου, από τη δεκαετία του 1970 και εξής, δημιουργώντας ένα είδος αναδρομικής έκθεσης, που θα συστήσει στο ελληνικό κοινό έναν σημαντικό καλλιτέχνη της διασποράς. Με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη και διατηρώντας εξέχουσα θέση στην καλλιτεχνική σκηνή του Βανκούβερ ήδη από τη δεκαετία του 1970, ο Χρήστος Δικαιάκος (1946) χρησιμοποίησε φωτογραφικές πρακτικές στη διερεύνηση ζητημάτων μνήμης, ιστορίας και διαχείρισης τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Την επιμέλεια αναλαμβάνει ο Ηρακλής Παπαϊωάννου.
Ειδήσεις σήμερα
Συντάξεις: Αυτοί είναι oι πίνακες με τα νέα ποσά για όλες τις κατηγορίες συνταξιούχων
Γρίπη, Covid και ιώσεις γέμισαν τις ΜΕΘ Παίδων στην περιφέρεια
Κιβωτός του Κόσμου: Στο μικροσκόπιο 10 μεγάλες δαπάνες σε δομές