«Από το 2012 που ανασκάπτουμε το ναυάγιο δεν είχαμε τέτοιο εύρημα που να μπορεί να δώσει ακριβείς απαντήσεις για τα ναυπηγικά χαρακτηριστικά, για τα οποία μέχρι τώρα υπήρχαν μόνο υποθέσεις. Είναι μοναδική ανακάλυψη το τμήμα του ξύλινου σκαριού», λέει στον «Ε.Τ.» η επικεφαλής από τη διεθνή ερευνητική ομάδα, δρ Αγγελική Γ. Σίμωσι, επίτιμη διευθύντρια Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ. Η αποστολή του 2024 πραγματοποιήθηκε μεταξύ 17 Μαΐου και 20 Ιουνίου, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Επιστροφή στα Αντικύθηρα», που τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Τα σημαντικά για το ναυάγιο των Αντικυθήρων, όμως, δεν περιορίζονται μόνο στις έρευνες που υλοποιούνται από την Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή στην Ελλάδα και εποπτεύονται από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ. Στο τέλος του 2024 θα διοργανωθεί μια μεγάλη έκθεση στο Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη με όλα τα ευρήματα που έχουν έρθει στο φως από το 2012 μέχρι σήμερα. Η φετινή «σοδειά», εκτός από τα πολύ σημαντικά δομικά στοιχεία του κύτους του πλοίου, έφερε στο φως πολύτιμα θραύσματα από μαρμάρινα αγάλματα και από κεραμικά αγγεία, που αποδίδουν μια πιο σαφή εικόνα του ναυαγίου και τη διάταξή του στο χώρο.
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
Για πρώτη φορά από την ανακάλυψη του ναυαγίου από τους Συμιακούς σφουγγαράδες το 1900, η συστηματική έρευνα από τη διεθνή επιστημονική ομάδα, τη δρα Αγγελική Γ. Σίμωσι και τον καθηγητή Αρχαιολογίας Lorenz Baumer, από το Πανεπιστήμιο της Γενεύης, αποκάλυψε ένα τμήμα των υφάλων του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου μικρού αριθμού συνδεδεμένων ξύλινων σανίδων που σχηματίζουν το εξωτερικό περίβλημα, το λεγόμενο «πέτσωμα». Χάρη σε αυτό το πολύτιμο εύρημα, θα τεκμηριωθούν τα στοιχεία κατασκευής και η ηλικία του αρχαίου πλοίου. Μια εξειδικευμένη μεθοδολογία επανδρωμένης υποβρύχιας επιφανειακής έρευνας εφαρμόστηκε στην πλήρη έκταση της περιοχής του ναυαγίου, που αναπτύσσεται σε δύο διακριτές τοποθεσίες συγκεντρώσεως ευρημάτων με μεταξύ τους απόσταση 200 μέτρα (περιοχές «Α» και «Β»).
«Οι ανασκαφικές προσπάθειες αυτής της περιόδου έφεραν στο φως νέα στοιχεία που επιβεβαιώνουν την παρουσία των υπολειμμάτων ενός ξύλινου πλοίου, τα οποία βρέθηκαν κάτω από το θρυμματισμένο φορτίο που μετέφερε», σημειώνεται στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟ και επισημαίνεται ότι τα ευρήματα αυτά τεκμηριώθηκαν και ανακτήθηκαν για περαιτέρω ανάλυση, στην προσπάθεια πληρέστερης κατανόησης της σχέσης μεταξύ των περιοχών «Α» και «Β». Μέσα από τη μελέτη των δεδομένων, η έρευνα φαίνεται να θέτει νέα ερωτήματα: υπήρχε μόνο ένα πλοίο που ενεπλάκη σε αυτή την αρχαία ναυτική τραγωδία; Πώς ακριβώς συνέβη το ναυάγιο; Τα ανθρώπινα λείψανα που ανασύρθηκαν τα τελευταία χρόνια ανήκαν σε επιβάτες ή σε μέλη του πληρώματος; Στα ερωτήματα αυτά μάς απαντάει η κ. Σίμωσι: «Η εκτίμησή μου είναι ότι το ναυάγιο είναι ένα, αλλά η έρευνα είναι ακόμα υπό εξέλιξη. Τα ευρήματα μελετώνται μέσα από εκτενείς εργαστηριακές αναλύσεις και αναμένεται να ρίξουν πρόσθετο φως σε λεπτομέρειες για το ναυάγιο και για την περιοχή που διερευνάται. Τα ανθρώπινα λείψανα μελετώνται στον “Δημόκριτο”».
Πάντως η ανασκαφική φετινή έρευνα που έγινε στις δύο περιοχές απέδωσε πλούσιο αρχαιολογικό υλικό. Συγκεκριμένα, περίπου 300 αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων 21 θραυσμάτων μαρμάρου (18 από μαρμάρινα αγάλματα) και δομικών στοιχείων του κύτους του πλοίου, και πάνω από 200 θραύσματα κεραμικής, τα οποία προσδιορίζουν την τυπολογία των εμπορικών αμφορέων. Τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας πεδίου επιβεβαιώνουν την αφθονία αμφορέων από την Κω, τη Ρόδο και την Κάτω Ιταλία.
Ειδήσεις σήμερα
Ιωάννινα: Έφοδος των «Αδιάφθορων» στις Φυλακές- Συνελήφθη αστυνομικός – Ποιος είναι ο Αλβανός «Boss»