Σε αυτό το ιδανικό περιβάλλον το μουσείο ξεδιπλώνει ένα ενδιαφέρον αφήγημα με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Σημαντικά έργα του 19ου αιώνα και του ελληνικού Νεοκλασικισμού της περίφημης συλλογής Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου συνδιαλέγονται με επιλεγμένα αριστουργήματα της αρχαιότητας από μουσεία της Ιταλίας και της Ελλάδας.
Με τίτλο «Αρχαιολατρία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου» η έκθεση είναι έτοιμη από τον περασμένο Δεκέμβριο.
Οι επιδημιολογικές συνθήκες ωστόσο δεν επέτρεψαν το άνοιγμά της στο κοινό, κάτι που οι διοργανωτές ευελπιστούν πως θα γίνει σύντομα. Μέχρι τότε μπορούμε να περιηγηθούμε τους εκθεσιακούς χώρους δωρεάν μέσω τρισδιάστατης ξενάγησης στο νέο microsite του μουσείου: https://1821.cycladic.gr.
Η έκθεση πραγματοποιείται με την επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης Φανής-Μαρίας Τσιγκάκου και του καθηγητή Νικόλαου Σταμπολίδη.
Οπως σημείωσε ο κ. Σταμπολίδης σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, «ο 18ος αιώνας θα δημιουργήσει το διάλογο με την αρχαιοελληνική αρχαιότητα που σιγά σιγά θα γίνει τμήμα του ευρωπαϊκού πολιτισμού». «Η αρχαιολατρία αποτελεί θεμελιώδες συστατικό της νεότερης Ιστορίας μας και τον μακροβιότερο σύνδεσμο της Ελλάδας με την Ευρώπη», είπε η κ. Τσιγκάκου.
Η έκθεση περιλαμβάνει 60 έργα από τη Συλλογή Μαρτίνου -ελαιογραφίες, γλυπτά και ποικίλα καλλιτεχνικά αντικείμενα, όπως ακρόπρωρα, ρολόγια, χρηστικές και διακοσμητικές πορσελάνες, έπιπλα, κοσμήματα, αμφορείς, μία ταπετσαρία τοίχου, ένα κέντημα, μία βεντάλια, αλλά και 5 εμβληματικές αρχαιότητες και ένα εκμαγείο ρωμαϊκής αρχαιότητας. Η παρουσία της αρχαίας Ελλάδας είναι εμφανής στα φιλελληνικά έργα, τα οποία αντλούν έμπνευση από μορφές και ιδανικά της αρχαιότητας.
Ιδιαίτερη ήταν η αναφορά του κ. Σταμπολίδη στους διαλόγους που αναπτύσσονται ανάμεσα στα αρχαία έργα και τα φιλελληνικά.
Κορυφαίο έκθεμα το μαρμάρινο άγαλμα της πληγωμένης Αμαζόνας σε φυσικό μέγεθος από τα Μουσεία του Καπιτωλίου της Ρώμης, έργο του 2ου αι. μ.Χ., ρωμαϊκό αντίγραφο πρωτότυπου έργου του 5ου αι. π.Χ., πιθανότατα του Πολύκλειτου.
Το έργο αυτό βρίσκεται σε διάλογο και αποτελεί έμπνευση για τη δημιουργία του περίφημου ξύλινου ακρόπρωρου, με μορφή Αμαζόνας, έργο του Γάλλου Douin Pete του τέλους του 18ου αιώνα, από τη Συλλογή Μαρτίνου. Ο διάλογος επαναλαμβάνεται με το αγαλμάτιο του Οδυσσέα, αντίγραφο της ρωμαϊκής αυτοκρατορικής εποχής από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας, το οποίο συνομιλεί με το γλυπτό του Οδυσσέα Ανδρούτσου με το σκύλο του, του Βenedetto Sangiovanni του 1836…
Σύμφωνα με την ιστορικό Τέχνης Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, η ιδιωτική συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου αποτελεί μία από τις αρτιότερες φιλελληνικές συλλογές και τα περισσότερα έργα της είναι αδημοσίευτα.
Οπως τόνισε η πρόεδρος του Μουσείου Σάντρα Μαρινοπούλου, η συλλογή παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό.
«Μεταμορφώσαμε τους χώρους του Μεγάρου Σταθάτου σε κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που ήτανε. Το αποτέλεσμα μας δικαιώνει όλους», υπογράμμισε η Μαρίνα Μαρτίνου.
Το Μέγαρο Σταθάτου δημιουργήθηκε από τον Ερνέστο Τσίλερ και αποτελούσε κατοικία του Οθωνα και της Αθηνάς Σταθάτου μέχρι το 1938. Η διαμόρφωση του χώρου είναι της Χλόης Ομπολένσκυ και του Ανδρέα Γεωργιάδη. Την έκθεση, που θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τις 22 Ιουνίου, πλαισιώνει πολυτελής, πλούσιος, εικονογραφημένος κατάλογος 450 σελίδων. Βίντεο με την ξενάγηση στην έκθεση από τους δύο επιμελητές διατίθεται στην εξής διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=aZ1TXPZxr3Q
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr