Το «λπ» είναι ένα ντοκιμαντέρ που βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και σε αυτό ο Χρήστος Πέτρου «σκάβει» λίγο πιο βαθιά στο φαινόμενο Λένα Πλάτωνος συνομιλώντας τόσο με την ίδια όσο και με τους συνεργάτες της.
Πότε πρωτοήρθατε σε επαφή με το έργο της; Ποιες ήταν οι αντιδράσεις σας;
Ημουν έφηβος όταν πρωτοήρθα σε επαφή με τη μουσική της Λένας Πλάτωνος. Ηταν ένα σοκ για μένα, καθώς άκουγα, κυρίως, ξένη μουσική και δεν είχα ξανακούσει ποτέ τέτοιο ελληνικό ήχο ή στίχο.
Τι σας έκανε να στραφείτε σε εκείνη και να γυρίσετε ταινία για το έργο και το πρόσωπό της;
Ηταν ένα απωθημένο, μια επιθυμία εφηβική, μιας και η μουσική της έμεινε μαζί μου και με επηρέασε βαθιά. Υπήρξε μια μακρά περίοδος απουσίας της από τα μουσικά πράγματα, η οποία έμοιασε να τελειώνει το 2006, όταν η «Οδός Πανός» του Γιώργου Χρονά εξέδωσε το βιβλίο με τους στίχους της και κατόπιν τα «Ημερολόγια» το 2007. Τότε την πρωτοπλησίασα, τη γνώρισα και της πρότεινα να κάνουμε μια ταινία, αν και τότε δεν ήξερα ακόμα πώς.
Πώς αντιμετώπισε την πρότασή σας;
Νομίζω ότι το διασκέδασε και το ευχαριστήθηκε. Πάντως, η συνεργασία μας ήταν καταπληκτική, η αντίληψή της κοφτερή, η προσφορά και η εμπιστοσύνη της ανεκτίμητες.
Τι σας ιντριγκάρει στη διαδρομή της;
Αυτή η ίδια η διαδρομή της, ο ήχος της, η ευαισθησία της.
Με ποιες τρεις λέξεις θα μπορούσατε να τη χαρακτηρίσετε;
Μουσική, θηλυκή, ιδιότυπη.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας άλμπουμ της Λένας Πλάτωνος;
Δύσκολη ερώτηση. Τα τρία της άλμπουμ που βγήκαν με διαφορά ενός έτους το ένα από το άλλο («Μάσκες Ηλίου», ’84, «Γκάλοπ», ’85, και «Λεπιδόπτερα», ’86) ακούγονται, νομίζω, τρομερά και σήμερα και αύριο, πιστεύω. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτά αποτελούν το κύριο θέμα της ταινίας.
Πόσο επίκαιρο είναι το έργο της σήμερα; Θα μπορούσε να αγκαλιαστεί από περισσότερους;
Για μένα το έργο της είναι πλέον κλασικό και άρα επίκαιρο. Νομίζω πως ο χρόνος που πέρασε και οι άνθρωποι που το αγκάλιασαν είναι η απόδειξη. Σήμερα η Πλάτωνος έχει μια φήμη διεθνή και μια γεύση για αυτό θα πάρετε όταν δείτε την ταινία.
Και ένας από τους σκοπούς της ταινίας είναι να γίνει γνωστή σε μεγαλύτερο ακόμα κοινό. Αλλωστε, μην ξεχνάτε ότι η Πλάτωνος είναι ακόμα ενεργή και παράγει μουσική σήμερα.
Μιλήσατε με αρκετούς συνεργάτες της. Ποια η γνώμη τους για εκείνη; Ποιο ήταν το πιο εύστοχο σχόλιο που ακούσατε;
Οι καταπληκτικοί άνθρωποι που μιλούν στην ταινία και που ήταν συνεργάτες της στα τρία αυτά άλμπουμ, που είναι το βασικό θέμα του φιλμ, μίλησαν για εκείνη με αληθινή αγάπη και θαυμασμό και νομίζω ότι αυτό φαίνεται. Τους ευχαριστώ και τους ευγνωμονώ για την καλή τους διάθεση και βοήθεια. Τα σχόλιά τους είναι πολλά και συχνά στην ταινία και πραγματικά δυσκολεύομαι να ξεχωρίσω ένα μόνο, αφήστε που δεν μιλούν μόνο αυτοί, αλλά και νέοι Ελληνες και ξένοι μουσικοί που «πειράζουν» ή ρεμιξάρουν τα κομμάτια της για την ταινία.
Η μουσική της δεν παίζεται στο ραδιόφωνο, όπως και πολλών άλλων. Πιστεύετε ότι μπορεί κάποτε να αλλάξει αυτό ή θα γίνεται όλο και πιο ελεγχόμενη η κατάσταση;
Αγαπώ το ραδιόφωνο. Ετσι πρωτάκουσα τη Λένα Πλάτωνος. Αλλά είναι 2017 και η κατάσταση είναι πια ανεξέλεγκτη, καλώς ή κακώς. Ελπίζω ότι η ταινία θα γίνει μια καλή αφορμή, ώστε ο κόσμος να ακούσει τη μουσική της και να μπει στη διαδικασία να την ψάξει βαθύτερα μέσω Διαδικτύου και των δίσκων στη συνέχεια.
info
Αν ενδιαφέρεστε να υποστηρίξετε την ολοκλήρωση της ταινίας, έχετε υπόψη σας πως τρέχει crowdfunding καμπάνια ως τις 20 Δεκεμβρίου 2017 στην πλατφόρμα του Indiegogo, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.indiegogo.com/projects/lena-platonos-electronic-music-comes-to-life#/. Οι πόροι θα διατεθούν στην εξασφάλιση των μουσικών δικαιωμάτων και την ολοκλήρωση του post-production της ταινίας.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπο της Κυριακής