1 Υπάρχει πολύ μεγάλος αριθμός φυσικών προσώπων που ασκούν ατομικά επιχειρηματικές δραστηριότητες όχι για να αποκομίσουν ικανοποιητικά ή υψηλά ποσά καθαρών κερδών και με αυτά να διασφαλίσουν την επιβίωσή τους, αλλά είτε απλά για να συμπληρώσουν το πενιχρό εισόδημα που λαμβάνουν από ενοίκια ή άλλες πηγές ή από κοινωνικά επιδόματα είτε για να συγκεντρώσουν τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό ενσήμων προκειμένου να μπορούν να βγουν στη σύνταξη. Για τους φορολογουμένους αυτούς, δεν προβλέπεται καμία εξαίρεση ή έκπτωση επί του «καταλογιζόμενου» τεκμαρτού ετήσιου εισοδήματος.
2 Σε κανέναν επαγγελματία πλέον δεν θα γίνονται δεκτές ζημιές, ούτε καν για μεταφορά στα επόμενα έτη. Δηλαδή, σύμφωνα με το σύστημα αυτό, όλοι όσοι λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους ή ασκούν τα ελευθέρια επαγγέλματά τους για 6 ή περισσότερα έτη μέχρι την τελευταία μέρα που θα διακόψουν τις δραστηριότητές τους θα έχουν σταθερή πελατεία, θα έχουν μόνιμα σταθερά έσοδα και θα βγάζουν ετήσιο καθαρό κέρδος τουλάχιστον 10.920-14.196 ευρώ το χρόνο, προσαυξημένο περαιτέρω κατά το 10% της συνολικής δαπάνης μισθοδοσίας, εφόσον απασχολούν και εργαζομένους!
3 Η λογική των οριζόντιων τεκμαρτών ποσών καθαρού κέρδους για τη συντριπτική πλειονότητα των αυτοαπασχολουμένων θα οδηγήσει πολλούς από αυτούς στη μη ζήτηση τιμολογίων για παραγωγικές ή επαγγελματικές δαπάνες που πραγματοποιούν, καθώς δεν θα έχει πλέον νόημα γι’ αυτούς να περάσουν στα βιβλία τους έξοδα που μπορούν να εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδά τους και να μειώσουν το λογιστικώς προσδιοριζόμενο καθαρό κέρδος τους, δεδομένου ότι το ποσό αυτό δεν θα λαμβάνεται πλέον υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος που πρέπει να πληρώσουν, επειδή θα προκύπτει χαμηλότερο από το τεκμαρτό.
Αυτό θα προκαλέσει νέα έξαρση της φοροδιαφυγής, καθώς πολλά τιμολόγια που, αν δεν ίσχυε το σύστημα αυτό, θα εκδίδονταν νομίμως για πραγματικές συναλλαγές προμηθειών και άλλων εξόδων για να ληφθούν υπ’ όψιν ως εκπίπτοντα από τα ακαθάριστα έσοδα χιλιάδων αυτοαπασχολουμένων δεν θα εκδίδονται πλέον και δεν θα περνιούνται στα βιβλία τους.
Dogecoin: Η υπουργοποίηση Μασκ εκτόξευσε την αξία του - Διπλασίασε την αξία του σε 5 ημέρες
4 Η εισπραξιμότητα του νέου συστήματος ακόμη και στον πρώτο χρόνο εφαρμογής του εκτιμάται ότι θα κινηθεί σε λιγότερο από 70% των κυβερνητικών μαθηματικών υπολογισμών του πρώτου έτους, σύμφωνα με τους οποίους μπορούν να εισπραχθούν επιπλέον έσοδα ύψους 800 εκατ. ευρώ.
Το ποσό που εκτιμάται ότι θα εισπραχθεί παραπάνω θα μειωθεί περαιτέρω, καθώς δεν έχουν υπολογιστεί οι επιπλέον φόροι που καταβάλλονταν τα προηγούμενα χρόνια λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων διαβίωσης κατά τον προσδιορισμό των φορολογητέων εισοδημάτων όσων αυτοαπασχολουμένων δήλωναν πολύ χαμηλά ετήσια εισοδήματα. Τα έσοδα αυτά δεν υπολογίστηκαν δηλαδή από την κυβέρνηση ότι θα χαθούν.
Για παράδειγμα, αυτοαπασχολούμενος που δήλωνε 2.000 κέρδη αλλά λόγω τεκμηρίων δαπανών διαβίωσης φορολογείτο για εισόδημα 10.000 ευρώ πλήρωνε φόρο 900 ευρώ με βάση το τεκμαρτό αυτό εισόδημα που του προσδιόριζαν τα τεκμήρια διαβίωσης. Πλήρωνε επίσης επιπλέον 650 ευρώ τέλος επιτηδεύματος. Δηλαδή κατέβαλλε συνολικά 1.550 ευρώ. Τώρα, με το νέο σύστημα, αν λειτουργεί 5 έτη, θα φορολογείται για τεκμαρτό εισόδημα 7.316,40 ευρώ (10.920 ευρώ Χ 2/3) και θα πληρώνει φόρο εισοδήματος 658,48 ευρώ και τέλος επιτηδεύματος μειωμένο κατά 25% στα 487,5 ευρώ, δηλαδή συνολικά 1.146 ευρώ, ήτοι 404 ευρώ λιγότερα! Αν λειτουργεί 6 έτη, θα φορολογείται για τεκμαρτό εισόδημα 10.920 ευρώ και θα πληρώνει φόρο εισοδήματος 1.102,40 ευρώ και τέλος επιτηδεύματος 487,5 ευρώ, δηλαδή συνολικά 1.589,90 ευρώ, μόλις 39,90 ευρώ περισσότερα! Αυτές οι περιπτώσεις μειωμένης ή πενιχρής αποδοτικότητας δεν φαίνεται να έχουν συνυπολογιστεί.
5 Πολλοί άλλοι αυτοαπασχολούμενοι που δήλωναν υψηλά ποσά καθαρών κερδών, σε επίπεδα υψηλότερα από τα ελάχιστα όρια των τεκμαρτών καθαρών κερδών που προσδιορίζει το νέο σύστημα, θα… προσαρμόσουν σε χαμηλότερα επίπεδα πλέον τα δηλούμενα κέρδη τους, ώστε να προσεγγίσουν ή και να βρεθούν κάτω από τα όρια των τεκμαρτών αυτών φορολογητέων εισοδημάτων. Θα ισχυροποιηθούν δηλαδή και σ’ αυτές τις κατηγορίες αυτοαπασχολουμένων τα κίνητρα για φοροδιαφυγή μέσω της μη έκδοσης τιμολογίων και αποδείξεων.