Οι συμβάσεις για την τηλεδιοίκηση που σέρνονταν σαν το γιοφύρι της Αρτας από κυβέρνηση σε κυβέρνηση, οι ενστάσεις και τα κόλπα των αναδόχων, η εκπαίδευση των σταθμαρχών, οι μετατάξεις χωρίς κανένα κριτήριο, η έλλειψη αξιολόγησης, η κουλτούρα της λούφας, οι κομματικές τοποθετήσεις υπαλλήλων ακόμα και των επικεφαλής ανεξάρτητων αρχών, η τεχνοκρατική ανεπάρκεια των φυσικών διοικήσεων των εταιριών που επόπτευαν υποτίθεται τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Οχι απαραιτήτως με αυτή τη σειρά, αλλά σίγουρα όλα αυτά μαζί οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών.
Δρόμος χωρίς γυρισμό…
Ο επιμερισμός των ευθυνών σαφώς δεν μπορεί να είναι ισότιμα κατανεμημένος, αφού άλλοι έχουν να λογοδοτήσουν για περισσότερα και άλλοι για λιγότερα. Ωστόσο, η σχεδόν εμμονική επιμονή και ο πολιτικός καβγάς για το αν δούλευε ή δεν δούλευε ο τοπικός πίνακας, οι επισκέψεις-σοου σε γιαπιά και το ανεβοκατέβασμα των ποσοστών που παρέλαβαν οι υπουργοί λες και είναι χαλασμένο ασανσέρ, μεγαλώνουν το θυμό του κόσμου.
Η δημόσια συζήτηση αναλώνεται στο τι έγινε χθες, κάτι που είναι λογικό και απαραίτητο αλλά έως ένα βαθμό. Διότι ήρθε η στιγμή να μάθουμε τι θα γίνει από δω και πέρα, για να μη συμβεί ποτέ ξανά μια τέτοια τραγωδία. Ο πρωθυπουργός δεσμεύθηκε για σύγκρουση με το βαθύ κράτος, με βαθιές δομικές αλλαγές στη λειτουργία και την εποπτεία του. Αυτό είναι το μεγάλο διακύβευμα και η μεγαλύτερη πρόκληση της σύγχρονης Ελλάδας. Δεν θα είναι εύκολο, αφού προϋποθέτει όχι μόνο την ατσαλένια αποφασιστικότητα της κυβέρνησης αλλά και τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών. Η νοοτροπία του «αυτή είναι η Ελλάδα» πρέπει να ξεριζωθεί. Αν όχι τώρα, τότε πότε;