Το ET Magazine του EleftherosTypos.gr ήρθε σε επικοινωνία έναν μήνα πριν από το «εναρκτήριο λάκτισμα» των Πανελλαδικών Εξετάσεων για το 2025 με τον Ιδρυτή & Επιστημονικό Διευθυντή της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας,Δρ Χρήστο Ταουσάνη, ο οποίος μίλησε για το ποιες σχολές έχουν πτωτική τάση, τα αγαπημένα τμήματα των μαθητών, ενώ έδωσε και και τα απαραίτητα TIPS για γονείς και παιδιά.
«Φέτος αναλογικά με τα προηγούμενα έτη είναι μία ήρεμη χρονιά. Δεν υπάρχουν πολλές αλλαγές όσον αφορά το σύστημα και τις διαδικασίες. Υπάρχουν κάποιες αλλαγές με νέα τμήματα που προστέθηκαν, όπως το Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, αλλά μέχρι εκεί» σημείωσε ο Δρ Χρήστος Ταουσάνης.
Σύμφωνα με τα όσα τόνισε ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας της EMPLOY EDU, υπάρχει μία τάση τα παιδιά να απομακρύνονται από επιλογές που έχουν να κάνουν με τις Στρατιωτικές Σχολές και γενικότερα τα Ένστολα επαγγέλματα. «Έχει δημιουργηθεί ένα αρνητικό κλίμα στις τάξεις των μαθητών, το οποίο οφείλεται κυρίως στο ότι τα παιδιά δεν είναι διατεθειμένα να κάνουν πολλές υποχωρήσεις – όπως συνέβαινε παλιότερα – και να αλλάζουν συχνά τόπο διαμονής και στυλ ζωής. Αυτά μαζί με τους μισθούς που δίνονται σε σχέση με τις τιμές των ενοικίων που ζητούνται αυτή την περίοδο, κάνουν τη συγκεκριμένη επιλογή αρκετές φορές ασύμφορη».
Ταυτόχρονα, ίδια κατάσταση επικρατεί και σε επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με τη συχνή μετακίνηση και την εναλλαγή σπιτιών, όπως είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.
Όσον αφορά την άλλη όψη, το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες και την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι αρκετά μεγάλο. «Θα δούμε φέτος να υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για τμήματα όπως η πληροφορική, μηχανικοί πληροφορικής και γενικότερα στην επιστήμη των υπολογιστών και ιδίως του AI, το οποίο γίνεται όλο και πιο οικείο για τους νέους. Ουσιαστικά αυτά τα επαγγέλματα δείχνουν να έχουν καλύτερα «πατήματα» μελλοντικά» πρόσθεσε στο ET Magazine του EleftherosTypos.gr ο κ. Ταουσάνης.
Παράλληλα, οι παραδοσιακές δυνάμεις, όπως η Νομική, η Ιατρική, ακόμη και η ψυχολογία στην οποία προκύπτει αυξημένο ενδιαφέρον μετά την πανδημία, είναι σταθερά στις πρώτες προτιμήσεις των μαθητών. Επίσης, ιδιαίτερα θετικό πρόσημο έχει και ο κλάδος των θετικών επιστημών που αφορά την έρευνα, όπως η Βιοτεχνολογία, η Βιοχημεία και η Βιολογία, οι οποίες κερδίζουν θέσεις στις προτιμήσεις των υποψηφίων.
Εν όψει των μηχανογραφικών ο Δρ Χρήστος Ταουσάνης τονίζει 3 βασικά πράγματα, τα οποία πρέπει να προσέξουν γονείς και μαθητές:
- Να γίνει σωστή έρευνα των σχολών, διότι οι επιλογές που δίνονται είναι πάρα πολλές, ανεξαρτήτως επιθυμίας κάποιας συγκεκριμένης σχολής. Συγκεκριμένα, έχει παρατηρηθεί ότι οι μαθητές αγνοούν σημαντικές πληροφορίες, όπως σχολές, οι οποίες μπορεί να είναι χαμηλά βαθμολογικά, αλλά είναι πολύ καλές και με επαγγελματικό μέλλον. «Συνήθως, αυτό το πρόβλημα εντοπίζεται στην Περιφέρεια, όπου υπάρχουν κρυμμένα «διαμαντάκια» εφόσον γίνει σωστή έρευνα».
- Όταν κάνουμε μηχανογραφικό πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο με ειδικούς επιστήμονες και έγκριτες επιλογές. «Πλέον τα παιδιά βομβαρδίζονται με πολλές πληροφορίες και έτσι δεν υπάρχει η σωστή ενημέρωση. Οι γονείς πρέπει ανατρέξουν τα παιδιά σε επίσημους οργανισμούς, διότι εκεί υπάρχουν οδηγοί σπουδών, οι οποίες μπορούν να τα βοηθήσουν και από βίντεο στο TikTok».
- Να ελαχιστοποιείται το άγχος των παιδιών για τις Πανελλήνιες. «Δεν έρχεται και η συντέλεια του κόσμου. Θα κάνουμε την προσπάθεια, αλλά υπάρχουν αρκετές εναλλακτικές, όπως το παράλληλο μηχανογραφικό, το 10%, οι κατατακτήριες και φυσικά πλέον υπάρχει και η ιδιωτική εκπαίδευση, με αρκετές ειδικότητες».
Επιπλέον, ο Ιδρυτής & Επιστημονικός Διευθυντής της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας σημείωσε ότι ένα μεγάλο πλεονέκτημα που έχουν τα σημερινά παιδιά, είναι η είναι η διεπιστημονικότητα, δηλαδή να ξεκινήσουν από έναν κλάδο και μετέπειτα να μετακινηθούν είτε σε όμορους κλάδους, είτε στο ίδιο πεδίο.
«Το μεγάλο πρόβλημα των νέων παιδιών είναι ότι τα περισσότερα δεν γνωρίζουν όλες τις επιλογές που έχουν στο μηχανογραφικό τους. Προσπαθούμε μέσα από τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό να βοηθήσουμε τους μαθητές να βρουν τις κλήσεις και τα ταλέντα τους. Δεν είναι δυνατόν μέσα από εκατοντάδες σχολές να μην υπάρχει κάτι που να τους αρέσει και να τους ταιριάζει» συμπλήρωσε ο κ. Ταουσάνης
«Να υπάρχει ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον – Οι Πανελλαδικές δεν είναι εξετάσεις για τη ζωή»
Φυσικά, τεράστιο ζήτημα κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι η διαχείριση του άγχους είτε από τα παιδιά που δίνουν τον δικό τους «αγώνα» είτε από τους ίδιους τους γονείς, οι οποίοι πολλές φορές γίνονται αρκετά πιεστικοί για ένα καλύτερο αποτέλεσμα και πολλές φορές αντί να βοηθήσουν την κατάσταση… την επιδεινώνουν.
Σύμφωνα με τα όσα είπε στο ET Magazine του EleftherosTypos.gr η Οικογενειακή και Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια / Παιδοψυχαγωγός, Αιμιλία Αξιωτίδου το βασικότερο πράγμα κατά την διάρκεια των Πανελληνίων είναι να υπάρχει ένα ήρεμο περιβάλλον για τα παιδιά μέσα στο σπίτι.
«Εφόσον στην οικογένεια επικρατεί ηρεμία, προσφέρεται ένα ασφαλές περιβάλλον, ώστε τα παιδιά να μην αγχώνονται. Εάν αγχωνόμαστε εμείς οι γονείς, τότε θα αγχώνονται και τα παιδιά μας. Είναι σημαντικό να είμαστε ήρεμοι για να βοηθάμε τα παιδιά, προκειμένου να κάνουν σωστή αυτορρύθμιση» σημείωσε η κ. Αξιωτίδου.
Όσον αφορά τα παιδιά που έχουν προετοιμαστεί καλά η Ψυχολόγος τόνισε ότι, δεν υπάρχει τόσο άγχος επειδή είναι προετοιμασμένα, ενώ για τα παιδιά που δεν έχουν προετοιμαστεί όσο θα ήθελαν, καλό είναι να μη βάλουν τον εαυτό τους στη διαδικασία να ξενυχτούν στο τέλος και να διαβάζουν όλη ημέρα.
«Οι Πανελλαδικές δεν είναι εξετάσεις για τη ζωή, απλώς είναι μία δοκιμασία μέσα στην καθημερινότητά μας. Ακόμα, η διατροφή των παιδιών είναι σημαντική, μαζί με τον ύπνο. Επίσης, πρέπει να βγαίνουν έξω με τους φίλους τους, να ασκούνται, ακόμη κι έναν μήνα πριν της Πανελλήνιες, ώστε να έχουν μία ισορροπημένη καθημερινότητα. Εν αντιθέσει τις περισσότερες φορές τα αφήνουν όλα αυτά και διαβάζουν όλη την ημέρα» υπογράμμισε η Αιμιλία Αξιωτίδου.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την ίδια σημαντικό στη διαχείριση του άγχους των Πανελληνίων είναι η αναπνοή. «Σε αυτή την περίπτωση με κάποιες ασκήσεις αναπνοής, μπορούμε να διαχειριζόμαστε το στρες και να κρατάμε το σώμα και την ψυχική μας υγεία σε μία ισορροπία. Γενικότερα τα παιδιά αυτό το διάστημα πρέπει να στρέφουν το ενδιαφέρον τους σε ευχάριστα πράγματα και να μοιράζονται το άγχος τους με ανθρώπους που εμπιστεύονται και μπορούν να τους καθησυχάσουν».
Υποψήφιος Μαθητής στo ΕT Magazine του EleftherosTypos.gr: « Είχα μία ισορροπημένη καθημερινότητα όλη τη χρονιά, οπότε είμαι έτοιμος»
Το ΕΤ Magazine του EleftherosTypos.gr ήρθε σε επικοινωνία και με έναν μαθητή της 3ης Λυκείου, ο οποίος προετοιμάζεται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις που θα ξεκινήσουν στις 30 Μαΐου.
«Δεν έχω άγχος. Θέλω να περάσω σε μία σχολή που αφορά τη Διοίκηση Επιχειρήσεων ή ένα παραπλήσιο τμήμα. Ξεκίνησα φροντιστήριο από 2η Λυκείου σε κάποια μαθήματα, ενώ έγιναν όλα πιο εντατικά από τον φετινό Αύγουστο. Ωστόσο, με καθημερινό διάβασμα, καλή συνεννόηση με τους καθηγητές και στόχευση στα μαθήματα που θα δώσω, θεωρώ ότι έχω κτίσει τις κατάλληλες βάσεις, προκειμένου να πιάσω τους στόχους μου. Φυσικά πήγαινα βόλτες με την παρέα μου, αλλά ταυτόχρονα αφιέρωνα την ημέρα γύρω στις τρεις ώρες διάβασμα, όπου «ήμουν εκεί». Δεν είχα το μυαλό μου αλλού, οπότε είχα μια ισορροπία, ενώ οι γονείς μου ήταν πάντα δίπλα μου, δίχως να με πιέζουν» τόνισε ο μαθητής Λυκείου, οποίος δεν θέλησε να αποκαλύψει το όνομά του για ευνόητους λόγους.
Ακόμη, ο ίδιος πρόσθεσε ότι είναι μία διαδικασία που όντως προκαλεί αρκετός άγχος, ενώ δεν θα έπρεπε, ωστόσο με προσήλωση, σωστό διάβασμα και υπομονή οι στόχοι που έχουν μπει, μπορούν να «πιαστούν» αλλά και εάν δεν υπάρξει θετική έκβαση… «υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές, που κάνουν πορτοκάλια».
Πανελλήνιες 2025: Πότε ξεκινούν – Αυτό είναι το πρόγραμμα των εξετάσεων
Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα των εξετάσεων:
Πανελλάδικες εξετάσεις ΓΕΛ
- Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας): Παρασκευή 30 Μαΐου
- Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας) : Δευτέρα 2 Ιουνίου
- Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής): Τετάρτη 4 Ιουνίου
- Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής): Παρασκευή 6 Ιουνίου.
H ώρα έναρξης των εξετάσεων έχει οριστεί στις 08:30 π.μ. Οι μαθητές οφείλουν να βρίσκονται στην αίθουσα έως τις 08:00 π.μ., με διάρκεια εξέτασης τρεις ώρες.
Πανελλάδικες εξετάσεις ΕΠΑΛ
- Νέα Ελληνικά: Σάββατο 31 Μαΐου
- Μαθηματικά (Αλγεβρα): Τρίτη 3 Ιουνίου
- Ανατομία-Φυσιολογία ΙΙ, ΑΟΘ, Δίκτυα Υπολογιστών, Αρχές Βιολογικής Γεωργίας: Πέμπτη 5 Ιουνίου
- Ηλεκτροτεχνία 2, Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, Ναυτικό Δίκαιο, Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης: Σάββατο 7 Ιουνίου
- Υγιεινή, Προγραμματισμός Υπολογιστών, ΑΟΔ, Στοιχεία Μηχανών: Τρίτη 10 Ιουνίου
- Ηλεκτρικές Μηχανές, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις, Ναυσιπλοΐα ΙΙ, Ναυτικές Μηχανές: Πέμπτη 12 Ιουνίου
- Τεχνολογία Υλικών, Οικοδομική, ΜΕΚ ΙΙ, Ψηφιακά Συστήματα: Παρασκευή 13 Ιουνίου
- Στοιχεία Ψύξης-Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών, Σχεδιασμός Κεντρικών Θερμάνσεων: Δευτέρα 16 Ιουνίου
H ώρα έναρξης των εξετάσεων έχει οριστεί στις 08:30 π.μ, ενώ το Αρχιτεκτονικό Σχέδιο διαρκεί τέσσερις ώρες.
Ειδικά μαθήματα
- Ισπανικά: 14 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
- Αγγλικά: 17 Ιουνίου – 10:00 π.μ.
- Γερμανικά: 18 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
- Ελεύθερο Σχέδιο: 19 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
- Γραμμικό Σχέδιο: 20 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
- Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία: 21 Ιουνίου – 10:00 π.μ.
- Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία: 23 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
- Γαλλικά: 24 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
- Ιταλικά: 25 Ιουνίου – 08:30 π.μ.
Η διεξαγωγή των Υγειονομικών Εξετάσεων και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) θα πραγματοποιηθεί από τις 16 έως και τις 27 Ιουνίου.