Είναι η πρώτη φορά που η Ελενη Αρβελέρ δημόσια καταθέτει την άποψή της ότι κάτω από το περίφημο στέγαστρο- μουσείο της Βεργίνας δεν αναπαύεται ο Φίλιππος ο Β΄, αλλά ο μέγας υιός του; Οχι. Εξέδωσε ένα μικρό αλλά εξαιρετικά εμπεριστατωμένο βιβλίο, όπου ξετυλίγει τη θεωρία της για την ταφή του Μ. Αλεξάνδρου, στη γη των Μακεδόνων.
Η αλήθεια είναι ότι Αρβελέρ έχει επιχειρήματα τα οποία είτε δεν απαντήθηκαν επαρκώς από ιστορικούς και αρχαιολόγους που ασχολούνται με τον Μ. Αλέξανδρο -διεθνώς πρόκειται περί εκατοντάδων- είτε επειδή δεν υπάρχουν απαντήσεις επιστημονικά τεκμηριωμένες προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, γεννούνται απορίες οι οποίες εμπεριστατωμένα εκφράζονται από την Ελένη Αρβελέρ.
Σημειώνω ότι η κριτική πως βυζαντινολόγος αυτή δεν μπορεί να μιλάει για το θέμα, δεν είναι αυτό που περιμένει κανείς από επιστήμονες, όταν ο τόπος ταφής του Μ. Αλεξάνδρου μετρά αιώνες και είναι όπως ο κάλυκας Γκράαλ. Το ιερό δισκοπότηρο, που χρησιμοποιήθηκε, κατά την παράδοση, από τον Χριστό στον Μυστικό Δείπνο και δόθηκε στον Ιωσήφ της Αριμαθείας. Στο Γκράαλ, σύμφωνα με την παράδοση, έπεσε και το αίμα και ο ιδρώτας του Ιησού, καθώς ο Ιωσήφ τον κατέβαζε από το σταυρό.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Υπάρχει ένας γοητευτικός μύθος για την αναζήτηση του Γκράαλ, ακριβώς όπως υπάρχει και το διαρκές αρχαιολογικό και ιστορικό αίνιγμα, ήδη από την ύστερη αρχαιότητα, για τον τόπο ταφής του Αλέξανδρου, όταν η κατοχή του σώματός του έγινε αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στους διαδόχους του.
Αλλά οι γραπτές πηγές αναφοράς που έχουμε είναι περί τα 200 χρόνια μετά το θάνατό του. Γράφεται ότι ο Περδίκας επέλεξε τις Αιγές, ότι ο Ιούλιος Καίσαρας προσκύνησε το σώμα του στην Αλεξάνδρεια, το ίδιο και ο Οκταβιανός Αύγουστος που αγγίζοντας το πρόσωπό του, «έσπασε τη μύτη του νεκρού», ότι ο Καλλιγούλας αφαίρεσε το θώρακά του και ο αυτοκράτωρ Καρακάλλας άφησε το χιτώνα του και το δακτυλίδι του πάνω στο σώμα του Μ. Αλέξανδρου.
Από εκεί κι έπειτα το χάος ,με επικρατέστερη τη θεωρία περί της ταφής στην Αλεξάνδρεια. Το 1993 ο ερευνητής Ιωαννίδης τοποθέτησε τον τάφο του Αλέξανδρου, στη Βεργίνα, όπως τώρα η Ελένη Αρβελέρ που παραθέτει σειρά επιχειρημάτων για να στηρίξει τη θεωρία της. Ενα από τα σημαντικότερα είναι το πορτρέτο του Μ. Αλέξανδρου, σε ελεφαντοστό, που βρέθηκε στον τάφο του πατρός του. Θα έβαζαν πορτρέτο ζώντος βασιλέως σε τάφο; Στη ζωοφόρο, ο ιππέας στη μέση είναι ο Αλέξανδρος, από την παρουσία του στην Περσία. Τα όπλα που αποδίδονται στον Φίλιππο είναι του μικρόσωμου Αλέξανδρου. Ο χουντίτης, ορυκτό της Αιγύπτου βρέθηκε πάνω στο σκελετό του.
Μπορεί με ακρίβεια να πούμε ποιος κείται στον τάφο του Φιλιππου; Δεν ξέρω. Στον μικρό τάφο είναι θαμμένος ο γιος του Αλέξανδρου, και αυτό είναι γενική παραδοχή. Αραγε μία εξέταση dna ανάμεσα στους δύο, θα μπορούσε να πιστοποιήσει την ταυτότητά τους;