Είναι ένα θέμα που δοκιμάζει όχι μόνο τις αντοχές αλλά και σχεδόν το σύνολο της θωράκισης που προβλέπει ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο για την προστασία των παιδιών-θυμάτων τέτοιων βάναυσων εγκληματικών πράξεων. Οσο πρωτόγονο και αν ακούγεται στη σημερινή εποχή το γνωστό «πέσαμε από τα σύννεφα» άλλο τόσο αναγκαία καθίσταται η εκπαίδευση των πολιτών και ιδίως των νέων στον τρόπο που αντιμετωπίζεται ό,τι περιλαμβάνει η δημοσιογραφική κάλυψη ενός τόσο σοβαρού θέματος.
Ο «Ειδησεογραφικός Γραμματισμός/News Literacy» σε μείζονα -και όχι μόνο- κοινωνικά θέματα δεν είναι ζήτημα καφενειακών συζητήσεων με τη γνωστή μέθοδο «ό,τι του φανεί του Λολοστεφανή», όπως δηλαδή αντιμετωπίζονται πολλά. Το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο αφορά στις διαδικασίες εκείνες που εκπαιδεύουν το κοινό στο πλήθος των ικανοτήτων αλλά και των δεξιοτήτων που απαιτεί η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης σχετικά με τα μέσα και την αντιμετώπιση του ειδησεογραφικού προϊόντος που παράγουν.
Οι πολίτες εκπαιδεύονται στην αναγνώριση των ειδήσεων, το φιλτράρισμά τους, στην αναγνώριση της προπαγάνδας, των fake news, στις προσβλητικές αναφορές, στην αντιμετώπιση του τοξικού λόγου στα social media και σε πολλά άλλα. Και το κάνουν όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο αλλά και με πρακτικά καθημερινά εργαλεία, κυρίως ψηφιακά.
Και αυτό αφορά τόσο το περιεχόμενο των επίσημων μέσων ενημέρωσης όσο και το διαδικτυακό περιεχόμενο που εμφανίζεται να ανήκει στην ευρύτερη κατηγορία των «News». Δεν είναι λίγες οι χώρες -ένα μικρό παράδειγμα είναι οι Σκανδιναβικές- που έχουν εισαγάγει τον «Ειδησεογραφικό Γραμματισμό» στα προγράμματα της δημόσιας εκπαίδευσης και μάλιστα από τις πολύ μικρές ηλικίες. Είναι μια από τις σπουδαιότερες επενδύσεις στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των πολιτών του, που οφείλει να κάνει κάθε στοιχειωδώς σοβαρό εκπαιδευτικό σύστημα.
Αυτό θα ήταν ένα μεγάλο βήμα για τη δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας. Μέχρι τότε θα θεωρούμε απολύτως φυσιολογικό να συμπεριλαμβάνονται στις ειδήσεις φρικτές λεπτομέρειες που απευθύνονται στα χειρότερα ένστικτα.