Ως τότε ο δήμος του Βελιγραδίου, μιας πόλης με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα λόγω της αλματώδους αύξησης των οχημάτων, έλαβε μια πρωτοβουλία που θα τη ζηλεύαμε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. (Γιατί όχι και σε Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο;). Καθιέρωσε από 1/1/2025 δωρεάν συγκοινωνίες για όλους τους πολίτες! Ναι, καλά διαβάσατε. Σε λίγες μέρες οι κάτοικοι του Βελιγραδίου δεν θα πληρώνουν καθόλου εισιτήριο για τις μετακινήσεις τους με λεωφορεία, τραμ και τρόλεϊ, ανακοίνωσε προχθές με υπερηφάνεια ο δήμαρχος της σερβικής πρωτεύουσας, Αλεξάνταρ Σάπιτς. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά πρόσθεσε ότι ως το 2027 θα έχει ανανεωθεί πλήρως ο στόλος των δημόσιων μέσων μεταφοράς στην πόλη.
Το Βελιγράδι, με τους 1.700.000 κατοίκους, διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα αστικού και περιαστικού τραμ στην Ευρώπη (εγκαινιάστηκε το 1892 και σήμερα οι γραμμές του γύρω από την πόλη εκτείνονται σε 127 χιλιόμετρα).Την τελευταία δεκαετία, όμως, υποφέρει από μποτιλιαρίσματα, λόγω της προσθήκης άλλων 250.000 Ι.Χ. στους δρόμους.
Εκεί που κυλούσε ο Ιλισσός
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βαλκανικό Βελιγράδι (που πολύ θα θέλαμε να του μοιάζουμε…) δεν έχει τα ευρωπαϊκά πρωτεία στις δωρεάν συγκοινωνίες. Η ιστορική πρεμιέρα έγινε το 2020 στο Λουξεμβούργο, που καθιέρωσε τη χρονιά της Covid-19 τις δωρεάν μετακινήσεις με τρένα, τραμ και λεωφορεία σε όλη την επικράτειά του, για να αποθαρρύνει τη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων και να εξαλείψει τα μποτιλιαρίσματα.Το σχήμα χρηματοδοτήθηκε από τον εθνικό προϋπολογισμό του Λουξεμβούργου, ενώ λίγο αργότερα καθιέρωσε δωρεάν συγκοινωνίες η πρωτεύουσα της Εσθονίας, το Ταλίν.
Στη Γερμανία, εξάλλου, ισχύει από το 2023 το «εθνικό μηνιαίο εισιτήριο» των 49 ευρώ (Deutschlandticket), που αποφασίστηκε να αυξηθεί στα 58 ευρώ από τη νέα χρονιά.