Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη*
Εν πάσει περιπτώσει, ας δούμε πόσο αξιόπιστος είναι και ο τρόπος με τον οποίο ορίζεται ο αριθμός των εισακτέων, ο οποίος με τη σειρά του παρασύρει τις βάσεις προς τα πάνω ή κάτω ξεχωριστά για κάθε σχολή ή τμήμα.
Πέρσι, λοιπόν, όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο Νίκος Φίλης τα κριτήρια που διαμόρφωσαν την υπουργική απόφαση ήταν ο αριθμός των εισακτέων της προηγούμενης (2015-16) χρονιάς, τα αιτήματα των τμημάτων κάθε ιδρύματος, τα καταγεγραμμένα προβλήματα ανά τμήμα (από υπηρεσία του υπουργείου και όχι από τις σχολές) και στοιχεία σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις (τις οποίες επίσης καθορίζει η εκάστοτε κυβέρνηση).
2014 και 2024, ομοιότητες και διαφορές
Φέτος, που υπουργός είναι ο Κώστας Γαβρόγλου τα κριτήρια είναι άλλα. Πρώτο πρώτο είναι οι αναπτυξιακές κατευθύνσεις της χώρας. Να υποθέσουμε, λοιπόν, ότι η ανάπτυξη της χώρας επιβάλλει τη μείωση γιατρών και αρχιτεκτόνων και την αύξηση θεολόγων. Ακολουθούν κριτήρια όπως οι εισηγήσεις των τμημάτων, η ανάγκη αποκατάστασης μιας ισορροπίας στην αναλογία των θέσεων που προσφέρονται στους υποψήφιους των τριών ομάδων προσανατολισμού και οι στατιστικές των μετεγγραφών. Οπως εξηγεί μάλιστα το υπουργείο, η μείωση του αριθμού των εισακτέων σε ορισμένα τμήματα όπως της ιατρικής γίνεται επειδή είναι μικρός ο αριθμός των διδασκόντων. Δηλαδή, αντί να αυξήσουμε τα μέλη ΔΕΠ, μειώνουμε τους φοιτητές.
Είναι γνωστό, χρόνια τώρα, πως παρά τα όσα λένε και παρά τα όσα θέλουν να πιστεύουν οι εκάστοτε υπουργοί, οι προτάσεις των τμημάτων αγνοούνται συστηματικά, διότι –όπως είναι λογικό– αυτό που ζητούν οι πρυτάνεις είναι η αύξηση προσωπικού, κονδυλίων και υλικοτεχνικής υποδομής, ώστε η αναλογία φοιτητών/καθηγητών να είναι ισορροπημένη. Αλλιώς, εισηγούνται «κόψιμο», κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις κοινωνικές πιέσεις που δέχονται οι πολιτικοί. Επίσης, αν και πολλοί είναι εκείνοι που ζητούν την καθιέρωση αλγορίθμου με τον οποίο να γίνεται η κατανομή, αυτό δεν συμβαίνει. Ετσι το παιχνίδι με τις προσθαφαιρέσεις φοιτητών και τις αλλαγές κριτηρίων κατά το δοκούν συνεχίζεται. Οπότε ναι, οι πανελλαδικές είναι αδιάβλητες, αλλά το υπόλοιπο σύστημα που τις περιβάλλει δεν είναι αξιόπιστο.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου