Γράφει η Γεωργία Παράσχου*
Πρόσφατο παράδειγμα αυτής της παγιωμένης τακτικής αποτελούν τα συχνά και επαναλαμβανόμενα, το τελευταίο διάστημα, δημοσιεύματα που αφορούν όπως αναγράφεται, «στην λανθασμένη προσέγγιση των νέων διαδρομών στο βράχο της Ακρόπολης» αλλά και για τις μαρμάρινες επιγραφές που κατά τα δημοσιεύματα, ήταν στα σκαριά να τοποθετηθούν για λογαριασμό του Ιδρύματος Ωνάση και της υπουργού Πολιτισμού κας Μενδώνη.
Επιγραφές που σχετίζονται με έργα ανάπλασης, βελτίωσης και συντήρησης που έχουν ή θα υλοποιηθούν σε ένα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, όπως είναι η Ακρόπολη. Διαβάσαμε, λοιπόν, για την περιβόητη σύμβαση που αναρτήθηκε στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ και η οποία στο άρθρο 9 ανέφερε ότι θα αναγράφεται το όνομα της αρμόδιας Υπουργού πολιτισμού κάτω από τον φορέα που υλοποίησε το έργο.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική και τα γεγονότα διαψεύδουν τα δημοσιεύματα. Η διαχείριση θεμάτων που αφορούν όλα τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς τα οποία τελούν υπό την αιγίδα της UNESCO, διέπονται από ιδιαίτερα αυστηρούς κανονισμούς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι αρμόδιες υπηρεσίες ενέκριναν τις νέες κατασκευές στην Ακρόπολη, χωρίς ποτέ να τεθεί το όνομα της υπουργού σε αντίστοιχη μαρμάρινη επιγραφή.
Να επισημανθεί, πως σε όλα τα έργα ανά τον κόσμο αναγράφεται, διακριτικά και προσαρμοσμένα στο κάθε αρχαιολογικό χώρο, το όνομα του εκάστοτε προγράμματος επιχορήγησης ή του ιδιωτικού φορέα που χρηματοδότησε το έργο.
Για την τεχνική υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου, λοιπόν, όλες οι αρμόδιες Δημόσιες Υπηρεσίες, έδωσαν ομόφωνα τις σχετικές εγκρίσεις και όπως όλοι γνωρίζουμε, αν έχουμε φυσικά επισκεφθεί τον αρχαιολογικό χώρο, το «τσιμέντο» ως μορφή στοιχείου, προϋπήρχε εδώ και πολλά έτη σε συγκεκριμένα σημεία του Μνημείου. Ακόμη και αν δεν συμφωνούμε με την συνολική προσέγγιση των παρεμβάσεων στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης από τον Καθηγητή κ. Εμμανουήλ Κορρέ, κανένας, δεν επεσήμανε τη σημασία του έργου για τους συμπολίτες μας που έχουν κάποιας μορφής δυσλειτουργικότητας η οποία να δυσχεραίνει την πρόσβαση τους στην Ακρόπολη.
«Καταφέραμε» το 2021, να είναι πλέον τόσο εύκολη, η πρόσβαση δίνοντας έτσι τη δυνατότητα επίσκεψης στο Μνημείου σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες. Ίσως, η γνώμη κάποιων ανθρώπων που έχουν ανάγκη να μεταβούν στο μνημείο από τους ειδικά διαμορφωμένους διαδρόμους να δώσει μεγαλύτερη αξία στο αν τελικά είναι επιτυχές ή μη το έργο.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Πρέπει επιτέλους να υπογραμμιστεί, η άρνηση, η έλλειψη αντιπολιτευτικού λόγου σε όλα τα πολιτιστικά ζητήματα, αφού οι όποιες αναφορές εξαντλούνται σε τίτλους στοχοποίησης, συνήθως προς την Κυβέρνηση, χωρίς καμία ουσιαστική πρόταση και λύση σε όποιο πρόβλημα και ζήτημα ανακύπτει ή δημιουργείται. Κάποιοι επιλέγουν συνειδητά τον ρεαλισμό και κάποιοι τον σουρεαλισμό. Η επιλογή αυτή για τόσο σοβαρά ζητήματα πολιτιστικής κληρονομιάς κρίνεται μόνο από την Ιστορία.
Διαχρονικά, κοινή συνισταμένη παραμένει ότι πρόσωπα, πολιτικά ή μη, που υλοποιούν και συμμετέχουν σε έργα ανάπλασης προς όφελος της Ελληνικής Κοινωνίας και πολιτιστικής κληρονομιάς, δεν ενδείκνυται να επαινούνται για το επιτελούμενο καθήκον τους.
Αυτό άλλωστε αποδείχθηκε από την τελική εικόνα των μαρμάρινων επιγραφών, όπως δημοσιεύθηκαν από το ΥΠΠΟΑ, χωρίς να αναγράφεται πουθενά το όνομα της υπουργού.
*Η Γεωργία Παράσχου είναι Διευθύντρια Πολιτισμού και Νεολαίας του Ομίλου UNESCO Πειραιώς & Νήσων
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr