Τα τελευταία χρόνια πρώτο θέμα συζήτησης από τις πρώτες πρωινές ώρες της ημέρας είναι ο Κηφισός. Κάθε εργαζόμενος που μεταβαίνει στον χώρο εργασίας του αγανακτεί, όπως άλλωστε δήλωσε και στην «Ώρα Του Πολίτη» ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Βασίλης Οικονόμου.
Το ET Magazine του Eleftherostypos.gr επικοινώνησε τόσο με τον Εντεταλμένο Περιφερειακό Σύμβουλο στα θέματα Οδικής Ασφάλειας και Υπεύθυνο Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Μελετών (ΚΔΚ) κ. Κωνσταντίνο Ιαβέρη Μαρκουίζο καθώς και με τον Σύμβουλο Διαχείρισης Κυκλοφορίας κ. Κίμων Λογοθέτη προκειμένου οι ειδικοί να μας δώσουν μία πιο καθαρή εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στο μέτωπο του Κηφισού καθώς και για το τι πρόκειται να συμβεί στο άμεσο και στο απώτερο μέλλον.
Κηφισός: Τι φέρνει ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης – Οι 2+1 πρωτοβουλίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Καλεσμένος στην «Ώρα Του Πολίτη» ήταν ο υφυπουργός κ. Βασίλης Οικονόμου δίνοντας το στίγμα της επόμενης ημέρας στον Κηφισό καθώς και τις κινήσεις που σχεδιάζει το υπουργείο σε συνεργασία με τους ειδικούς προκειμένου να δοθεί ένα τέλος σε αυτό το χάος και η πιο νευραλγική αρτηρία του λεκανοπεδίου να αποσυμφορηθεί.
«Θέλουμε να κάνουμε ρηξικέλευθες κινήσεις και στην Αθήνα. Συζητούμε το θέμα του Πράσινου Δακτυλίου. Θα συζητήσουμε πώς θα λειτουργήσει η εφοδιαστική αλυσίδα. Σε ποιες ώρες και σε ποιο πλαίσιο. Θα περιμένουμε τις αξιολογήσεις που θα μας κάνουν οι ειδικοί συγκοινωνιολόγοι. Για να αλλάξει η εικόνα της Αθήνας θέλει συμπράξεις. Πρέπει μία σειρά παραγόντων να λειτουργήσουν από κοινού. Να συνασπίσουν τις δυνάμεις τους ο Δήμος Αθηναίων, η Περιφέρεια και του υπουργείο. Μιλάμε για ενιαίο ρυθμιστικό κέντρο κινητικότητας στην Αττική για να δημιουργήσουμε μία νέα κατάσταση στην καθημερινότητα του πολίτη και ειδικά στον Κηφισό που αποτελεί την καρδιά της Αττικής. Το υπουργείο έχει σε εξέλιξη δύο πρωτοβουλίες. Μία είναι η μεταφορά των logistics που θυμίζει Μπαγκλαντές, στον Δήμο Φυλής σε ένα μεγάλο υπερσύγχρονο πάρκο. Με αυτό τον τρόπο βγάζουμε από την κυκλοφορία του Κηφισού έναν μεγάλο όγκο φορτηγών. Μέχρι το 2026 θα έχουμε πλήρως την εικόνα της μεταφοράς αυτής. Επιπροσθέτως, υπάρχει σχεδιασμός να μεταφερθεί το ΚΤΕΛ από τον Κηφισό στον Ελαιώνα. Δεν αρμόζει η υποδομή του ΚΤΕΛ σε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Μακροπρόθεσμα η νέα οδός Ελευσίνας-Οινόης θα βγάζει εκτός Αθηνών όλη τη ροή από τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο.».
Κωνσταντίνος Ιαβέρης Μαρκουίζος: Να συνεργαστούν όλοι οι φορείς – Η λύση είναι ο μητροπολιτικός σχεδιασμός
Ερωτηθείς για το ποιες οδικές αρτηρίες αντιμετωπίζουν το σημαντικότερο κυκλοφοριακό ζήτημα ο κ. Μαρκουίζος υποστήριξε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζουμε στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, στον Κηφισό, στην Αμαλίας, Βασιλ. Όλγας, Κηφισίας, Μεσογείων, Ποσειδώνος, Κατεχάκη. Γενικότερα όλο το δίκτυο της Αττικής, έχει προ πολλού κορεστεί.».
Γιατί όμως έχει ενταθεί το πρόβλημα τα τελευταία χρόνια στο Λεκανοπέδιο και δη στον Κηφισό;
«Το δίκτυο της Αττικής και ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας, σχεδιάστηκαν πολλές δεκαετίες πριν, με άλλα κυκλοφοριακά δεδομένα, σαφώς λιγότερα οχήματα όλων των κατηγοριών και με μικρότερο αριθμό μόνιμων κατοίκων, αλλά και πολύ μικρότερο αριθμό επισκεπτών – τουριστών. Συνεπώς, όταν κάθε χρόνο εισάγονται περισσότερα από 135.000 καινούργια οχήματα, περισσότερα από 45.000 μεταχειρισμένα και αποσύρονται λιγότερα από 40.000 τότε κάθε χρόνο το πρόβλημα θα εντείνεται.» απαντά ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος στα θέματα Οδικής Ασφάλειας και Υπεύθυνος Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Μελετών (ΚΔΚ)
Στο ερώτημα γιατί παρατηρείται συνεχώς ολοένα και αυξανόμενη τάση στην κίνηση ο κ. Μαρκουίζος αναφέρθηκε στον παρωχημένο Δακτύλιο καθώς και στα ΜΜΜ. «Ο δακτύλιος είναι πλέον ένα μέτρο το οποίο δεν δείχνει να βελτιώνει το πρόβλημα, είναι ένα σχέδιο παρωχημένο, το οποίο χρήζει νέας μελέτης για το εάν πρέπει ή όχι να εφαρμόζεται. Όσον αφορά τα ΜΜΜ δεν έχουμε ολοκληρωμένο σχέδιο, πρέπει να γίνουν πιο ελκυστικά, ταχύτερα, ασφαλέστερα και προσβάσιμα. Χρειάζονται περισσότεροι σταθμοί μετρό, περισσότερος έλεγχος στις λεωφορείο-λωρίδες (ώστε τα λεωφορεία να εξυπηρετούν μιάμιση φορά πιο γρήγορα και περισσότερους επιβάτες). Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε σύμπραξη με τον ΟΑΣΑ σχεδιάζουν τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής, ο οποίος όμως αφορά μακροχρόνιες λύσεις.
Είναι όμως η λύση ένας συνδυασμός βραχυπρόθεσμων ενεργειών ή απαιτούνται πολλά χρόνια για να διορθωθεί η τωρινή κατάσταση;
«Μεγάλο πρόβλημα είναι οι πολλές, διάσπαρτες αρμοδιότητες, καθώς κανείς δεν παίρνει μια συνολική απόφαση για έναν ολιστικό συγκοινωνιακό σχεδιασμό. Χρειάζεται λοιπόν, ένας μητροπολιτικός σχεδιασμός, δηλαδή, ένας να σχεδιάζει, ένας να αποφασίζει, ένας να υλοποίει και τέλος, ένας να λογοδοτεί. Έτσι μόνον, θα μπορούσαν να ληφθούν και να αξιολογηθούν όλα τα δεδομένα και να βελτιστοποιηθεί το πρόβλημα του κυκλοφοριακού. Δεν υπάρχει μαγικό ραβδί, εξορθολογισμός και σωστός σχεδιασμός χρειάζεται, σε συνεργασία όλων των φορέων.» υπογραμμίζει ο κ. Μαρκουίζος.
Κηφισός: Οι 3 λωρίδες που προτείνει ο Κίμων Λογοθέτης
Τις κακοτεχνίες του Κηφισού στηλίτευσε και ο Σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας κ. Κίμων Λογοθέτης.
«Γνωρίζουμε ότι υπάρχει ο εγκιβωτισμός του ποταμού και πάνω εκεί έγινε και η χάραξη του δρόμου. Η χάραξη είναι σύμφωνα με τη ροή του ποταμού. Δεν έχουμε την καλύτερη δυνατή ροή, έχουμε πολλές απότομες στροφές. Ωστόσο είναι ένας δρόμος σαν να μιλάμε για την κεντρική αρτηρία της καρδιάς. Εμείς σαν προηγούμενη διοίκηση (διοίκηση Πατούλη) εντοπίσαμε τη λάθος διαγράμμιση του Κηφισού που δημιουργεί το φαινόμενο του μπουκαλιού, της στένωσης στο ύψος στης Φιλαδέλφειας. Η κάθε λωρίδα του Κηφισού μπορεί να εξυπηρετήσει 2000 οχήματα ανά ώρα. Πριν φτάσουμε στη γέφυρα Βρυούλων στη Νέα Φιλαδέλφεια στο ρεύμα προς Λαμία οι 4 λωρίδες γίνονται 3. Εκεί θα πρέπει να γίνει μία διαπλάτυνση.».
Αφού παρέθεσε μία σωρεία προβλημάτων εξέφρασε και μία λύση, που σύμφωνα με τον ίδιο, ίσως βρίσκεται και στα πλάνα της παρούσης διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής.
«Η λύση ήταν να γίνει ο Κηφισός με τρεις λωρίδες με αποτέλεσμα να έχουμε και λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε όλο το μήκος του Κηφισού. Πολύ πιθανόν η συγκεκριμένη πρόταση να υϊοθετηθεί και από την παρούσα διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής. Σε περίπτωση που πάθει κάποια βλάβη ένα όχημα πάνω στη Δυρραχίου ή στην Αχαρνών εκεί δημιουργείται πολύ μεγάλο ζήτημα καθώς οι λωρίδες στενεύουν και οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις διαρκούν τουλάχιστον μία ώρα.»
Ένα είναι βέβαιο και πλέον όλοι συμφωνούν. Η παρούσα κατάσταση στον Κηφισό δεν μπορεί να συνεχιστεί και πλέον απαιτούνται άμεσες ενέργειες και γρήγορα αποτελέσματα.