Μπορεί να είναι κανόνας οι αντιδράσεις συνδικαλιστικού τύπου σε κάθε αλλαγή που επιχειρείται στην παιδεία τις τελευταίες δεκαετίες, ωστόσο αυτή τη φορά η ανάγκη για αξιολόγηση των σχολείων είναι πιεστική και κυρίως αποτελεί βασικό αίτημα της κοινωνίας.
Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
ύμφωνα με τις διεθνείς έρευνες οι επιδόσεις των Eλλήνων μαθητών χειροτερεύουν κάθε χρόνο και αυτό δεν οφείλεται μόνο σε έλλειψη χρηματοδότησης, υπάρχουν φτωχότερες χώρες που καταλαμβάνουν υψηλότερες θέσεις στη σχετική κατάταξη.
Για να αντιμετωπισθεί οποιοδήποτε πρόβλημα στη λειτουργία των σχολείων ή ακόμη και να καταγραφούν οι ανάγκες και οι ελλείψεις, το πρώτο βήμα είναι να μάθεις να μετράς και να αξιολογείς.
Η άρνηση των συνδικαλιστικών οργανώσεων να συμμετάσχουν στη διαδικασία αξιολόγησης, που δεν αφορά τους ίδιους αλλά τα σχολεία, έρχεται από το βαθύ παρελθόν και σίγουρα δεν έχει σχέση με τις ανάγκες των παιδιών.
Ωστόσο η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων γίνεται εδώ και δεκαετίες σε όλη την Ευρώπη, μόνο στη Βουλγαρία δεν έχει εφαρμοσθεί, ενώ στη χώρα μας ο σχετικός νόμος ψηφίσθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση.
Τα αποτελέσματα της όλης διαδικασίας θα λειτουργήσουν ευεργετικά κατά κύριο λόγο για τους οικονομικά ασθενέστερους, προκειμένου να εντοπισθούν τα προβλήματα που απασχολούν κάθε σχολείο και να υπάρχει συντονισμένη δράση για την επίλυσή τους.
Τα πλούσια νοικοκυριά επιλέγουν ιδιωτικά σχολεία και δεν τους απασχολεί το ζήτημα. Οι συνδικαλιστές πρέπει να σταματήσουν να αντιδρούν φοβικά, η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών επιθυμεί την κατάρτιση, την επιμόρφωση και δεν φοβάται την αξιολόγηση, που είναι κανόνας στον ιδιωτικό τομέα και αποτελεί στοιχειώδη υποχρέωση του Δημοσίου απέναντι στους φορολογουμένους που χρηματοδοτούν την Παιδεία, την υγεία και κάθε άλλη κρατική υπηρεσία.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Βάσει του νέου νόμου, κάθε σχολείο θα συγκροτεί ομάδες δράσης και θα θέτει τους στόχους της χρονιάς. Στα μέσα Ιουνίου θα συντάσσεται Εκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης που θα αποδίδει τη συνολική εικόνα του ετήσιου εκπαιδευτικού έργου και της ποιότητας των λειτουργιών της μονάδας. Η τεκμηρίωση της αποτίμησης μπορεί να περιλαμβάνει ενέργειες ή δράσεις που έχουν γίνει για παράδειγμα για την ενημέρωση των μαθητών ή των γονέων για θέματα bullying, το πώς διαχειρίστηκε ο Σύλλογός τους διαθέσιμους πόρους για το σχολείο ή ποιες επιμορφωτικές δράσεις υλοποιήθηκαν με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών ή μαθητών. Εάν θέλουμε καλύτερα δημόσια σχολεία πρέπει πρώτα να αξιολογήσουμε τον τρόπο λειτουργίας τους.
TO «ΚΑΥΣΙΜΟ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
Τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος δείχνουν ότι μέσα σε ένα χρόνο οι καταθέσεις ταμιευτηρίου, που αποτελούν τον βασικό αποταμιευτικό προορισμό των νοικοκυριών αυξήθηκαν κατά 11 δισεκατομμύρια ευρώ. Συγκεκριμένα, από 57,5 δισ. που ήταν τον Δεκέμβριο του 2019 έχουν εκτιναχθεί στα 68,5 δισ. τον Ιανουάριο του 2021 ενώ ισόποση ήταν η αύξηση συνολικά στις καταθέσεις (περιλαμβανομένων των προθεσμιακών λογαριασμών και όψεως) φτάνοντας στο ποσό των 127 δισ. από 116 δισ. πριν από ένα χρόνο.
Η αύξηση των αποταμιεύσεων οφείλεται στη σημαντική μείωση της κατανάλωσης λόγω του κλεισίματος της αγοράς, αλλά και στην αναβολή πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Σε κάθε περίπτωση, οι καταθέσεις μπορούν να αποτελέσουν το «καύσιμο» για την επόμενη μέρα στην αγορά και τον τουρισμό. Ταυτόχρονα, εάν οι τράπεζες διοχετεύσουν κεφάλαια για επενδύσεις τα οφέλη θα είναι σημαντικά για την οικονομία. Αυτό, όμως, που προέχει τώρα είναι να τεθεί υπό έλεγχο η υγειονομική κρίση και το καλοκαίρι να επικρατήσει μία σχετική κανονικότητα που θα επιτρέψει το άνοιγμα του τουρισμού και την επανεκκίνηση της αγοράς.
*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr