Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Η καθημερινότητα έχει τους δικούς της κανόνες και η ποιότητα ζωής δεν συνδέεται κατ’ ανάγκη με το όνομα του Προέδρου.
Πριν από μία εβδομάδα η Νορβηγία ανακοίνωσε ότι το 2019 καταγράφηκε μόλις ένας νεκρός από τροχαία δυστυχήματα στο Οσλο. Στην Αττική, μόνο τον Δεκέμβριο είχαμε πάνω από 500 τροχαία ατυχήματα με 20 νεκρούς, στην Κρήτη πάνω από 60 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2019 ενώ σε επίπεδο χώρας τα θύματα σε ετήσια βάση ξεπερνούν τα 700.
Η κατάσταση στους δρόμους μοιάζει με ζούγκλα, οι παραβιάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και η επικίνδυνη οδήγηση είναι ο κανόνας. Απαιτείται αλλαγή πορείας, η χώρα πρέπει να περιορίσει τη μάστιγα των τροχαίων και αυτό δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της βελτίωσης των οδικών υποδομών. Σχεδόν τα μισά θανατηφόρα τροχαία γίνονται μέσα στις πόλεις, τα δυστυχήματα στους αυτοκινητοδρόμους έχουν μειωθεί αισθητά λόγω της αναβάθμισης του δικτύου. Σύμφωνα με έκθεση της Τροχαίας Αθηνών, που επιτελεί σημαντικό έργο, τα κυριότερα αίτια των τροχαίων είναι η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς. Επίσης, η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.
2014 και 2024, ομοιότητες και διαφορές
Η κυβέρνηση οφείλει να σχεδιάσει μία νέα εκστρατεία κατά των τροχαίων σε συνεργασία με την Τροχαία και το υπουργείο Παιδείας. Η καθολική εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου ας αποτελέσει τον πιλότο για την καμπάνια της οδικής ασφάλειας. Χρειάζονται καλύτερη αστυνόμευση, περισσότερος πειθαρχικός έλεγχος και τιμωρία όσων παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Δεν θα φτάσουμε εύκολα σε επίπεδα Οσλο, αλλά πρέπει να γίνει η αρχή για την τήρηση των κανόνων οδήγησης και την παραδειγματική τιμωρία των ασυνείδητων οδηγών.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΧΩΡΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ;
Πριν από λίγες ημέρες οι ιδιοκτήτες μιας μικρής επιχείρησης που κατάφεραν τα τελευταία τρία χρόνια να διπλασιάσουν την παραγωγή τους τόνιζαν το παράδοξο της ελληνικής οικονομίας. Οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη βάση της παραγωγικής Ελλάδας, προσπαθούν να αναπτυχθούν χωρίς να διαθέτουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. Αυτό είναι και το κορυφαίο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, η αδυναμία του πιστωτικού συστήματος να ανταποκριθεί στο ρόλο του. Οι ρυθμοί ανάπτυξης θα παραμένουν ασθενικοί για όσο διάστημα οι τράπεζες παραμένουν επιφυλακτικές στη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η κυβέρνηση προχώρησε στη μείωση της φορολογίας για να ενισχύσει την αγορά και να περιορίσει τα βάρη που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες ανεξαρτήτως μεγέθους. Δεν φτάνει αυτό, είναι αναγκαία η επανεκκίνηση του πιστωτικού συστήματος για να πολλαπλασιασθούν οι αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας. Ας ρωτήσουν το οικονομικό επιτελείο και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες που προσπαθούν να αυξήσουν τον τζίρο τους χωρίς βοήθεια από τράπεζες.
ΚΑΖΑΝΙ ΠΟΥ ΒΡΑΖΕΙ ΤΟ ΙΡΑΝ
Η παραδοχή των ιρανικών αρχών ότι αυτοί κατέρριψαν το ουκρανικό αεροσκάφος, παρά τις αρχικές αρνήσεις, προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις όχι μόνο στην παγκόσμια κοινότητα αλλά και στο εσωτερικό της χώρας. Το θεοκρατικό καθεστώς της Τεχεράνης έχει καταπνίξει στο αίμα διαδηλώσεις αντιφρονούντων ενώ το «λάθος» με το αεροσκάφος των Ουκρανικών Αερογραμμών αναμένεται να πυροδοτήσει νέο γύρο συγκεντρώσεων από τους Ιρανούς, που δεν αντέχουν τις απολυταρχικές μεθόδους της κυβέρνησης. Η φυγή της μοναδικής Ολυμπιονίκη της χώρας στη Δύση και οι καταγγελίες της για την υποκρισία του καθεστώτος δείχνουν το κλίμα που επικρατεί σε αυτή την ιστορική χώρα. Οι δημοκρατικές ελευθερίες καταπατώνται ενώ η περιφρόνηση προς την ανθρώπινη ζωή είναι εμφανής από την κατάρριψη του αεροσκάφους αλλά και την πρόσφατη τραγωδία με τους δεκάδες Ιρανούς που ποδοπατήθηκαν και έχασαν τη ζωή τους την ημέρα της κηδείας του Σουλεμαϊνί.
*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση