Η παράσταση είχε παρουσιαστεί πρώτη φορά πέρσι και μετά τη μεγάλη της επιτυχία επιστρέφει σε μια αληθινά πρωτότυπη διασκευή με «πράσινο» χαρακτήρα, πάνω σ’ ένα διαχρονικό αριστούργημα που υμνεί τις εναλλαγές της φύσης και την κυκλικότητα του χρόνου. Μια παράσταση για παιδιά και νέους, η οποία θίγει σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με τη στάση μας απέναντι στο περιβάλλον και τους κινδύνους που διατρέχει.
Θέματα όπως η μείωση της χρήσης πλαστικών, η σπατάλη τροφίμων και η κυκλική οικονομία παρουσιάζονται στα παιδιά με τρόπο παιγνιώδη και ψυχαγωγικό, αναπτύσσοντας παράλληλα την οικολογική τους συνείδηση, αλλά και την καλλιτεχνική τους παιδεία.
Η ιδέα της ανακύκλωσης βρίσκεται στον πυρήνα της δραματουργίας της παράστασης, ενώ είδη μιας χρήσης, από πλαστικές σακούλες και μπουκάλια μέχρι πλαστικά καλαμάκια και γάντια, μεταμορφώνονται σε εντυπωσιακά κοστούμια.
Η σκηνοθέτις Σοφία Πάσχου
Τη σκηνική δημιουργία της παράστασης έχει αναλάβει η ανατρεπτική θεατρική ομάδα Patari Project, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Σοφίας Πάσχου, μια ομάδα που τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιάσει μια σειρά παραστάσεων που έγιναν σημεία αναφοράς για το κοινό του θεάτρου για παιδιά και νέους.
Προσεγγίζοντας τις «Τέσσερις Εποχές», έναν αληθινό ύμνο στην εναλλαγή των εποχών και του πώς αυτές επηρεάζουν τη φύση και τον άνθρωπο, η ομάδα Patari Project έπλασε την ιστορία διαφορετικά, ώστε η παράσταση να αφήνει το δικό της αποτύπωμα στο πέρασμα του χρόνου. Ανοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας… οι εποχές διαδέχονται η μία την άλλη ανακυκλώνοντας ό,τι τις χαρακτηρίζει, οι άνθρωποι τις υποδέχονται αλλά δεν είναι ποτέ οι ίδιοι.
Μένοντας πιστή στην αγαπημένη της τεχνική της πλατφόρμας, που ενέχει την πρόκληση του να καταφέρνεις να μπορείς να αφηγηθείς την εκάστοτε ιστορία πάνω σε μια σκηνή περιορισμένου εμβαδού, η ομάδα Patari Project ανέβασε τις εποχές του χρόνου στο πατάρι σε ένα λιτό, κυκλικό σκηνικό, που συμβολίζει τον κόσμο.
«Με αφορμή τον αδιάκοπο κύκλο της ζωής και την καταστροφή του περιβάλλοντος, δημιουργήσαμε μια παράσταση σε σχέση με την ασταμάτητη ανάγκη των ανθρώπων να προσπαθούν να επιβληθούν στη φύση, να αλλάξουν τη σειρά των πραγμάτων, να ορίσουν εκείνοι τους κανόνες», σημειώνει η σκηνοθέτις Σοφία Πάσχου, η οποία με έμπνευση και ευρηματικότητα δημιούργησε μια παράσταση που δεν έχει μόνο ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά προβληματίζει και ευαισθητοποιεί για περιβαλλοντικά θέματα.
«Η μουσική, τοποθετημένη στην αφετηρία όλων, γεννά τον χτύπο της καρδιάς», συνεχίζει η Σοφία Πάσχου. «Ολα άλλωστε είναι ρυθμός και κίνηση.
Η κάθε νότα δίνει πνοή. Τοποθετήσαμε τη μουσική στο κέντρο του κύκλου και γύρω της τις εποχές στη φυσική τους ροή. Δοκιμάζοντας, όλα κατέληγαν σε ένα παιχνίδι. Το παιχνίδι έφερνε τη νίκη, και η νίκη την ανάγκη να φανεί κάποιος καλύτερος ή ισχυρότερος. Χτίζοντας το παιχνίδι αυτό, αγγίξαμε το σημείο όπου ο άνθρωπος βρίσκεται αδύναμος μπροστά στον εαυτό του και τον εγωισμό του.
Είναι δύσκολο να μιλήσεις για έννοιες όπως ο πλανήτης και η καταστροφή του, θα ήταν εύκολο να γίνουμε διδακτικοί και δύσκολο να είμαστε ουσιαστικοί.
Εφηύραμε χαρακτήρες οι οποίοι βιώνουν τα πάντα στην υπερβολή τους, ένα μεγεθυμένο κάδρο της ανθρώπινης φύσης. Μέσω αυτού του σχήματος υπερβολής και της αδιάκοπης κίνησης και ροής εικόνων και ήχου δημιουργείται ένα πολυεπίπεδο οικοδόμημα, με το οποίο καθένας είναι ελεύθερος να ταυτιστεί με όποιον τρόπο θέλει», σημειώνει.
Ο συνθέτης Νίκος Γαλενιανός
Για τη μουσική της παράστασης, σε νέα ενορχήστρωση, ο συνθέτης Νίκος Γαλενιανός σημειώνει: «Οι συστάσεις για τις Τέσσερις Εποχές περιττεύουν.
Τις ξανασυναντάμε εδώ σε τολμηρή ενορχήστρωση, αποτελούμενη από πέντε μόλις όργανα, σε αναζήτηση μιας νέας χημείας. Οι ήχοι ενός μικρού μπαρόκ συνόλου και του ακορντεόν δεν επιδιώκουν απλώς να καλύψουν τις αυθεντικές μουσικές γραμμές, αλλά να επαναδιαπραγματευτούν τη συνολική αίσθηση που προκαλεί το έργο, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας αυτής μίξης.
Οι εποχές, ενίοτε αποδομημένες, μαζί με τις πρωτότυπες οργανικές και φωνητικές μουσικές παρεμβάσεις, δεν συνυπάρχουν απλώς με την παράσταση, αλλά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της, είναι η ίδια η πνοή που επιτρέπει στους ηθοποιούς-εποχές να συνεχίζουν να υπάρχουν».
Info:
Ερμηνεύουν οι: Αλέξης Βιδαλάκης, Γιάννης Γιαννούλης, Θεοδόσης Κώνστας, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Στέφη Πουλοπούλου, Εριφύλη Στεφανίδου, Αποστόλης Ψυχράμης.
Patari Project, «Τέσσερις Εποχές». Βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Αντόνιο Βιβάλντι. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Παραστάσεις: 1, 15, 22, 29/11, 6, 12, 13, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 27, 29, 30, 31/12, 2, 3, 10/1 2021. Ωρα έναρξης παραστάσεων 11.00 π.μ. Εισιτήρια από 10-15 ευρώ. Προπώληση: nationalopera.gr/ticketservices.gr/ tickets.public.gr
Από την έντυπη έκδοση