«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα εκλάπησαν από τον Έλγιν, κακοποιήθηκαν, βανδαλίστηκαν, πριονίστηκαν για να βρεθούν στην Αγγλία. Αλλά και όταν πήγαν στο Βρετανικό Μουσείο κακοποιήθηκαν και εξακολούθησε μια συμπεριφορά, όχι ιδιαίτερα προστατευτική γι’ αυτά» δήλωσε η υπουργός από βήμα της Βουλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Επικρατείας της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλέξανδρου Καζαμία.
Εξήγησε επίσης πως η Yδρία του Μειδία, την οποία δάνεισε το Βρετανικό Μουσείο προς έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης, μαζί με άλλα αρχαία αντικείμενα, αποκτήθηκε το 1772 και δεν αμφισβητείται η ιδιοκτησία της από την ελληνική πλευρά. Γεγονός που δεν ισχύει, σε καμία περίπτωση, για τα Γλυπτά του Παρθενώνα για τα οποία, όπως υπογράμμισε, «δεν μπορούμε να δεχθούμε ούτε κυριότητα, ούτε κατοχή, ούτε νομή από το Βρετανικό Μουσείο».
Πρόσθεσε δε πως έχει γίνει σημαντική πρόοδος στο θέμα αυτό αναφέροντας τον ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο που είχαν για το ελληνικό αίτημα οι πρόσφατοι επαναπατρισμοί θραυσμάτων του Παρθενώνα από ξένες χώρες αλλά και οι αποκαλύψεις για τις κλοπές που έγιναν στο Βρετανικό Μουσείο γεγονός που θέτει υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια που ισχυρίζεται πως παρέχει στους ελληνικούς θησαυρούς.
Επιπλέον, η υπουργός πολιτισμού σημείωσε πως ο επαναπατρισμός των Γλυπτών απαιτείται, πρώτα και πάνω απ’ όλα, από το ίδιο το μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς: «Την επανένωση την απαιτεί το ίδιο το μνημείο. Ο Παρθενώνας είναι σήμερα χάσκον και ακρωτηριασμένο μνημείο, που το ίδιο απαιτεί την επανένωση των αρχιτεκτονικών Γλυπτών του. Θυμίζω, ότι δεν έχουμε απλώς ιστάμενα Γλυπτά που ήταν κάπου πέριξ του Παρθενώνα. Είναι αναπόσπαστα τμήματα του ίδιου του μνημείου, ενός σύνθετου αρχιτεκτονήματος και ενός μοναδικού καλλιτεχνικού δημιουργήματος και συναποτελούν ενιαία και αδιαίρετη αισθητική, νοηματική και συμβολική ενότητα».
Νίκος Σταμπολίδης: «Ελπίζουμε τα Γλυπτά να επιστρέψουν και να επανενωθούν εδώ»
«Το Μουσείο της Ακρόπολης και το Βρετανικό Μουσείο έχουν πολύ καλές σχέσεις», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης σε ερώτηση που δέχτηκε από ξένη δημοσιογράφο, προσκεκλημένη στην προγραμματισμένη χθεσινή παρουσίαση στα ΜΜΕ της νέας έκθεσης «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και Αλληγορίες από την Αρχαιότητα έως Σήμερα» που φέρει την επιμέλεια του γενικού διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης.
«Ο πολιτισμός δεν είναι μόνο οι αρχαιότητες και η φυσιογνωμία της Τέχνης, αλλά σχέσεις και συμπεριφορές. Ελπίζουμε τα Γλυπτά να επιστρέψουν και να επανενωθούν εδώ, σε αυτόν τον ναό ομορφιάς και αρμονίας, στην αίθουσα για τον Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης», συνέχισε στην τοποθέτησή του ο κ. Σταμπολίδης στο κατάμεστο αμφιθέατρο και επεσήμανε πως ο Παρθενώνας είναι το σύμβολο της Δημοκρατίας.
Με τη βελόνα του πικάπ: Κύκλοι τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου στο Major Seven
«Γιατί ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία των ιδεών που ο Περικλής, ο Φειδίας και οι αρχαίοι Ελληνες σκέφτηκαν μαζί, σχεδίασαν και εκτέλεσαν μια ζωφόρο 160 μέτρων, αντιπροσωπεύοντας τη δική τους Δημοκρατία. Γιατί εκεί μπορείς να δεις να συμμετέχουν όλες οι τάξεις της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, όλες οι ηλικίες και στον κόσμο των ανδρών συμμετέχουν ακόμη και γυναίκες!».
Διεθνές σύμβολο
Οπως επεσήμανε ο κ. Σταμπολίδης, «σε έναν κόσμο της τελευταίας δεκαετίας, σήμερα, του 21ου αιώνα, όπου έχουμε όλη αυτή την κρίση, τους πολέμους, τις πανδημίες και ούτω καθεξής, είναι καιρός να σκεφτούμε ότι πρέπει να βοηθήσουμε τα κοινά μας, για την ανθρωπότητα, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για τον κόσμο, ότι θα έχουμε το σύμβολό μας, το διεθνές σύμβολο της UNESCO ουσιαστικά, και πάλι στην ακεραιότητά του», τόνισε μεταξύ άλλων ο γενικός διευθυντής. Σε ερώτηση που δέχτηκε επίσης από ξένο δημοσιογράφο εξήγησε πως ζήτησε από το Β.Μ. εννέα έργα, εκ των οποίων ένα ανάγλυφο. «Το ανάγλυφο δόθηκε ήδη σε άλλη έκθεση, οπότε δεν ταξίδεψε εδώ. Από τα 8 αγγεία, μας ήρθαν όλα».
Κλείνοντας, ο κ. Σταμπολίδης απάντησε αν αυτή η άφιξη των αγγείων, ανάμεσά τους και η «Υδρία του Μειδία», είναι και είναι ένα μήνυμα προς τον κόσμο σχετικά με την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Οι σύνδεσμοι της επανένωσης των Γλυπτών με το σήμερα βρίσκονται σε όλη την αρχαία ελληνική σκέψη. Αν η Αθήνα είναι η μητέρα του πολιτισμού μας, του δυτικού πολιτισμού, και η Ρώμη είναι η κόρη, όλες οι άλλες πρωτεύουσες της Ευρώπης, της Αμερικής, της Αυστραλίας κ.ο.κ. είναι τα εγγόνια αυτού του πολιτισμού. Γιατί λοιπόν να μη δουν το σπίτι των προγόνων τους, που είναι ο Παρθενώνας, ενωμένο και ολοκληρωμένο;».