Μια Ραπουνζέλ σύγχρονη, αντιπολεμική, γεμάτη υπέροχες μουσικές και τραγούδια, όχι τόσο παραμυθένια, όπως αναφέρεται και στον τίτλο της, αλλά μαγική, είναι η παράσταση «Ραπουνζέλ χωρίς παραμύθι», που παρουσιάζει ο δημοφιλής σκιοπαίκτης και σκηνοθέτης Ηλίας Καρελλάς στο Θέατρο ΚΑΠΠΑ στην Κυψέλη.
Βραβευμένη με το Βραβείο Θεάτρου για Παιδιά και Εφήβους από την Ελληνική Ενωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών και με την υποστήριξη της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στη χώρα μας, η παράσταση, που πέρσι είδαν περί τους 40.000 θεατές, ανεβαίνει και φέτος με άλλον αέρα, προκειμένου να τη δουν ακόμα περισσότερα παιδιά και να λάβουν τα πολλαπλά και όμορφα μηνύματα που απλόχερα τους προσφέρει.
Η πρεμιέρα
Το εμβληματικό έργο του Mike Kenny, που γνωρίζουμε και από «Το αγόρι με τη βαλίτσα», που επίσης είχε ανεβάσει με μεγάλη επιτυχία ο Ηλίας Καρελλάς, έκανε επίσημη πρεμιέρα την προηγούμενη Κυριακή στο κατάμεστο Θέατρο ΚΑΠΠΑ και ο «Ε.Τ.» της Κυριακής ήταν εκεί. Παιδιά και γονείς είδαν μια παράσταση που τους προκάλεσε συναισθήματα, τους ευαισθητοποίησε απέναντι σε όλα αυτά που προκαλεί ο πόλεμος και τους άγγιξε με την ιστορία της μικρής Λέτι (Δανάη Ομορεγκιέ Νεάνθη), μιας κοπέλας μικτής καταγωγής, που οι γονείς της στέλνουν στην εξοχή για να ζήσει με την αυστηρή κ. Πιρς (Idra Kayne), προκειμένου να παραμείνει ασφαλής από τους βομβαρδισμούς στο Λονδίνο του 1944. Οι δύο πρωταγωνίστριες είναι τόσο καταπληκτικές στους ρόλους τους, που σε κάνουν να ζεις πραγματικά όσα διαδραματίζονται. Τις πλαισιώνουν δημιουργικά ο Μάκης Νάνος, στον ρόλο του νεαρού Κόνραντ, και ο Φάνης Παυλόπουλος, ως αφηγητής.
Το χειροκρότημα στο τέλος της παράστασης ήταν ειλικρινές και παρατεταμένο, όπως ειλικρινή ήταν και τα δακρυσμένα μάτια πολλών μαμάδων που συγκινήθηκαν από την ιστορία. Τα μεγαλύτερα παιδιά είδαν πώς μπορεί ένα παιδί της ηλικίας τους να επιβιώσει σε δύσκολες συνθήκες, ευαισθητοποιήθηκαν απέναντι στη διαφορετικότητα, στην απομόνωση, στον ρατσισμό, στην απώλεια, στην ανάγκη της επικοινωνίας, ενώ τα μικρότερα παιδιά βρήκαν εύθυμη τη νότα της χήνας Γερτρούδης που κρώζει συνεχώς τη Λέτι και ένιωσαν τη δύναμη της φιλίας. Ολα τα παραπάνω με τρόπο απλό και τρυφερό και με τη μουσική των String Demons να διανθίζει την παράσταση και τους ίδιους επί σκηνής να τη διατρέχουν με τα… δαιμονισμένα έγχορδά τους. Η εμπνευσμένη και χορογραφημένη κίνηση όλων των ηθοποιών έγινε από τη μόνιμη συνεργάτιδα του Ηλία Καρελλά, Αντιγόνη Γύρα. Η παράσταση, καλοκουρδισμένη στην παραμικρή της λεπτομέρεια, με υπέροχα σκηνικά που κινούνται συνεχώς και με σύγχρονο θέατρο σκιών επί σκηνής, αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση στο παιδικό θέαμα, που δικαίως απέσπασε το Βραβείο Θεάτρου για Παιδιά και Εφήβους.
«Είναι αναγνώριση»
Με τη βελόνα του πικάπ: Κύκλοι τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου στο Major Seven
«Κατ’ αρχάς, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι θεσπίστηκε ένα βραβείο για το θέατρο για παιδιά και εφήβους», μας λέει μετά το πέρας της παράστασης ο Ηλίας Καρελλάς. «Είναι μεγάλη αναγνώριση για τον θίασο ότι πήραμε το βραβείο, καθώς κατά την προετοιμασία της παράστασης κοπιάσαμε ιδιαίτερα και περάσαμε από πολλά μονοπάτια και δυσκολίες, λόγω της ιδιαιτερότητας του έργου και της αναζήτησης δύο μαύρων γυναικών ηθοποιών, γεγονός πολύ δύσκολο για τα ελληνικά δεδομένα. Πραγματικά, το βραβείο ήρθε ως επιβράβευση, γιατί είναι μια παράσταση που αγαπήσαμε τόσο εμείς όσο και το κοινό. Θεωρώ ότι είναι μια παράσταση-πρόταση για τα ελληνικά δεδομένα, σ’ ένα έργο που πίστεψα από την πρώτη στιγμή, διαβάζοντας και επιλέγοντάς το ακριβώς μετά την πανδημία Covid-19. Είναι πολύ σπουδαίο το γεγονός ότι βρίσκει ανταπόκριση στο κοινό, στους θεατές, στις ωραίες κριτικές και σ’ ένα βραβείο».
Το γεγονός ότι έχετε την υποστήριξη της Υπατης Αρμοστείας τι σημαίνει για εσάς;
Επειδή πιστέψαμε στο έργο και στα μηνύματά του, το συνεχίσαμε και δεύτερη χρονιά, οπότε και λάβαμε τη στήριξη από την Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στη χώρα μας, κάτι πολύ σημαντικό, που δίνει τη σφραγίδα της στην παράσταση και στην παρουσίασή της και φέτος. Οι εκπρόσωποι της Υπατης Αρμοστείας είχαν ήδη παρακολουθήσει από την πρώτη χρονιά την παράσταση και την αγκάλιασαν. Στο πλαίσιο της συνεργασίας μας, μάλιστα, θα παρουσιάσουμε δράσεις στην παράσταση, που θα προωθήσουν τους σκοπούς και τις ιδέες τους.
Το αντιπολεμικό αυτό έργο… δυστυχώς είναι επίκαιρο. Οφείλουν οι παραστάσεις για παιδιά να είναι επίκαιρες;
Θεωρώ ότι το θέατρο για παιδιά οφείλει να ακολουθεί την εποχή, με τρόπο συμβολικό, να μιλάει για θέματα που ζουν στη ζωή τους σήμερα, όσο και αν είναι δύσκολα, ή βλέπουν από την τηλεόραση, όπως είναι ο πόλεμος. Δεν πάμε να φτιάξουμε έναν κόσμο αγγελικά πλασμένο και πασπαλισμένο με ζάχαρη για τα παιδιά. Τα παιδιά πρέπει να έρχονται σε επαφή και με πιο δύσκολα θέματα, όπως είναι ο πόλεμος, ο ρατσισμός, οι απώλειες. Είναι επιτακτικό να μιλήσουμε στα παιδιά γι’ αυτά τα θέματα. Ειδικά μέσα από ένα έργο, από το οποίο περνούν με τρόπο που δεν τα τραυματίζει.
Σας απασχολεί το πώς θα περάσει ο ενήλικας που συνοδεύει το παιδί στο θέατρο βλέποντας μαζί του την παράσταση;
Δημιουργώ μια παράσταση που θα αρέσει πρώτα σ’ εμένα, μετά στα παιδιά, αλλά και στους ενήλικες που τα συνοδεύουν. Η θεματολογία και τα μηνύματά της περιέχουν μέσα εκπαίδευση, γνώση, προβληματισμό, ενώ αντίστοιχα προσεγμένα είναι το εικαστικό και το μουσικό περιβάλλον. Είναι σημαντικό να περνούν πολύ ωραία όλοι και ο καθένας, ανάλογα με την ηλικία του, να κάνει τη δική του ανάγνωση και να βρίσκει τον εαυτό του μέσα στην παράσταση. Στη «Ραπουνζέλ χωρίς παραμύθι» έρχονται παιδιά 6-7 ετών, αλλά και 15 ετών με σχολεία είτε στην παράσταση της Κυριακής. Κάθε ηλικία έχει να αντλήσει από το έργο το δικό της κομμάτι.
Infο
«ΡΑΠΟΥΝΖΕΛ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙ»
ΠΟΥ: Θέατρο ΚΑΠΠΑ (Κυψέλης 2, Κυψέλη)
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: Καθημερινά Δευτέρα έως Παρασκευή στις 10.30 π.μ. για τα σχολεία και Κυριακή στις 11.30 π.μ. για το κοινό και για Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ: 2107777104 και 2107777124 και ticketservices.gr
ΓΙΑ 11η ΧΡΟΝΙΑ
Χριστούγεννα παρέα με τον Καραγκιόζη στο Μέγαρο Μουσικής
Στη νέα του περιπέτεια ο Καραγκιόζης ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη για τις γιορτές, όπου κλείνεται μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ, όμηρος του παλιού χρόνου. «Εχει, βέβαια, μαζί του και το Market Pass», σημειώνει ο Ηλίας Καρελλάς, «καθώς πάντα μου αρέσει να χρησιμοποιώ στοιχεία της επικαιρότητας».
Απόλυτα συνδεδεμένος με τον αγαπημένο του ήρωα τον Καραγκιόζη, που παρουσιάζει κάθε χρόνο σε μια διαφορετική χριστουγεννιάτικη παράσταση, που πάντα γίνεται sold out στο Μέγαρο Μουσικής, ο Ηλίας Καρελλάς επιστρέφει για ενδέκατη χρονιά με «Τα Χριστούγεννα του Καραγκιόζη στη Νέα Υόρκη» από τις 22 Δεκεμβρίου έως τις 5 Ιανουαρίου 2024, στην Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος»
Διαχρονικός ήρωας
«Αυτό που με συγκινεί πολύ είναι ότι είναι χιλιάδες οι θεατές, τα παιδιά που έρχονται κάθε χρόνο τα Χριστούγεννα στο Μέγαρο, για να απολαύσουν τη νέα περιπέτεια του Καραγκιόζη, να δουν πού θα πάει αυτήν τη χρονιά και τι θα του συμβεί», μας λέει ο Ηλίας Καρελλάς. «Ο Καραγκιόζης, ούτως ή άλλως, έχει μεγαλώσει γενιές, αλλά είναι πολύ ωραίο το ότι, σ’ αυτά τα 11 χρόνια που ανεβαίνει με αυτόν τον άλλο τρόπο στο Μέγαρο, υπάρχουν παιδιά που τώρα είναι στην εφηβεία ή μεγαλύτερα και θέλουν ακόμα να έρχονται να τον παρακολουθήσουν. Η παράσταση περνά τις διαστάσεις του θεάτρου σκιών, δίνει έμφαση στη μουσική και έχει πολύ διαφορετικό κλίμα από τον κλασικό Καραγκιόζη, που τον χρησιμοποιούμε ως σύμβολο. Από τις πρώτες παραστάσεις που έκανα πριν από 25 χρόνια, υπήρχαν άνθρωποι που μου έλεγαν: “Εμένα δεν μου άρεσε ο Καραγκιόζης, αλλά ο τρόπος που τον κάνεις εσύ, η δική σου προσέγγιση, με ενθουσιάζει”. Ετσι, αντίστοιχα τον περιμένουν κάθε χρόνο τα παιδιά. Γιατί ο Καραγκιόζης είναι μεν παλιός ήρωας, αλλά είναι και διαχρονικός».
Φέτος πού θα βρεθεί;
Παρόλο που πάντα το concept είναι χριστουγεννιάτικο, ωστόσο κάθε χρόνο η ιστορία είναι διαφορετική. Αυτήν τη φορά ο Καραγκιόζης και όλη η παρέα του καταφθάνουν για τις γιορτές στη Νέα Υόρκη, ως καλεσμένοι της πλούσιας Ελληνοαμερικανίδας αδελφής του μπαρμπα-Γιώργου. Ο Καραγκιόζης κλείνεται, όμως, μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ, όπου τον έχει φυλακίσει ο παλιός χρόνος που δεν θέλει να φύγει. Εχει, βέβαια, μαζί του ο Καραγκιόζης και το Market Pass, καθώς πάντα μου αρέσει να χρησιμοποιώ στοιχεία της επικαιρότητας, οπότε μάλλον θα τα καταφέρει. Κάθε χρόνο μια μουσική μπάντα συνοδεύει την παράσταση. Εχουν παίξει μαζί μας οι: Χρήστος Θηβαίος, Πάνος Μουζουράκης, String Demons, Burger Project, τα Ημισκούμπρια, ενώ φέτος θα συνοδεύσει η Idra Kayne με την μπάντα της και η Μαρία Ελευθεριάδη στον ρόλο της θείας. H Idra, επίσης, παίζει την ταμία του σούπερ μάρκετ.
Τι έχει να πει ο Καραγκιόζης στα σύγχρονα παιδιά του Internet και της σύγχρονης τεχνολογίας;
Πιστεύω ότι αυτό που συγκινεί τα σημερινά παιδιά είναι ότι ο Καραγκιόζης είναι θέατρο σκιών, είναι ένας κόσμος μαγικός, που μπορείς να τον φτιάχνεις μόνος σου. Μοιάζει λίγο σαν παιχνίδι, σαν καρτούν και γι’ αυτό γοητεύει τα παιδιά που ζουν μέσα στην τεχνολογία, της σημερινής γρήγορης εποχής. Η σκιά είναι, ούτως ή άλλως, μαγική. Ο Καραγκιόζης μιλάει στα παιδιά τού σήμερα γιατί είναι ένα θέατρο που μπορούν τα ίδια τα παιδιά να δημιουργήσουν και να παίξουν εύκολα. Το διαπιστώνω από παιδιά που μου φέρνουν φιγούρες που φτιάχνουν μόνα τους από παραστάσεις που έχουν δει. Ο Καραγκιόζης είναι μια σάτιρα της καθημερινότητας που μιλάει στον θεατή και στα παιδιά τού σήμερα.
Παράλληλα στο Μέγαρο παρουσιάζετε και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα-παράσταση «Σκιές στο πεντάγραμμο». Περί τίνος πρόκειται;
Είναι και αυτή μια παράσταση που ταξιδεύει από τη Δύση έως την Ανατολή, με πυξίδα τη μουσική. Συνδυάζει την κλασική μουσική με την παραδοσιακή, τον Καραγκιόζη και το σύγχρονο θέατρο σκιών. Η Αρετή Κετιμέ με την υπέροχη φωνή και το σαντούρι της συναντά τη σοπράνο Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, σε μια ετερόκλητη και ανατρεπτική μουσική σύμπραξη.
Info
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: Καθημερινά Δευτέρα έως Παρασκευή στις 10.30 π.μ. για τα σχολεία και Σάββατο στις 18.00 για το κοινό
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: megaron.gr και 2107282333
Ειδήσεις σήμερα
Φαίη Ξυλά στον «Ε.Τ»: «Ας είμαστε υπερβολικοί στην τέχνη, καλό θα μας κάνει…»
Πέθανε η αντικαθεστωτική αδερφή του Φιντέλ Κάστρο
Σμαράγδα Καρύδη: «Δεν θεωρώ σωστό αν ένα άτομο κάνει lifting, να βγει να το πει δημόσια» [Βίντεο]