Τι έγραφε σε επιστολή της η Ηλέκτρα Αποστόλου Σιδερίδου, στρατευμένης στον αγώνα για τα δικαιώματα της γυναίκας και αργότερα στελέχους του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου όπου ήταν εξόριστη στην Ανάφη μαζί με την κόρη της κατά τη διάρκεια της δικτατορίας Ιωάννη Μεταξά το 1939; Τι σχέση έχει ένα περιδέραιο από κουκούτσια ελιάς με την Πηνελόπη Δέλτα; Ποιος ήταν ο πρώτος υποσμηναγός με στολή ιπταμένου της εποχής του ελληνοϊταλικού πολέμου 1940-1941;
Οι απαντήσεις δίνονται στον 3ο όροφο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού που ανοίγει ξανά τις πόρτες του μετά από τέσσερα χρόνια, ανήμερα της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου με μια ανανεωμένη και εμπλουτισμένη μόνιμη επανέκθεση με τίτλο «Νεότερη Ελλάδα». Στιγμές, ιστορικά τεκμήρια και πρόσωπα της νεότερης ελληνικής ιστορίας προβάλλουν μέσα από επίσημα και ιδιωτικά έγγραφα, έργα τέχνης και προσωπικά αντικείμενα, ως ψηφίδες της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας από τα χρόνια λίγο πριν την Ελληνική Επανάσταση έως και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο συνθέτοντας ένα πλούσιο μωσαϊκό της διαδρομής της χώρας μας.
Η μουσειολογική πρόταση που διατρέχει έναν αιώνα ιστορίας ακολουθεί την εσωτερική δομή του Μουσείου, ενώ η έκθεση διακρίνεται για τη «φωτεινότητά» της και για τη «νέα οπτική» όπου τα ιστορικά τεκμήρια συναντούν τα ζωγραφικά έργα στο πλαίσιο της Ιστορίας της τέχνης. Συγκεκριμένα -όπως περιέγραψε χθες ο επιστημονικός διευθυντής Γιώργης Μαγγίνης παρουσία της ομάδας των επιμελητών της έκθεσης- οι αίθουσες 33-36 που έκλεισαν στην περίοδο της πανδημίας ανοίγουν ξανά και παρουσιάζουν την ιστορία της νεότερης Ελλάδας καλύπτοντας την περίοδο από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας έως τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και την κατοχή από τις δυνάμεις του Αξονα.
Η μόνιμη έκθεση με θέμα τη διαχρονική ιστορία του ελληνισμού από την προϊστορία έως τη μεταπολεμική περίοδο όπως την οραματίστηκε και υλοποίησε ο Αγγελος Δεληβορριάς εγκαινιάστηκε στο ιστορικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη το 2000. Τότε, ο τρίτος όροφος περιλάμβανε τα χρόνια από την Επανάσταση του 1821 έως και τη δεκαετία του 1960. Μετά τις πρόσφατες εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εκθέσεις «1821 Πριν και Μετά» και «Μικρά Ασία. Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία», όλες οι συλλογές του Μουσείου Μπενάκη με υλικό από τον 18ο έως τον όψιμο 19ο αιώνα «αναψηλαφήθηκαν και κρίθηκε απαραίτητο να ενσωματωθούν τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας» σχολίασε ο κ. Μαγγίνης και επισήμανε πως η ενθουσιώδης ανταπόκριση του κοινού σε αυτές τις εκθέσεις δημιούργησε ένα κύμα νέων δωρεών σε κειμήλια και έργα ζωγραφικής, τα οποία άξιζε να συμπεριληφθούν στη μόνιμη έκθεση, το συντονισμό της οποίας υπογράφει η ιστορικός Τέχνης Βασιλική Δανιήλ.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Από τον Ρήγα Φεραίο έως τον Χαλεπά..
Η προσωπογραφία του Ρήγα Φεραίου, ένα εισιτήριο από δημοπρασία έργων τέχνης που οργάνωσαν Φιλέλληνες στη Γενεύη, τα έσοδα θα ενίσχυαν τον Αγώνα των επαναστατημένων Ελλήνων, η σπάθα του Οδυσσέα Ανδρούτσου, το μπουρλότο του Κωνσταντίνου Κανάρη, η πυξίδα του Ανδρέα Μιαούλη, η σημαία με την Ελλάδα προσωποποιημένη ως Αθηνά, και την επιγραφή «Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ» που άνηκε στον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, το τηλεσκόπιο της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας και η πιστόλα του λόρδου Βύρωνα «ζωντανεύουν» την ιστορία της ελληνικής Επανάστασης. Ξεχωριστή θέση έχουν τα διακοσμητικά από μέταλλο και πορσελάνη με ελληνική και οριενταλιστική εικονογραφία, αλλά και αρχειακό υλικό που καταδεικνύει με τις προσπάθειες ενίσχυσης του Αγώνα από τις ειδικές επιτροπές των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.
Κατά την περιήγηση έργα ζωγραφικής όπως του Γεώργιου Ιακωβίδη, του Θεόδωρου Ράλλη, του Κωνσταντίνου Μαλέα, της Βάσως Κατράκη που καλύπτουν διάφορες περιόδους, από τον ρομαντισμό έως τις νεωτερικές τάσεις του 20ού αιώνα, δημιουργούν μια πολυδιάστατη εικόνα της τέχνης στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αλλά και του απόηχου των ιστορικών γεγονότων στον τόπο αυτόν σε μεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα τέχνης όπως το Παρίσι ή το Λονδίνο. Ακολουθούν προθήκες που αφηγούνται τη δημιουργία του ελληνικού κράτους, τη διακυβέρνηση του Ιωάννη Καποδίστρια, τη βασιλεία του Οθωνα και το πρώτο Σύνταγμα, τη βασιλεία του Γεωργίου Α΄, τους Βαλκανικούς Πόλεμους και την εποχή του Ελευθέριου Βενιζέλου. Η Μικρασιατική Καταστροφή, ο μεσοπόλεμος και το Επος του 1940-1941 ζωντανεύουν μέσα από κειμήλια, προσωπικά αντικείμενα, αυλικές ενδυμασίες και έργα τέχνης.
Λίγο πριν τον εικαστικό επίλογο, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε προσωπικότητες που συνδέονται άμεσα με το Μουσείο Μπενάκη, όπως ο Εμμανουήλ Μπενάκης και ο γιος του Αντώνης, ιδρυτής του Μουσείου, η Πηνελόπη Σ. Δέλτα και ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Κλείνοντας δύο έργα ενός καλλιτέχνη, του Γιαννούλη Χαλεπά, ο οποίος συμπίπτει χρονικά με την περίοδο που καλύπτει η τελευταία αίθουσα, ολοκληρώνουν την έκθεση. Ο «Αγγελος», ένα αριστούργημα σε τερακότα και οι «Εννέα Μούσες» αποχαιρετούν τον επισκέπτη… Ποικίλα και διαφορετικά αντικείμενα που εκτίθενται συμπληρώνουν την εικόνα της Νεότερης Ελλάδας, ώστε ένας ολόκληρος κόσμος, χαμένος πια στο χρόνο, συστήνεται με τη δική του φωνή στις νεότερες γενιές! Σημειώνουμε πως μερικά από τα εκθέματα σηματοδοτούνται με QR-Codes, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να παρακολουθούν μπροστά από το κάθε έργο το σχετικό επεισόδιο.
(Info)
- «Νεότερη Ελλάδα», Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1, Αθήνα)
- Την 25η Μαρτίου από τις 13:00 έως τις 18:00, ελεύθερη είσοδος
- Ξεναγήσεις από την Πέμπτη 27 Μαρτίου έως τις 25 Απριλίου
- Πληροφορίες: https://www.benaki.org/in
Ειδήσεις σήμερα
Τραγωδία: Οδηγός Uber παρέσυρε και σκότωσε δίχρονο κοριτσάκι [Βίντεο]
Τηλεργασία: Έτσι θα σώσουμε το περιβάλλον-Αυτές είναι οι λύσεις
Μπακαλιάρος: Τα SOS για να μην σας ξεγελάσουν – Τι να προσέξετε
Ακρίβεια: Τα 4.014 προϊόντα που έχουν μειωμένες τιμές από 15% έως 17% από 1η Μαρτίου [βίντεο]
Επίδομα παιδιού Α21: Τότε θα καταβληθεί η δόση-Ποιοι οι δικαιούχοι
Σαρακοστή: Έξυπνα Tips για να «στήσετε» μπάρμπεκιου με νηστίσιμα
Κύκλωμα μαστροπείας: Αρνείται τις κατηγορίες ο 36χρονος νάνος-«Είμαι ΑμεΑ και με έβγαλαν εγκληματία»
OnlyFans, σεξ και πολλά εκατομμύρια – Πώς μία 27χρονη κατάφερε να βγάζει εξαψήφια ποσά τον μήνα