Γιατί επέλεξες να ανεβάσεις το συγκεκριμένο έργο;
Όλοι οι ηθοποιοί είναι παλιοί μου μαθητές από την Πράξη Επτά. Έτσι, όταν μου ζήτησαν να τους σκηνοθετήσω ένα έργο, ήθελα να βρω κάτι που να ταιριάζει, κατ’ αρχάς, με την ηλικία και την ιδιοσυγκρασία τους.
Το «Καζιμίρ και Καρολίνα» ήθελα να το κάνω στη σχολή ως μάθημα. Στη συνέχεια, μιλώντας με τον Αλέξανδρο Κοέν, μου το θύμισε. Άρχισα να το ξαναδιαβάζω στη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα, ο οποίος, με μεγάλη ευγένεια και καλοσύνη, στάθηκε δίπλα μας, και βρήκα πως έχει έναν κοινό άξονα με τον «Αρτούρο Ούι» του Μπρεχτ, που είχα σκηνοθετήσει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: το ερώτημα κατά πόσο είμαστε εμείς υπεύθυνοι γι’ αυτό που ονομάζουμε σύστημα και κοινωνία.
Με ποιον τρόπο συνδέεται με το σήμερα;
Παρακολουθούμε μία απολύτως προσωπική, ερωτική ιστορία που καταστρέφεται και διαλύεται από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα: την οικονομική κρίση, την ανέχεια, την ανεργία, την άνοδο του ναζισμού και τη βία που αυτός επιφέρει. Οπότε όλα αυτά είναι κοινά στοιχεία με τη δική μας εποχή.
Δεν χρειάζεται τελικά να κάνεις πολλά για να συνδέσεις ένα κλασικό έργο με το σήμερα. Δυστυχώς, η Ιστορία κάνει κύκλους και επαναλαμβάνεται, με τρόπο ολέθριο, που λέει και ο Χόρβατ.
Στη χώρα μας, αλλά και παγκοσμίως, ζούμε διαδοχικές κρίσεις τα τελευταία χρόνια. Πόσο και πώς μας έχει αλλάξει αυτό και ιδιαίτερα τους νέους, που βρίσκονται στο ξεκίνημα του επαγγελματικού τους βίου;
Πολύ. Ζώντας με τα νέα παιδιά πολλές ώρες τη μέρα, διαπιστώνω ότι έχουν μια έλλειψη σε αυτό που λέμε «μεγάλη ιδέα». Δεν έχουν πρότυπα σημαντικά, δεν βλέπουν σημαντικά πράγματα γύρω τους, οπότε τα όνειρά τους και οι φιλοδοξίες του περιορίζονται. Οι ίδιοι δεν το καταλαβαίνουν, γιατί δεν ξέρουν το άλλο.
Όμως αυτή η έλλειψη πνευματικότητας που χαρακτηρίζει την εποχή μας είναι για μένα η μεγαλύτερη κρίση. Πώς ένας νέος άνθρωπος να παλέψει για κάτι μεγάλο, όταν βλέπει πως δεν χρειάζεται και πως η ανταμοιβή, όχι μόνο η οικονομική, θα είναι μικρή και κυρίως θα κρατήσει λίγο; Διότι κι αυτή η νεο-λαγνεία που επικρατεί στη δουλειά μας είναι επίσης καταστροφική και για τους ίδιους τους νέους, που πολύ γρήγορα δεν είναι πια νέοι.
Από την επαφή που έχεις με τα νέα παιδιά, γιατί πιστεύεις ότι θέλουν να γίνουν ηθοποιοί γνωρίζοντας ότι, τουλάχιστον στη χώρα μας, είναι ένα επάγγελμα που απαιτεί πολύ κόπο και έχει ισχνές απολαβές;
Νομίζω ότι θέλουν για τον ίδιο λόγο που θέλουμε όλοι: γιατί δεν αντέχουν την καθημερινότητα. Και το θέατρο είναι ένα μεγάλο, υπέροχο ταξίδι σε κάθε περίπτωση, που σε κάνει να αντέχεις τη ζωή. Είναι μια παρηγοριά, είναι μια διαφυγή, είναι ένας τρόπος ουσιαστικής επικοινωνίας, ας μου επιτραπεί να πω την πιο δημοκρατική ίσως που έχουμε σήμερα.
«Το θέμα των πτυχίων δεν είναι καινούργιο»
Τα νέα παιδιά είναι στο δρόμο τον τελευταίο καιρό και διαμαρτύρονται. Πόσο πολιτικοποιημένα είναι;
Καλά κάνουν και είναι στο δρόμο, και μάλιστα επιδεικνύουν έναν πολιτισμό και ένα ήθος σπάνιο και πολύτιμο. Με συγκινεί ιδιαιτέρως αυτός ο αγνός ιδεαλισμός. Πολλές φορές αυτές τις μέρες σκέφτομαι γιατί δεν κάναμε κι εμείς το ίδιο τόσα χρόνια.
Πώς σχολιάζεις τη στάση της Πολιτείας σε σχέση με την αναγνώριση των σπουδών των καλλιτεχνών;
Ξέρεις, το θέματα των πτυχίων μας δεν είναι καινούργιο. Κρατάει εδώ και δεκαετίες, και μιλάμε για μια μεγάλη αδικία. Οι δραματικές σχολές είναι εποπτευόμενες από το υπουργείο Πολιτισμού, δηλαδή δεν χορηγούν αυτές πτυχίο, αλλά η επιτροπή του υπουργείου.
Δεν είναι λοιπόν κολέγια, ούτε κάνουν ό,τι θέλουν, ελέγχονται από κρατικό φορέα. Οπότε γιατί το πτυχίο τους δεν αναγνωρίζεται;
Επίσης, σε ποιο κράτος του κόσμου οι θεατρικές σπουδές δεν εντάσσονται στην ανώτατη βαθμίδα; Σε κανένα. Οπότε μιλάμε για έναν παραλογισμό, που επαναλαμβάνω, και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό, υπάρχει εδώ και δεκαετίες, με τραγικά αποτελέσματα γα τον κλάδο μας.
Info
Θέατρο Βαφείο (Αγίου Ορους 16).
Πληροφορίες: 210-3425637.
Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη από τις 22 Μαρτίου. «Κάζιμιρ και Καρολίνα» του Εντεν φον Χόρβατ.
Σκηνοθεσία: Αγγελική Καρυστινού.
Παίζουν: Γιώργος Γιέτος, Μαίρη Καραμπίνα, Γεωργία Κοκκίνου, Μαρία Κουρή, Ελευθερία Μάζαρη, Πολύκαρπος Μόσχος, Οδυσσέας Παγουλάτος, Ιωάννης Τζιώνας.
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr.
Ειδήσεις σήμερα