Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε ομόφωνα θετικά κατά την τελευταία συνεδρίασή του, την Τρίτη 31 Οκτωβρίου, επί της αρχιτεκτονικής προμελέτης της κατασκευή αναβατορίου από την πλατεία Ευρώπης προς το Δικταίον Αντρον, καθώς επίσης και επί της μελέτης διαμόρφωσης της πλατείας Ευρώπης και αποκατάστασης μονοπατιών πρόσβασης προς το εμβληματικό σπήλαιο, το οποίο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα διεθνώς σπήλαια με υψηλή επισκεψιμότητα της τάξεως 200.000 επισκεπτών ετησίως. Στο πλαίσιο της προτεινόμενης επέμβασης – όπως αναφέρεται στη προμελέτη- θα ενταχθεί η ελεγχόμενη επισκεψιμότητα στο μνημείο μέσω ηλεκτρονικού εισιτηρίου λόγω του ευαίσθητου μικροκλίματος που αναπτύσσεται στο σπήλαιο και γενικότερα στον αρχαιολογικό χώρο.
Η αρχαιολογική και η μυθολογική του σημασία σε συνομιλία με τον γεωφυσικό του χώρο -σύμφωνα με τους αρχαιολόγους- συνθέτουν ένα εξαιρετικά ευαίσθητο μικροκλίμα εντός του σπηλαίου, αλλά και ιδιαίτερο οικοσύστημα εκτός αυτού. Η δημιουργία ανελκυστήρα στον αρχαιολογικό χώρο του Δικταίου Αντρου αποτελεί μέρος έργου προγραμματικής σύμβασης με προϋπολογισμό 15,3 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στην οποία περιλαμβάνονται η ανάπλαση της πλατείας Ευρώπης καθώς και η αποκατάσταση των μονοπατιών περιήγησης του σπηλαίου.
Σύμφωνα με το μύθο, η Ρέα κρυμμένη από τη μανία του Κρόνου γέννησε στο Δικταίο Αντρο και ανέθρεψε εκεί τον Δία, η νύμφη Αγχιάλη γέννησε εκεί τους Ιδαίους Δάκτυλους, ο Μίνωας ερχόταν και συναντούσε εκεί τον πατέρα του Δία προκειμένου να του υπαγορεύει τις σοφές εντολές του. Το σπήλαιο έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων αρχαιολόγων που έχουν κατά καιρούς ανασκάψει το εσωτερικό του.
Ευρήματα από τη νεολιθική, τη μεσομινωική έως τη ρωμαϊκή περίοδο αποδεικνύουν τη συνεχή χρήση του από τον άνθρωπο, κυρίως για λατρευτικούς σκοπούς. Το σπήλαιο έχει έκταση 2.200 τ.μ. και το μήκος της διαδρομής περιήγησης στο εσωτερικό του είναι περίπου 250 μ. Διαθέτει πλούσιο διάκοσμο σταλακτιτών, σταλαγμιτών και μία λίμνη.
Η είσοδος στο σπήλαιο είναι σε υψόμετρο περίπου 1.000 μ., ενώ το σημείο εκκίνησης της ανάβασης προς τον αρχαιολογικό χώρο είναι η πλατεία Ευρώπης, από όπου μάλιστα σύμφωνα με τη μελέτη και θα ξεκινάει και ο νέος ανελκυστήρας πλαγιάς. Η περιοχή της πλατείας χρησιμοποιείται σήμερα ουσιαστικά ως χώρος στάθμευσης -ο οποίος όμως είναι ανεπαρκής σε ώρες αιχμής-, ενώ περιμετρικά της υπάρχουν κτίρια τουριστικής εξυπηρέτησης. Από την πλατεία ξεκινούν δύο μονοπάτια προς το σπήλαιο με διάρκεια ανάβασης σχεδόν 15-20 λεπτά.
Η προστασία του τοπίου
Στόχος της αρχιτεκτονικής προμελέτης -όπως αναφέρεται- είναι ο σεβασμός στον ιδιαίτερο αρχαιολογικό χώρο, η προστασία και αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του οικοσυστήματος, καθώς και η αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών τόσο για τον επισκέπτη όσο και για τον εργαζόμενο. Βασικό κριτήριο επιλογής του συστήματος του αναβατορίου ήταν η ελαχιστοποίηση της επέμβασης στο περιβάλλον και η προσαρμογή του συστήματος στις απαιτήσεις διακινουμένων επισκεπτών.
Η αφετηρία του ανελκυστήρα με ονομαστικό φορτίο 1.200 kg θα είναι η πλατεία και η αποβίβαση θα γίνεται στο ύψος του σπηλαίου. Σύμφωνα με τη μελέτη προβλέπεται η μεταφορά του χώρου στάθμευσης μακριά από την πλατεία, καθώς και ελεγχόμενη επισκεψιμότητα στο μνημείο μέσω ηλεκτρονικού εισιτηρίου, λόγω ευαίσθητου μικροκλίματος. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η ανάδειξη σημείων ενδιαφέροντος και πολιτισμού, καθώς και η αποκατάσταση του φυσικού τοπίου, αλλά και η φύτευση στην πλατεία Ευρώπης και στη ζώνη κίνησης των επισκεπτών. Επίσης προβλέπεται αποκατάσταση υφιστάμενων μονοπατιών με φυσικά υλικά – λίθους και σταθεροποιημένο χώμα, με στόχο τη βελτίωση των κλίσεών τους.
Ειδήσεις σήμερα
Η Κόρτνεϊ Κοξ στην πρώτη της έξοδο μετά τον θάνατο του Μάθιου Πέρι- Δείτε το στιγμιότυπο
Τέιλορ Σουίφτ: Γίνεται μάθημα στο Πανεπιστήμιο
Καιρός: Ντύθηκε στα λευκά ο Όλυμπος – Τα πρώτα χιόνια της χρονιάς [εικόνες]
«Μαυροσκούφης» ο Κασσελάκης; – Φήμες ότι παρουσιάζεται στον Αυλώνα