- Τι σας ώθησε να γράψετε το βιβλίο «Πόπη Αστεριάδη, Με σημαία το όνειρο» (εκδόσεις 24 Γράμματα);
Πάντα θεωρούσα ότι ήταν κρίμα να μην υπάρχει ένα βιβλίο για την ιδιαίτερη προσωπικότητα της Πόπης Αστεριάδη, μιας τόσο χαρακτηριστικής και εξέχουσας μορφής του Νέου Κύματος.
Οταν γνωριστήκαμε, της είχα κάνει έκπληξη για τα γενέθλιά της ένα βιβλίο με τους στίχους από όλα τα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει. Για να μπορέσω να κάνω αυτό το βιβλίο με τα λόγια έψαξα και βρήκα όλα τα τραγούδια της, και μιλάμε για δυσεύρετη, σε πολλές περιπτώσεις, δισκογραφία…
Η Πόπη συγκινήθηκε, εντυπωσιάστηκε και απροσδόκητα, λίγο καιρό αργότερα, μου ανέθεσε να κάνω το βιβλίο που κυκλοφορεί, λέγοντάς μου: «Δεν μου κάνεις εσύ και τη βιογραφία μου που μου το ζητάνε χρόνια;».
- Με ποιον τρόπο προσεγγίσατε την Πόπη Αστεριάδη;
Είχαμε κοινούς φίλους και δεν το γνωρίζαμε… Αυτοί μας έφεραν σε επαφή κι έτσι εγώ πήγα πρώτη φορά να τη γνωρίσω και να της χαρίσω ένα σπάνιο βινύλιό της, που το είχα γράψει σε cd.
Καθώς ήμουν καθ΄ οδόν για να τη συναντήσω, έφερνα στο μυαλό μου την πρώτη φορά που την είχα δει, θα ήμουν περίπου δέκα ετών, στην τηλεόραση, στην αρχή της ταινίας
«Η ωραία του κουρέα», εκεί που κατεβαίνει τα σκαλάκια στην Πλάκα λέγοντας το εναρκτήριο τραγούδι…
Δεν είχα και δεν έχω ξαναδεί πλάσμα παρόμοιο! Μου είχαν κάνει μεγάλη εντύπωση η γλυκύτητα και η ευαισθησία της φωνής της, η ακτινοβολία και η καθαρότητα του πανέμορφου παρουσιαστικού της: ένα κορίτσι-παιδί με παντελόνι και αγορίστικα μαλλιά, ένα δροσερό αερικό…
Το ίδιο όμορφη και αιθέρια παραμένει και σήμερα. Δέσαμε όμορφα από την αρχή και εδώ έπαιξε πρωταρχικό ρόλο η ικανότητα της Πόπης να σε κάνει να ξεχνάς την επωνυμία και το μύθο της από τα πέντε πρώτα λεπτά συνομιλίας μαζί της.
Η γνωριμία μας είναι ένα από αυτά τα θαύματα που μας επιφυλάσσει η ζωή όταν μας φέρνει στο δρόμο μας τους ανθρώπους που πρέπει και τη στιγμή που πρέπει.
Κι όπως αναφέρω και στον πρόλογο του βιβλίου, η ποιότητά της ως άνθρωπος ανεβάζει αναγκαστικά τον πήχη των προσδοκιών μας από τους ανθρώπους. Το βιβλίο αυτό, λοιπόν, είναι το «προϊόν» της αληθινής, ανιδιοτελούς και βαθιάς μας φιλίας.
- Ποια είναι η ανθρώπινη πλευρά της γνωστής αοιδού;
Η μέγιστη ιδιότητα της Πόπης δεν είναι η καλλιτεχνική, αλλά σαφέστατα η ανθρώπινη.
Είναι Ανθρωπος με άλφα κεφαλαίο, με την απόλυτη συνείδηση του «ενός», ότι όλοι δηλαδή οι άνθρωποι είμαστε «ένα».
Μόνιμη αγωνία της σε καθημερινή βάση είναι όλοι οι συνάνθρωποί της να είναι ευτυχείς, με την ίδια να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια προς αυτήν την κατεύθυνση και με το ενδιαφέρον της έντονο και ανήσυχο προς όλους, και όχι μόνο σε αυτούς που αξιώθηκαν της γενναιόδωρης φιλίας της.
Πιστεύει πολύ στην αξία της οικογένειας και της φιλίας και γελάει με τον τίτλο της «ιέρειας» του Νέου Κύματος που κατά καιρούς της αποδίδουν. Αυτοσαρκάζεται, γενικά, διαρκώς και έχει ένα χειρουργικής ακρίβειας χιούμορ που εισχωρεί στην ουσία των πραγμάτων.
Απογοητεύεται όταν οι άνθρωποι δεν είναι ειλικρινείς όπως εκείνη, αλλά συγχωρεί πολύ εύκολα και προχωρά, δίχως να κοιτάζει το παρελθόν. Είναι στοργική μάνα και γιαγιά, φανταστική μαγείρισσα και φιλόξενη οικοδέσποινα.
Είναι ένα εκκωφαντικά ανοιχτό βιβλίο από την αρχή και είναι απορίας άξιο που αυτό δεν το έχουν αντιληφθεί αρκετοί άνθρωποι που τη συναναστρέφονται χρόνια…
- Οι πιο πολλοί τη θυμούνται από την ερμηνεία της στο τραγούδι «Σκληρό μου αγόρι». Ετσι ξεκίνησε η καριέρα της;
Εχει τραγουδήσει σε πρώτη εκτέλεση πολλά σπουδαία τραγούδια και πολλούς σπουδαίους δημιουργούς: Νίκος Μαμαγκάκης, Μίμης Πλέσσας, Κώστας Καπνίσης, Γιώργος Κοντογιώργος, Γιάννης Σπανός, Γιώργος Κοτσώνης, Κων/νος Βήτα, Πάνος Σαββόπουλος, Σπήλιος Μεντής, Νίκος Ιγνατιάδης, Λίνος Κόκκοτος, Βασίλης Κουμπής, Κώστας Ξενάκης, Ηλίας Καραγιάννης, Λάκης Παππάς, Νίκος Χουλιαράς, Μιχάλης Τερζής, Αλέξης Παπαδημητρίου, για να αναφέρω ενδεικτικά κάποια ονόματα.
Η δισκογραφία της, ειδικότερα στις 45΄ στροφές, περιλαμβάνει πολλά κρυμμένα διαμάντια και είναι ευχής έργο που πλέον στην πλειονότητά τους έχουν ψηφιοποιηθεί και συμπεριληφθεί σε κάποιες διπλές συλλογές που κυκλοφόρησαν πριν από λίγα χρόνια.
Αρχισε την προσωπική της δισκογραφία στις 45 στροφές, με δύο τραγούδια του Πάνου Σαββόπουλου. Είχαν προηγηθεί όμως ηχογραφήσεις παιδικών τραγουδιών με την ξαδέλφη της Λουκία Φιλιππόνη και τον Γιώργο Οικονομίδη, στα ταλέντα του οποίου ξεκίνησαν.
Μάλιστα στο 45άρι «Τα παιδικά τραγούδια για το γάλα ΣΙΣΣΥ» (1964, FIDELITY 7287 ), ενώ τραγουδούν και εκείνη και η Λουκία, τα ονόματά τους δεν αναγράφονται στην ετικέτα αλλά αναφέρονται απλά ως η χαρούμενη συντροφιά του Γιώργου Οικονομίδη.
Αυτό είναι κάτι που μου είπε η Πόπη μετά την κυκλοφορία του βιβλίου, οπότε επιφυλάσσομαι να γίνει η σχετική προσθήκη στη δισκογραφία της των 45 στροφών σε κάποια επόμενη έκδοση. Πολλά σπουδαία τραγούδια έχει πει λοιπόν και τα έχει ερμηνεύσει εξαίσια.
Ωστόσο, όπως συχνά συμβαίνει με όλους τους καλλιτέχνες, κάποιο τραγούδι τους θα αγαπηθεί περισσότερο από τον κόσμο και θα γίνει το σήμα κατατεθέν τους.
Το «Σκληρό μου αγόρι», των Νίκου Μαμαγκάκη και Ντίνου Δημόπουλου, στην πάροδο των ετών, βοηθούμενο και από τις διαρκείς προβολές της ταινίας «Μια Ιταλίδα στην Κυψέλη» στην τηλεόραση, όπου εμφανίζεται να το ερμηνεύει, κατέληξε να είναι το πιο εμβληματικό της τραγούδι.
Το πιο αγαπημένο όμως και εκείνης και εμένα είναι το λιγότερο προβεβλημένο «Μην αργήσεις», των Μίμη Πλέσσα και Νίκου Φώσκολου, από την ταινία «Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα».
- Αλήθεια, πώς νιώθετε που το βιβλίο σας εκδόθηκε, κυκλοφορεί και βρίσκεται στις βιτρίνες των βιβλιοπωλείων;
Χαίρομαι που επιτέλους υπάρχει ένα βιβλίο για εκείνη και ελπίζω να το αγαπήσει ο κόσμος, όπως αγαπά και στηρίζει την ίδια την Πόπη εδώ και τόσον καιρό. Επειδή το φτιάξαμε παρέα, θέλουμε να πιστεύουμε ότι κάναμε ένα βιβλίο έντιμο, ήσυχο, απλό, όπως είναι και η ίδια, ένα βιβλίο αντάξιο της προσωπικότητας και της ιστορίας της.
- Μαζί με το βιβλίο έχετε και ένα cd. Τι τραγούδια περιέχει;
Πρόκειται για ηχογραφήσεις από το αρχείο της Πόπης, που είχαν γίνει πριν από λίγα χρόνια, αλλά για διάφορους λόγους δεν κυκλοφόρησαν τότε.
Η Πόπη θέλησε να ευχαριστήσει και να τιμήσει τους δημιουργούς που της εμπιστεύτηκαν αυτά τα τραγούδια και να τους δώσει την ευκαιρία να βγουν στο φως.
Ουσιαστικά είναι ο πρώτος προσωπικός ολοκληρωμένος δίσκος της μετά από το «Ενα παιχνίδι» του 1998…
Τα μισά τραγούδια είναι του συνθέτη Γιώργου Δεσποτίδη, ο οποίος έχει φύγει από τη ζωή και τα άλλα μισά του συνθέτη και ενορχηστρωτή Χρήστου Μπέλτσιου, στενού συνεργάτη της και καλού φίλου, τραγούδια του οποίου για πρώτη φορά δισκογραφούνται.
Υπάρχει επίσης και ένα τραγούδι του συνθέτη Χρήστου Νικολόπουλου, για πρώτη φορά, στη δισκογραφία της Πόπης.
Το μόνο τραγούδι που ηχογραφήθηκε πρόσφατα και ειδικά για την κυκλοφορία του βιβλίου είναι το «Αέρι θα γενώ», το οποίο η Πόπη μου έκανε έκπληξη προτείνοντάς μου να το πούμε μαζί… Την ευχαριστώ για την τιμή και τη γενναιοδωρία της… Αλλη μία «πρώτη φορά» για το δίσκο, καθώς, από όσο γνωρίζω, δεν έχει ξαναγίνει ντουέτο μεταξύ βιογραφούμενου καλλιτέχνη και συγγραφέα…
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
- Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
-
-
-
Τι θα γινόταν αν λέγαμε αλήθεια – Οι ζωές έξι ανθρώπων μπλέκονται στο νέο βιβλίο της Clare Pooley
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr