Για λόγους που γνωρίζουμε καλά, η πρωτοβουλία του μουσείου μας ενδιαφέρει εμάς του Έλληνες. Ο επιμελητής της έκθεσης, Ίαν Τζένκινς θέλει «να δουν οι επισκέπτες τα γλυπτά του Παρθενώνα μέσα απ’ τα μάτια του Ροντέν».
Ο μεγαλύτερος γλύπτης του τέλους του 19ου αιώνα και αρχών του 20ου ταξίδεψε 15 φορές στο Λονδίνο και, πιθανότατα, κάθε φορά επισκεπτόταν το Βρετανικό Μουσείο για να σχεδιάσει και να αναζητήσει έμπνευση.
Τα πρώτα χρόνια της τρίτης δεκαετίας της ζωής του, ο νεαρός Ροντέν, όπως και το σύνολο σχεδόν των σπουδαστών σε σχολές τέχνης, ζωγράφιζε από εκμαγεία, και αντέγραφε τα αντίγραφα των γλυπτών του Παρθενώνα που υπήρχαν στο Παρίσι τη δεκαετία του 1860. Κάποια από αυτά τα σχέδια θα εκτεθούν τον Απρίλιο του 2018. Παράλληλα, ο Ροντέν απέκτησε και κάποια εκμαγεία των Γλυπτών σε σμίκρυνση.
Επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Λονδίνο, το 1881, και η ανακάλυψη εκ μέρους του της συλλογής του Βρετανικού Μουσείου αποδείχθηκε αποκάλυψη γι’ αυτόν. Το 1902 έγραψε ότι «απλά, στοιχειώνω το Βρετανικό Μουσείο». Και συνέχισε να το επισκέπτεται, από καιρό σε καιρό, έως τον θάνατό του, το 1917.
Χατζής - Σαββιδάκης: Τραγουδούν τους μεγάλους συνθέτες από 23 Νοεμβρίου
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην Sainsbury Exhibitions Gallery, και περίπου 12 από τα Γλυπτά θα μετακινηθούν από την Duveen Gallery, κάτι το οποίο έχει συμβεί μόνον δύο φορές στο παρελθόν.
Θα παρουσιαστούν τα 13 εναπομείναντα σχέδια των Γλυπτών από τον Ροντέν, συνολικά περί τα 80 γλυπτά του Γάλλου γλύπτη, συμπεριλαμβανομένων και εκδοχών των πιο σημαντικών έργων του. Τα περισσότερα δάνεια θα είναι από το Μουσείο Ροντέν, αλλά κάποια έργα θα έλθουν από άλλες συλλογές.
Για τον Ροντέν, τα Γλυπτά ήταν πηγή έμπνευσης. Αναφέρεται ότι για το πασίγνωστο έργο του «Το Φιλί» (1882) ο Ροντέν εμπνεύστηκε από ένα ζευγάρι θεοτήτων που αρχικά ήταν στο Ανατολικό Αέτωμα. Ο γλύπτης είχε στην κατοχή του μια φωτογραφία αυτού του ζευγαριού, τραβηγμένη τη δεκαετία του 1880.
Ποτέ δεν επισκέφθηκε την Ελλάδα. Εύλογο είναι το ερώτημα γιατί δεν ταξίδεψε ποτέ στην Αθήνα, παρ’ όλη την εμμονή του με την Κλασική τέχνη. Ο Ίαν Τζένκινς έχει μια ερμηνεία: Πιστεύει ότι ο Ροντέν είχε το δικό του όραμα και τη δική του έμπνευση από τη Αρχαία Ελλάδα «και προτιμούσε αυτά τα όνειρα από την πραγματικότητα».
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Βρετανικό Μουσείο από τις 26 Απριλίου έως τις 29 Ιουλίου 2018.