Συγκεκριμένα, το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου 2016 απονεμήθηκε ομόφωνα στο έργο «Ένας Στρατιώτης που τον έλεγαν Λαβ» (A soldier named Love) του Δημήτρη Σδρόλια.
Το Κρατικό Βραβείο για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς απονέμεται στο έργο «Καμία ανάγκη ή Πορσελάνινες βουκολικές φιγούρες βόσκουν αμέριμνες» του Παρασκευά Πέτρου και το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά, στο έργο «Η παγωμένη πανοπλία και η συνθήκη στην παγωμένη χώρα» της Χρηστίνας Καραβεζύρη.
Αναλυτικά, τα βραβεία απονέμονται ως εξής:
1. Διαγωνισμός Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού Έργου
Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού Έργου, αποτελούμενη από τους κκ Νίκο Διαμαντή ως πρόεδρο, Αμαλία Κοντογιάννη, Ειρήνη Πιττακή, Έρι Κύργια και Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, ως μέλη, αξιολόγησε τα 55 έργα που υποβλήθηκαν στον διαγωνισμό και απονέμει ομόφωνα το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου έτους 2016, στο έργο «Ένας Στρατιώτης που τον έλεγαν Λαβ (A soldier named Love)» του Δημήτρη Σδρόλια, το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Thelonius Monk» με το εξής σκεπτικό:
«Η Επιτροπή επισήμανε ότι οι αρετές του εν λόγω θεατρικού έργου αφορούν τόσο στην πρωτοτυπία του θέματος, όσο και στην ανάπτυξη αυτού. Ο συγγραφέας είναι σε θέση να αναδείξει έναν πολιτικό προβληματισμό χωρίς να προσφεύγει στην επικαιρικότητα και χωρίς να περιορίζεται σε ένα στενό πλαίσιο εντοπιότητας.
Η επιλογή ενός απροσδιόριστου, δυστοπικού περιβάλλοντος ενισχύει την εμβέλεια του έργου, ενώ και το πλάσιμο των χαρακτήρων, τόσο του κεντρικού πρωταγωνιστή, όσο και των δορυφορικών αυτού ρόλων, είναι ευφάνταστο και ολοκληρωμένο. Η κλιμάκωση της δράσης είναι σχεδιασμένη προσεχτικά, κρατώντας σε εγρήγορση το ενδιαφέρον του θεατή. Οι όποιες ανιχνεύσιμες επιρροές στο ύφος γραφής μοιάζουν καλοχωνεμένες, ενώ και η συνομιλία με διαφορετικά ρεύματα και είδη (όπως παραμύθι, αρχαία τραγωδία, «in your face» κλπ) αποδεικνύεται γόνιμη. Ο συγγραφέας κατορθώνει ακόμα να ξεπεράσει τον κίνδυνο της συναισθηματολογίας και του μελοδραματισμού και να παραδώσει ένα έργο δραματουργικά στέρεο, ικανό να σταθεί σε οποιαδήποτε σύγχρονη θεατρική σκηνή».
Το χρηματικό έπαθλο του βραβείου αυτού είναι πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ.
Τέλος, η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να κάνει ειδική αναφορά σε πέντε έργα ξεχωρίζοντάς τα από τα υπόλοιπα, τα οποία διακρίνονται από μια προσπάθεια αναψηλάφησης της θεατρικής γλώσσας και από νεωτερικότητα, τόσο στη θεματική τους όσο και στο θεατρικό χειρισμό τους.
Πρόκειται για τα έργα: «Η Καραγκιόζενα στους δράκους» του Αυγερινού Φραγκούλη το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Ενιπέας», «Το λευκό του μολύβδου» του Ιωάννη Κλωνάτου το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «albatros», «Φυλλάδια αντί στεφάνων» του Παναγιώτη Γκούβερη το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Αστέρω Στυλιανού», «Πορτοκάλι Γλυκό» της Αντωνίας Θεοχαρίδου το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Τόνια Θαλασσινού» και «Φρέντι» του Φοίβου Μπότση το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Corto Maltese».
2. Διαγωνισμός Κρατικού Βραβείου για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς
Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς αποτελούμενη από τους κκ Αντώνη Αντωνίου ως πρόεδρο, Λεία Βιτάλη, ΄Ελενα Πέγκα, Λίλλυ Μελεμέ και Γιάννη Καλαβριανό ως μέλη, αξιολόγησε τα 41 έργα που υποβλήθηκαν στον διαγωνισμό και επισημαίνει ότι τα υποβληθέντα έργα στην πλειονότητά τους στερούνται δομής και πρωτοτυπίας.
Ωστόσο, η Επιτροπή, αφενός θέλοντας να ενδυναμώσει το ηθικό των νέων συγγραφέων και αφετέρου έχοντας την αισιοδοξία ότι με συγγραφική καθοδήγηση κάποια από τα έργα μπορούν να γίνουν παραστάσιμα, αποφάσισε και απονέμει, κατά πλειοψηφία, το Κρατικό Βραβείο για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς έτους 2016, στο έργο «Καμία ανάγκη ή Πορσελάνινες βουκολικές φιγούρες βόσκουν αμέριμνες» του Παρασκευά Πέτρου, το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Πέτρος Καλαντζής» με το εξής σκεπτικό: «Το έργο αποτελεί ένα ευφάνταστο κείμενο από ενδιαφέρουσες σπονδυλωτές ιστορίες. Ωστόσο υστερεί στη σύνδεση και την αλληλουχία των σκηνών του. Η Επιτροπή θα ήθελε να ενθαρρύνει τον δημιουργό να εξελίξει τη συγγραφική του ικανότητα με πιο σαφείς δραματουργικούς κανόνες».
Το χρηματικό έπαθλο του βραβείου αυτού είναι τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.
Επίσης απονέμει ομόφωνα έπαινο στο έργο «Οι καλοί λογαριασμοί» του Νικόλαου Δημητρόπουλου, το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Νίκος Λαμά», με το εξής σκεπτικό: «Το έργο έχει ενδιαφέρον θέμα και ικανοποιητική γνώση της δομής ενός θεατρικού έργου, παρουσιάζει ωστόσο πρόβλημα στο τέλος με αμήχανο κλείσιμο. Επίσης οι διάλογοι είναι τυποποιημένοι και δύσκολα συναντώνται στην πραγματική ζωή».
3. Διαγωνισμός Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού Έργου για παιδιά
Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού Έργου για παιδιά αποτελούμενη από τους κκ Τάκη Τζαμαργιά ως πρόεδρο, Μαρία Καρανάνου, Μίκα Πανάγου, Μαρία Δημάκη Ζώρα και Εδουάρδο Γεωργίου ως μέλη, αξιολόγησε προσεκτικά τα 14 έργα που κατατέθηκαν στο διαγωνισμό, τα οποία παρά τον μικρό τους αριθμό παρουσίασαν μεγάλη θεματική ποικιλία.
Ξεχώρισε ωστόσο και απονέμει ομόφωνα το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά έτους 2016, στο έργο «Η παγωμένη πανοπλία και η συνθήκη στην παγωμένη χώρα» της Χρηστίνας Καραβεζύρη, το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Ιούνιος Λάπων» με το εξής σκεπτικό:
«Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη δραματουργική προσπάθεια που κατατέθηκε. Η θεματολογία του αντλεί από τα γνωστά μοτίβα των παραμυθιών, τα οποία όμως τολμά στο φινάλε να ανατρέψει. Ο λόγος του είναι σύγχρονος, η πλοκή αναπτύσσεται χωρίς κενά και με σφιχτό ρυθμό, γίνεται προσπάθεια να ενταχτούν στην παράσταση νέες τεχνολογίες, ενώ καταφέρνει μέσα από μία ιστορία φαντασίας να θίξει σημερινά στερεότυπα και προκαταλήψεις. Η συγγραφέας διακρίθηκε επίσης για την πολύ καλή σκηνική οικονομία, με αποτέλεσμα ένα κείμενο ανοιχτό σε εξέλιξη που έχει τη δυνατότητα να ανέβει άμεσα στη σκηνή».
Το χρηματικό έπαθλο του βραβείου αυτού είναι τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.
Η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε επίσης να απονείμει έπαινο στο έργο «Η μάχη της Κασσετίνας» της Ευγενίας Μαραγκού, το οποίο υποβλήθηκε στον διαγωνισμό με το ψευδώνυμο «Φαιδωνία Ρεμούνδου» με το εξής σκεπτικό: «Πρόκειται για κείμενο κατάλληλο για πολύ μικρά παιδιά ή και για παραστάσεις κουκλοθεάτρου, το οποίο μέσα από τον μικρόκοσμο μιας κασετίνας προβάλλει αξίες διαχρονικές. Το έργο πλατειάζει σε αρκετά σημεία με αποτέλεσμα να μετριάζεται η δραματική του δύναμη, ωστόσο διακρίθηκε για το χιούμορ και τη ζωντάνια στο λόγο του και την ενδιαφέρουσα εξέλιξη της βασικής ιδέας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ