Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το ενεργειακό κόστος έχει διπλασιαστεί και τριπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι, ειδικά για τις μεγάλες βιομηχανίες, ενώ η τιμή του γάλακτος έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά 25%. «Εχουμε προχωρήσει σε ανατιμήσεις των προϊόντων μας, ωστόσο έχουμε απορροφήσει μεγάλο μέρος των αυξήσεων για να επιβαρυνθεί όσο το δυνατόν λιγότερο ο καταναλωτής», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής στέλεχος μεγάλης εταιρίας.
Ενδεικτικά, το παγωτό ξυλάκι και ο πύραυλος πωλούνται σε περίπτερα και μίνι μάρκετ από 2 έως 2,4 ευρώ, όταν πέρυσι η τιμή τους κυμαινόταν από 1,5 έως 2 ευρώ. Μεγαλύτερες είναι οι ανατιμήσεις στα κυπελλάκια, τα οποία από τα 2-2,4 ευρώ πέρυσι φέτος «σκαρφάλωσαν» στα 2,4-2,7 ευρώ. Αντίστοιχα, τα οικογενειακά παγωτά κινούνται από 7,5 έως 8,5 ευρώ το λίτρο έναντι 7-7,9 ευρώ το λίτρο έναν χρόνο πριν.
Στα ζαχαροπλαστεία, μία μπάλα παγωτό μπορεί να κοστίζει μέχρι και 2,5 ευρώ, όταν πέρυσι η τιμή της δεν ξεπερνούσε τα 2 ευρώ. Πάντως, αν και στα περισσότερα καταστήματα οι τιμές της μπάλας είναι μεν αυξημένες κατά 0,10-0,30 ευρώ συγκριτικά με το 2021, ωστόσο κινούνται στα 1,5-1,80 ευρώ. Κατά 1-2 ευρώ ακριβότερα πωλούνται και τα οικογενειακά παγωτά, στα 14-15 ευρώ το κιλό έναντι 13 ευρώ πέρυσι.
Οι ζαχαροπλάστες αποδίδουν τις ανατιμήσεις στα παγωτά στις αυξήσεις τιμών των πρώτων υλών υπογραμμίζοντας ότι το γάλα έχει «τσιμπήσει» κατά 0,25 ευρώ το λίτρο, από τα 0,72 ευρώ στα 0,97 ευρώ και η κρέμα γάλακτος από τα 3,30 ευρώ στα 4 ευρώ.
Στην Ερμού ενόψει Black Friday ο Θεοδωρικάκος - Πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις [βίντεο]
Σε ό,τι αφορά το επιχειρηματικό κομμάτι, η αγορά παγωτού, ο τζίρος της οποίας αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ, πιέστηκε την τελευταία διετία λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων.
Ενδεικτικά, η Κρι Κρι, που ελέγχει το 15,6% της αγοράς με πανελλαδική διανομή σε ένα δίκτυο 18.200 σημείων πώλησης, παρά τις πιέσεις από τις ανατιμήσεις των πρώτων υλών, έχει επενδύσει στην καινοτομία λανσάροντας συνεχώς νέα προϊόντα.
Οι πωλήσεις της το 2021 ανήλθαν σε 23,43 εκατ. ευρώ έναντι 20,70 εκατ. ευρώ, γεγονός στο οποίο συνέβαλε η άρση των μέτρων κατά του κορονοϊού, αλλά και η αύξηση της τουριστικής κίνησης από το εξωτερικό. Φέτος, αν και στο α’ τρίμηνο του έτους ο τζίρος του παγωτού περιορίστηκε από τα 2,5 εκατ. ευρώ πέρυσι στα 1,93 εκατ. ευρώ λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών τους πρώτους μήνες του έτους, στη συνέχεια αυξήθηκε λόγω της βελτίωσης του καιρού. Ετσι, στο πεντάμηνο οι πωλήσεις παγωτού εμφάνισαν θετικό πρόσημο, διαμορφούμενες στο +8%.
Αναφερόμενος στο εκρηκτικό μίγμα των ανατιμήσεων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κρι Κρι, Παναγιώτης Τσινάβος, δήλωσε πρόσφατα ότι οι αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος είναι εκτός ελέγχου, ενώ οι αυξήσεις τιμών στις πρώτες ύλες θα επηρεάσουν τα οικονομικά μεγέθη της εταιρίας. «Πληρώνουμε για την ενέργεια 3-4 φορές πάνω, ενώ η τιμή στο γάλα έχει ξεπεράσει τα 50 λεπτά, από 38 λεπτά πέρυσι, καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 25%», τόνισε και πρόσθεσε ότι η εταιρία έχει προχωρήσει ήδη σε δύο γύρους ανατιμήσεων – έναν τον Δεκέμβριο (αυξήσεις τιμών κατά 4%) και έναν τον Μάιο (αυξήσεις τιμών κατά 5-6%), ωστόσο τουλάχιστον έως τον Σεπτέμβριο δεν θα αυξήσει περαιτέρω τις τιμές.
Τέλος, έκανε λόγο για κερδοσκοπικά παιχνίδια υπογραμμίζοντας ότι «δεν δικαιολογείται η τιμή στο καλαμπόκι ούτε στο γάλα» και ότι πρόκειται για αντίδραση όσων έχασαν στην κρίση και στην πανδημία και «τώρα ελέγχουν τις τροφοδοσίες και προσπαθούν να κερδίσουν».