Η αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% το πρώτο τρίμηνο του χρόνου είναι λόγος για χαμόγελα στο οικονομικό επιτελείο που διαπιστώνει ότι υπάρχουν τα περιθώρια να προχωρήσει σε μια νέα επιδότηση καυσίμων με περισσότερους δικαιούχους και ίσως και λίγα περισσότερα χρήματα.
Fuel Pass: Τα στοιχεία που θα κλειδώσουν τα μέτρα
Η απροσδόκητα καλή πορεία της οικονομίας το πρώτο τρίμηνο του χρόνου η οποία συνοδεύτηκε και από μια καλή πορεία των φορολογικών εσόδων φαίνεται ότι έπεισε το υπ. Οικονομικών να προχωρήσει σε νέα μέτρα για τα καύσιμα τα οποία όλοι ήξεραν ότι θα έρθουν, αλλά μετά το τέλος του μήνα. Ωστόσο, η ένδειξη του πρώτου τριμήνου είναι μια πρώτη θετική ένδειξη αλλά η αβεβαιότητα παραμένει υψηλή λόγω της αυξημένης διεθνούς συγκυρίας.
Για τον λόγο αυτό, οι επιτελείς του υπ. Οικονομικών θέλουν να έχουν και μια εικόνα από τα έσοδα του Ιουνίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πορεία των φορολογικών εσόδων για τον Μάιο ήταν καλύτερη από αυτή του Απριλίου όταν καταγράφηκε υπέρβαση έναντι του στόχου κατά 1,73 δισ. ευρώ. Με δεδομένο ότι ο ΕΝΦΙΑ ήταν σημαντικά μειωμένος σε σχέση με το 2021, το υπ. Οικονομικών θέλει να ξεκαθαρίσει ποιοι εξόφλησαν τον φόρο σε 1 δόση και ποιοι θα συνεχίσουν να πληρώνουν και τον Ιούνιο. Μαζί με την εικόνα για τα συνολικά φορολογικά έσοδα στο 20ήμερο του Ιουνίου, το υπουργείο θα πάρει τις τελικές του αποφάσεις για το ποιοι θα επιδοτηθούν και πόσο.
Αν επιβεβαιωθεί ότι η υπέρβαση των εσόδων έχει μόνιμα χαρακτηριστικά, σε πρώτη φάση εξετάζεται η παράταση της επιδότησης των καυσίμων που ενεργοποιήθηκε για το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου με αύξηση των δικαιούχων. Η αύξηση της περιμέτρου των δικαιούχων θα γίνει με την αναθεώρηση προς τα πάνω του οικογενειακού εισοδήματος, από τα 30.000 ευρώ που ισχύει για το μέτρο που υλοποιείται αυτόν τον καιρό. Με βάση δηλώσεις αρμοδίων πηγών του υπ. Οικονομικών, θα καταβληθεί προσπάθεια να ενισχυθεί μεγαλύτερο μέρος της μεσαίας τάξης.
Σε αυτή την κατεύθυνση το κριτήριο των 30.000 ευρώ του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος μπορεί να μετατραπεί σε 30.000 καθαρού εισοδήματος (δηλαδή αφαιρουμένων των φόρων). Οπως, δηλαδή, θα ισχύσει και με το αντίστοιχο εισοδηματικό κριτήριο (των 45.000 ευρώ) για την επιστροφή του 60% των «καθαρών» επιβαρύνσεων που είχαν οι καταναλωτές από τα τιμολόγια ρεύματος αναδρομικά από τον περασμένο Δεκέμβριο. Το μέτρο που αφορά μέρος της συνολικής παρέμβασης για τα τιμολόγια του ρεύματος, το οποίο θα αρχίσει να εφαρμόζεται με το άνοιγμα της σχετικής πλατφόρμας τις επόμενες μέρες.
Εκτός από την αύξηση των δικαιούχων που φτάνουν σήμερα τα 2 εκατομμύρια, το υπ. Οικονομικών εξετάζει να αυξήσει λίγο και την επιδότηση η οποία -ανάλογα με το όχημα και την περιοχή που κυκλοφορεί- κυμαίνεται σήμερα από 30 έως 55 ευρώ.
Το μέτρο -ανάλογα με την πορεία των τιμών- θα ανανεώνεται ανά τρίμηνο και θα προσαρμόζεται ανάλογα και η επιδότηση. Επίσης, είναι πιθανό να ανακοινωθεί η αύξηση από τον Ιούλιο της επιδότησης στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης από τα 15 λεπτά το λίτρο που είναι σήμερα ώστε να καλυφθούν και οι επαγγελματίες. Το μέτρο έτυχε αρχικά θετικής υποδοχής. Μετά, όμως, τις διαδοχικές αυξήσεις των τιμών, όλοι άρχισαν να διαμαρτύρονται ότι πλέον η επιδότηση έχει απαλειφθεί από την αύξηση της τιμής του συγκεκριμένου καυσίμου.
Σε ό,τι αφορά την επανάληψη της επιταγής ακρίβειας των 200 ευρώ, επειδή είναι ένα μέτρο με κόστος πάνω από 300 εκατ. ευρώ, κρίθηκε ότι θα πρέπει θα πρέπει πρώτα να επιβεβαιωθεί ότι υπάρχει το απαραίτητο περιθώριο πριν επαναληφθεί. Πηγές του υπ. Οικονομικών τόνιζαν ότι για να συνεχιστεί το μέτρο της επιδότησης των οικονομικά ευάλωτων θα πρέπει πρώτα να υπάρχει μια βεβαιότητα ότι μια επανάληψη δεν θα συνοδευτεί και από την αλλαγή των δημοσιονομικών στόχων για φέτος.
Ειδήσεις σήμερα