Δεν θα δυσκολεύονταν, μάλιστα, να αναγνωρίσουν τη διάσημη ηθοποιό Σκάρλετ Γιόχανσον. Η χροιά τής φωνής της θυμίζει Σκάρλετ, αλλά δεν είναι. Αλλωστε, η σταρ είχε απορρίψει πρόταση του τεχνολογικού κολοσσού για να γίνει «φωνή του συστήματος ChatGPT 4.0» (μια νέα, εξελιγμένη έκδοση).
Κατοχυρώνεται, όμως, ως πνευματική ιδιοκτησία η φωνή κάποιου, πόσω μάλλον σε ψηφιακό περιβάλλον; Το νομικό πλαίσιο είναι ασαφές, με την πρωταγωνίστρια να δηλώνει σοκαρισμένη και οργισμένη που ο γενικός διευθυντής της OpenAI, Σαμ Αλτμαν, έφτιαξε μια φωνή τρομακτικά ίδια με τη δική της, καταγγέλλοντας το γεγονός. Μετά το σάλο, η εταιρία ανακοίνωσε την απόσυρση της «Sky» στα προϊόντα της, ζητώντας συγγνώμη από τη Γιόχανσον, ενώ είχε προηγηθεί διαβεβαίωση ότι η φωνή δημιουργήθηκε με τη φωνή μιας άλλης επαγγελματία.
Η ηθοποιός, που στο παλμαρέ της έχει πρωταγωνιστικούς ρόλους σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται η «αγαπημένη» της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τον περασμένο Νοέμβριο προσέφυγε νομικά κατά μιας εφαρμογής «ΑΙ», η οποία χρησιμοποίησε το ομοίωμά της σε διαφήμιση χωρίς να λάβει άδεια.
Το περιστατικό ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση για την προστασία της φωνής την εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, σύμφωνα με την αρμόδια Ενωση Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών στις ΗΠΑ, SAG-AFTRA. Ο παλμός των φωνητικών χορδών δεν είναι το μόνο που ανησυχεί. Σχεδόν 20 συγγραφείς διεθνούς βεληνεκούς στράφηκαν κατά της OpenAI, υποστηρίζοντας ότι για την εκπαίδευση του λογισμικού χρησιμοποιήθηκαν κείμενά τους για τα οποία δεν είχε δοθεί η κατάλληλη άδεια χρήσης.
Ηθοποιοί, τραγουδιστές, influencers, ακόμα και επιχειρηματίες πέφτουν συχνά θύματα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Πρόκειται για ένα πεδίο ελάχιστα ρυθμισμένο, δαιδαλώδες, συνεχώς εξελισσόμενο και με πολλές «γκρίζες ζώνες». Οποιοσδήποτε έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο και σε εργαλεία της Τεχνητής Νοημοσύνης μπορεί να δημιουργήσει μια εικόνα ή βίντεο με πρωταγωνιστή μια διασημότητα. Μια ανάλυση του Channel 4 News των πέντε ιστοσελίδων deepfake με τις περισσότερες επισκέψεις βρήκε ότι σχεδόν 4.000 σελέμπριτις περιλαμβάνονταν στη λίστα, εκ των οποίων 255 ήταν Βρετανοί.
Μαριγκόνα: Ξανά στο γήπεδο η 24χρονη influencer - Σε αυτά δε χωρούν... οπαδικά
Στο Instagram κυκλοφόρησε προ μηνών διαφήμιση με βίντεο deepfake (πλαστό) με τον ηθοποιό Τομ Χανκς, ο οποίος έσπευσε να ενημερώσει τους ακόλουθούς του ότι δεν είναι ο ίδιος. Η Τέιλορ Σουίφτ συχνά «πρωταγωνιστεί» ως ψηφιακό άβαταρ σε διάφορες αναρτήσεις στο Διαδίκτυο. Προσφιλής είναι η τακτική και στον πολιτικό χώρο, με πρόσωπα όπως ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, ο τέως πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι.
Εκατομμύρια για σελέμπριτις
Διασημότητες επιλέγουν να πάρουν πρωτοβουλίες ώστε η τεχνολογία να μη δουλεύει ερήμην τους, σκεπτόμενοι πάντως επιχειρηματικά. Η Κένταλ Τζένερ, η Πάρις Χίλτον, ο Σνουπ Ντογκ και άλλοι σελέμπριτις παραχώρησαν πέρυσι, έναντι αδράς αμοιβής, τα δικαιώματα χρήσης της ψηφιακής περσόνας τους στην αμερικανική εταιρία Meta, για να μετατραπούν σε σταρ της Τεχνητής Νοημοσύνης. Πλέον, οι 28 καινούργιοι χαρακτήρες, με τα ψευδώνυμά τους, είναι ψηφιακά ζωντανοί και μπορεί κανείς να συνομιλεί με αυτή την εκδοχή τους στις πλατφόρμες του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, WhatsApp, facebook και Instagram.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο «The Information», ένα απ’ αυτά τα διάσημα πρόσωπα -εικάζεται ότι είναι η Κένταλ Τζένερ- έλαβε πέντε εκατομμύρια δολάρια από τη Meta προκειμένου να αδειοδοτήσει τη χρήση της εικόνας και της προσωπικότητάς της από το chatbot Τεχνητής Νοημοσύνης.
Ειδήσεις σήμερα
Στέφανος Τσιτσιπάς: Ανακοίνωσε ότι είναι ξανά ζευγάρι με την Πάουλα Μπαντόσα
Χριστόφορος Παπακαλιάτης: Το πολυτελές σπίτι του στο Ψυχικό όπου γράφει το Maestro
Καιρός: Ανατροπή από τον Αρναούτογλου – Οι 10 περιοχές που θα πληγούν από την κακοκαιρία