Αλλωστε και ο Αλέξης Τσίπρας παραδέχθηκε δημόσια πριν από τρεις εβδομάδες ότι υπάρχουν «ελλείψεις και προβλήματα». Οι πανηγυρισμοί της διοίκησης Παππά περί «συμμαζέματος» των οικονομικών είναι έωλοι, καθώς σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες τα ταμεία του ΟΑΣΘ… αιμορραγούν παρά τις γενναίες «ενέσεις» από τον κρατικό κορβανά.
Και ενώ το κρατικό χρήμα ρέει άφθονο προς τους εκλεκτούς του Χρήστου Σπίρτζη, το μεταφορικό έργο του ΟΑΣΘ έχει υποβαθμιστεί δραματικά, η ταλαιπωρία των επιβατών έχει χτυπήσει «κόκκινο», στην πρώτη χιονόπτωση τα λεωφορεία αποσύρονται για… μισή μέρα, ενώ πλέον προβλήματα ασφάλειας προκύπτουν καθημερινά στις μετακινήσεις.
Η συντήρηση των λεωφορείων είναι πλημμελής, τα οχήματα κυκλοφορούν με φθαρμένα λάστιχα και με οροφές που στάζουν όταν βρέχει, πολλά ακυρωτικά μηχανήματα είναι εκτός λειτουργίας, ενώ και η τηλεματική είναι ανύπαρκτη στις περισσότερες στάσεις.
Απογοητευτική είναι και η εμφάνιση των οχημάτων, καθώς η καθαριότητα φαίνεται πως έχει μπει σε δεύτερη μοίρα παρότι ακριβοπληρώνεται. Τα λεωφορεία είναι εξαιρετικά βρόμικα και πολλές φορές τα τζάμια είναι αδιαφανή από ρύπους, επιβεβαιώνοντας την εικόνα αποσύνθεσης του ΟΑΣΘ.
Λίγες μέρες μετά τη θραύση των ακρόμπαρων τιμονιού σε εν κινήσει οχήματα, έσπασε το τζάμι πόρτας λεωφορείου που εκτελούσε δρομολόγιο στη γραμμή 25 (Νεάπολη-Βενιζέλου). Το περιστατικό σημειώθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής 11 Ιανουαρίου και ενώ το λεωφορείο ήταν ασφυκτικά γεμάτο από κόσμο, όπως άλλωστε συμβαίνει καθημερινά κατά τις ώρες αιχμές στις περισσότερες γραμμές εξαιτίας της περικοπής στον αριθμό των λεωφορείων που κυκλοφορούν.
Το τζάμι του ενός φύλλου της μεσαίας πόρτας έγινε θρύψαλα, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες δεν άντεξε στην πίεση που ασκούσαν οι επιβάτες, οι οποίοι ήταν στοιβαγμένοι πάνω στα σκαλοπάτια.
Ευτυχώς που και αυτή τη φορά δεν τραυματίστηκε κάποιος, ωστόσο το περιστατικό προκαλεί ανησυχία, καθώς είναι θέμα χρόνου να επαναληφθεί και σε άλλα οχήματα που κυκλοφορούν γεμάτα από κόσμο σε όλη την πόλη, εξαιτίας της απόφασης Σπίρτζη να περιορίσει τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων που αποτελούν και το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς για τους Θεσσαλονικείς.
Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση που είχε στο παρελθόν ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ με το ελληνικό Δημόσιο, όφειλε να θέτει καθημερινά σε κυκλοφορία 520 λεωφορεία. Αν μάλιστα δεν ικανοποιούσε το συγκεκριμένο όρο η προηγούμενη διοίκηση απειλούνταν με πρόστιμο και με… εισαγγελική παρέμβαση.
Ο Χρήστος Σπίρτζης τροποποίησε το σχετικό όρο (σ.σ.: με το νόμο που αφορούσε στην παράταση της «ζωής» των παλαιών λεωφορείων του ΟΑΣΘ) και μείωσε τον αριθμό των κυκλοφορούντων οχημάτων σε 350-360, ενώ έχρισε τον ΟΣΕΘ ως υπεύθυνο προκειμένου να αποφασίζει για το συγκεκριμένο θέμα «ανάλογα με τις ανάγκες», με τον ΟΑΣΘ να αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόμη και στα λιγότερα λεωφορεία που ορίζει ο ΟΣΕΘ.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι πρόσφατα και για διάρκεια μιας μέρας ο ΟΣΕΘ έκρινε πως για εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού απαιτούνταν… 375 λεωφορεία! Ούτε όμως ο συγκεκριμένος αριθμός καλύφθηκε καθώς στους δρόμους βγήκαν ακόμη λιγότερα λεωφορεία και συγκεκριμένα μόλις 324!
Την ίδια ώρα, η διοίκηση Παππά πανηγυρίζει πως κατάφερε να περιορίσει τις δαπάνες του Οργανισμού, ο οποίος ωστόσο χάνει εκατομμύρια εσόδων από τα εισιτήρια ενώ επιβαρύνει σημαντικά την τσέπη των φορολογουμένων.
Σύμφωνα με ασφαλείς δημοσιογραφικές πληροφορίες τα ετήσια έσοδα έχουν μειωθεί κατά περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ κυρίως εξαιτίας της εισιτηριοδιαφυγής, ενώ ο κρατικός Οργανισμός επιχορηγείται κάθε μήνα με οκτώ εκατομμύρια ευρώ έναντι περίπου 3,9 εκατ. ευρώ που λάμβανε η προηγούμενη διοίκηση, καθώς τα περισσότερα υπουργεία αρνούνταν τότε να καταβάλουν το ποσό που τους αναλογούσε για την άσκηση της δικής τους κοινωνικής πολιτικής (μειωμένα εισιτήρια κ.λπ.).
Επιπρόσθετα, στη νέα κρατική διοίκηση καταβλήθηκε η διαφορά που είχε προκύψει λόγω ΦΠΑ (σ.σ.: για τη μετάταξη από το 13% στο 23%), ενώ μειώθηκε η δαπάνη μισθοδοσίας κατά 12 εκατομμύρια ευρώ (λόγω κατάργησης του 13ου και 14ου μισθού). Και βέβαια, με την ιδιότυπη κρατικοποίηση καταργήθηκε και το δικαίωμα των μετόχων να εισπράττουν μέρισμα, το οποίο ανερχόταν σε 16 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Κοντολογίς, μπορεί ο δημόσιος ΟΑΣΘ να «γλίτωσε» 28 εκατομμύρια ευρώ και να αυξήθηκαν οι κρατικές επιδοτήσεις αλλά έχασε 30 εκατομμύρια ευρώ. Συνεπώς, ο κρατικός ΟΑΣΘ στοιχίζει στον Ελληνα φορολογούμενο πολύ περισσότερο απ’ ό,τι όταν ήταν ιδιωτικός, αλλά το αποτέλεσμα που παράγει είναι «τριτοκοσμικό».
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]