Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της αγοράς, που ξεκίνησαν στα μέσα του 2016, ενισχύθηκαν και για το 2017 έχοντας ως απόρροια την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας στο 3,7% και του παγκόσμιου εμπορίου στο 4,7%. Το 2017 η εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα άγγιξε τα 9,14 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,91% σε σχέση με το 2016, όταν οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών ήταν 7,81 δισεκατομμύρια ευρώ.
Κυρίαρχος
Για ακόμα μία χρονιά η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει τα εφοπλιστικά πρωτεία. Παρά το γεγονός ότι ο πληθυσμός της αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα πλοία που μεταφέρουν το 20% (με ένα μερίδιο 30% στα δεξαμενόπλοια και 22% στα bulk carriers) του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ελέγχονται από Ελληνες.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατομμυρίων τόνων (dwt), αύξηση περίπου 6,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος – που αντιπροσωπεύει το 19,89% σε dwt του συνόλου του παγκόσμιου στόλου και το 49,15% του συνόλου του στόλου της Ε.Ε. Σύμφωνα με την έκθεση, η αύξηση της χωρητικότητας του ευρωπαϊκού στόλου το 2017 κατά 4,2%, που ξεπέρασε ελαφρώς τον ρυθμό ανάπτυξης του ασιατικού στόλου (3,8%), επιτρέποντας στην Ευρώπη να διατηρήσει την ηγετική της θέση, αποδίδεται κυρίως στις παραγγελίες νέων πλοίων από τους Ελληνες εφοπλιστές.
MINOAN LINES: Βραβεύτηκε από «Το Χαμόγελο Του Παιδιού» για τη διαχρονική προσφορά και στήριξή της
Αιχμές…
Τη σταθερή επιθυμία των Ελλήνων εφοπλιστών να πρωτοστατήσουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που έχει μπροστά της η ελληνική οικονομία επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης. «Η βαθιά τεχνογνωσία και εμπειρία μάς δίνει το δικαίωμα να υπερασπιζόμαστε τον τομέα μας έναντι πολιτικών που αγνοούν τα πραγματικά δεδομένα και τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εύρυθμη και βιώσιμη λειτουργία της ναυτιλίας», σημειώνει.
Σύμφωνα με την Ενωση Εφοπλιστών, η χώρα θα πρέπει να εκμεταλλευθεί τις ανακατατάξεις στην Ευρώπη ώστε να μπορέσει μέσω της υιοθέτησης μιας αναπτυξιακής πλατφόρμας να προσελκύσει μεγάλο τμήμα ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων. «Η δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας μας, που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη ενός διεθνώς προηγμένου ναυτιλιακού πλέγματος δραστηριοτήτων, είναι δεδομένη: Αυτό που χρειάζεται είναι το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο και η αξιοποίηση της καίριας γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας», προσθέτει ο Θεόδωρος Βενιάμης.
Ανάκαμψη επενδύσεων
Το 2017, το παγκόσμιο εμπόριο υποστηρίχθηκε από την ανάκαμψη των επενδύσεων, ιδίως μεταξύ των ανεπτυγμένων οικονομιών, και την αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής στην Ασία, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων και των καταναλωτών. Βελτιωμένες προοπτικές παρατηρήθηκαν για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου, ενώ οι αβεβαιότητες αναφορικά με τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου συνεχίστηκαν.
Ο ρυθμός ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου ήταν της τάξης του 3,3% περίπου και, παρά το γεγονός ότι σημειώθηκε μειωμένη δραστηριότητα στη διάλυση πλοίων, αυτός εξακολούθησε να υπολείπεται του ρυθμού ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου. Η ισορροπημένη ανάπτυξη της παγκόσμιας ναυτιλιακής ζήτησης και προσφοράς ενίσχυσε τις τιμές των ναύλων εμφανίζοντας ενθαρρυντικά σημάδια, παρά τις αντιθέσεις μεταξύ των διαφόρων τομέων, ιδίως για τα έσοδα των δεξαμενοπλοίων και των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου.
Αναστασία Βαμβακά
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]