Η παγκόσμια κοινή γνώμη απαιτεί την επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα, ώστε να επανενωθούν με τα υπόλοιπα που εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης, «βλέποντας» τον Παρθενώνα. Πολιτικό είναι το θέμα. Διευθετείται ανάμεσα στις δύο κυβερνήσεις, όπως σύστησε η UNESCO. Ισως, ο Βρετανός πρωθυπουργός δεν έχει πληροφορηθεί ότι ήδη επιστράφηκαν θραύσματα από το μουσείο Σαλίνας, στο Παλέρμο, από το Μουσείο του Βατικανού, με εντολή του Πάπα.
Ο Βρετανός πρωθυπουργός δήλωσε ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο φροντίζει, εδώ και γενιές, τα Μάρμαρα του Ελγιν». Τα «μάρμαρα δεν είναι του Ελγιν» γιατί δεν τα κληρονόμησε από τους προγόνους του. Είναι αναπόσπαστο μέρος του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα, διά χειρός Πραξιτέλη. Δια χειρός Λουϊζιέρι «κατακρεουργήθηκαν», με ειδικά καλέμια, παραγγελίας Ελγιν, και βίαια αποσπώντας τα, «κατέβηκαν» από το ιστάμενο Μνημείο, προξενώντας του ανήκεστες βλάβες. Ο Ελγιν, σωστός αρχαιοκάπηλος, πήρε τα χρήματα της πώλησης από το Βρετανικό Μουσείο και πλήρωσε τα χρέη του στο Δημόσιο.
Kινεζική απόβαση στην πίσω αυλή του Τραμπ
Θα ήταν πρόσφορο, πριν κάποιος προβαίνει σε τόσο αφοριστικές δηλώσεις «περί φροντίδας» να ζητήσει από το μουσείο σχετική ενημέρωση. Ο Βρετανός πρωθυπουργός αγνοεί -ποτέ δεν θα τον ενημέρωναν άλλωστε αυτοβούλως- ότι η «φροντίδα» του μουσείου ήταν να δώσει εντολή ο διευθυντής του στους συντηρητές «να γδάρουν» την «επιδερμίδα», των αγαλμάτων, με συρμάτινες βούρτσες. Τα ήθελε κάτασπρα! Το αποτέλεσμα είναι πρόσωπα και σώματα αγαλμάτων να έχουν περάσει… «ευλογιά»! Δεν αρκέστηκε σε αυτή τη συνταγή «ασπρίσματος». Μετά από λίγα χρόνια, οι συντηρητές του μουσείου «ξανακαθάρισαν» τα αριστουργήματα με χημικά, αλλά και πάλι δεν τους έκαναν τη χάρη να ασπρίσουν. Φοβάμαι την τρίτη φορά! Πώς άραγε αποκαλείς την επικίνδυνη άγνοια «φροντίδα»;
Το προηγούμενο Σάββατο, με τα τρία εγγόνια μου και τους φίλους τους -από το πανεπιστήμιο Imperial, όπου φοιτά η Αννα, η μεγαλύτερη- περάσαμε το πρωϊνό στο μουσείο. Οι παρατηρήσεις των φοιτητών της Βιοτεχνολογίας ήταν οι εξής: «Η αίθουσα έχει άθλιο φωτισμό. Ευτυχώς, σήμερα δεν βρέχει κι είναι ανοικτή. Οταν στάζει η οροφή, είναι κλειστή. Τα εκθέματα είναι χρόνια ασυντήρητα. Οι πινακίδες με τις επεξηγήσεις είναι κακογραμμένες και πρόχειρες. Δεν καταλαβαίνουμε τι λένε. Ο τρόπος της έκθεσής τους είναι αντίληψη πεντηκονταετίας. Το Βρετανικό μεταχειρίζεται τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης, σαν προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ». Τα σχόλια που ακούσαμε από τους επισκέπτες -λιγότεροι από ό,τι μια συνηθισμένη μέρα στο Μουσείο της Ακρόπολης- ήταν «γιατί, διάολε, δεν τα επιστρέφουν, όπου ανήκουν;».
Από το 1804 που ο Ελγιν διαμέλισε τα Παρθενώνεια, προς πώληση, αφήνοντας ανάπηρο το μνημείο, ως το 2023, πέρασαν 219 χρόνια. In Britain, people call others to say sorry (Οι Βρετανοί απαιτούν από τους άλλους να ζητούν συγγνώμη…). Ας το σκεφθεί ο κ. Σούνακ, πριν από τις επόμενες δηλώσεις του.