Το κτίριο του αποκλειστικού εκδότη των έργων του Σένμπεργκ (Arnold Schoenberg, αυστριακής καταγωγής, μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1933) βρισκόταν στη συνοικία Πάλισεϊντς, επίκεντρο της mega-πυρκαγιάς στην Πόλη των Αγγέλων. Εκεί, ο οίκος Belmont Music Publishers φιλοξενούσε όλες τις καταγραφές των πωλήσεων, χειρόγραφα, πρωτότυπα και τυπωμένα έργα του Σένμπεργκ. «Για μια εταιρία με αποκλειστικό αντικείμενο το έργο του συνθέτη, η απώλεια δεν ισοδυναμεί μόνο με υλική και περιουσιακή καταστροφή, αλλά και με πλήγμα στον πολιτισμό», τόνισε ο Λάρι Σένμπεργκ, γιος του διάσημου δημιουργού.
Ο χαμένος κατάλογος των έργων του Σένμπεργκ περιλάμβανε όλες του τις συνθέσεις. Από τα πρώτα ρομαντικά έργα έως τα πρωτοποριακά δωδεκάφθογγα, που τον έκαναν παγκοσμίως γνωστό και θεωρούνται θεμέλιο του κλασικού ρεπερτορίου του 20ού αιώνα – ανοίγοντας τον δρόμο και για την ηλεκτρονική μουσική. Μολονότι μιλάμε για ανυπολόγιστη καταστροφή, ο εκδότης φιλοδοξεί να συγκεντρώσει και να αποθηκεύσει το μεγαλύτερο μέρος του έργου σε ένα ψηφιακό αρχείο, που θα εξασφαλίσει την πρόσβαση της κληρονομιάς του Σένμπεργκ στις επόμενες γενιές.
«Ο Αρνολντ Σένμπεργκ δεν ήταν μόνο συνθέτης και ζωγράφος, αλλά επίσης σπουδαίος δάσκαλος, εκπαιδευτής, συγγραφέας, θεωρητικός και εφευρέτης», τόνισε η Ουλρίκε Αντον, διευθύντρια του Κέντρου Αρνολντ Σένμπεργκ στη Βιέννη. «Με την πίστη του στην πρόοδο», συνέχισε, «ενέπνευσε έναν ολόκληρο αιώνα».
Κατά τους ειδικούς, ο Σένμπεργκ πήρε από το χέρι τους κλασικούς (Μπραμς, Μάλερ, Μπαχ, Μπετόβεν) και τους οδήγησε σε σύγχρονα μονοπάτια. Το 1907 άρχισε παράλληλα να ζωγραφίζει, εκθέτοντας στο Μόναχο, και το 1933 διέφυγε στις ΗΠΑ, για να σωθεί από τους ναζί. Πέθανε το 1951 στο Λος Αντζελες, σε ηλικία 77 ετών, και πολλοί τον παραλληλίζουν με τους Βιτγκενστάιν, Φρόιντ και Αϊνστάιν, για την επίδραση των ιδεών, του έργου και της διδασκαλίας του στον 20ό αιώνα.
Και… αναμμένος ο θερμοσίφων;