Η υπουργός είχε έναν έντονο διάλογο με την προϊσταμένη Αρχαιοτήτων της Αργολίδας, Άλκηστη Παπαδημητρίου. «Γιατί δεν το έχετε επισκευάσει;», ρώτησε η υπουργός. «Δεν το έχουμε επισκευάσει, γιατί στοιχίζει 45.000» της απάντησε η κ. Παπαδημητρίου.
«Και γιατί δεν το επισκευάζετε; Σας παρακαλώ πάρα πολύ, έχετε πάρει εκατομμύρια! Δεν είναι δυνατόν μέσα στο χώρο, μέσα στην καρδιά της πόλης να είναι αυτό. Άλκηστη πρόσεξε!», είπε η Λίνα Μενδώνη σε έντονο ύφος.
Θα αρχίσω να συμπαθώ τη Μενδώνη… και δεν το θέλω! pic.twitter.com/09YvbeHgDI
— tragodias (@trago_dias) March 25, 2025
Το υπουργείο Πολιτισμού πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα ευρύ πρόγραμμα πολιτιστικών έργων σε Άργος και Ναύπλιο, συνολικού προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ. Για τον Δήμο Άργους-Μυκηνών έχουν διατεθεί 13 εκατ. ευρώ προερχόμενα κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους αλλά και από τον προϋπολογισμό του υπουργείου. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η κατασκευή του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου στην ανακατασκευασμένη οικία του Στρατηγού Καλέργη και του νέου Επιγραφικού Μουσείου που θα συστεγαστεί με το Βυζαντινό Μουσείο στους Στρατώνες Καποδίστρια, με προϋπολογισμό 5.100.000 ευρώ και χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επιπλέον, πέρσι, το υπουργείο Πολιτισμού διέθεσε ένα κονδύλι ύψους 100.000 ευρώ για τις εργασίες αποκατάστασης τμήματος τοιχοποιίας των ρωμαϊκών Θερμών που κατέρρευσε.
Αρχαιολόγοι για έντονο διάλογο Μενδώνη και προϊσταμένης Αργολίδας: «Άκρατος αυταρχισμός κι εργασιακή κακοποίηση»
Για «άκρατο αυταρχισμό κι εργασιακή κακοποίηση» από το υπουργείο Πολιτισμού κάνει λόγο ο Σύλλογος των Ελλήνων Αρχαιολόγων, παίρνοντας θέση σχετικά με το θέμα που προέκυψε και τον έντονο διάλογο που είχε η Λίνα Μενδώνη με την προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αργολίδας, Άλκηστις Παπαδημητρίου, κατά τη διάρκεια της αυτοψίας της αρμόδιας υπουργού για τα έργα στο Άργος.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
Πιο αναλυτικά, η ανακοίνωση έχει ως εξής:
Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι. Το πρόσφατο επεισόδιο ανάμεσα στην Υπουργό Πολιτισμού και την Προϊσταμένη της ΕΦΑ Αργολίδας συνιστά όνειδος. Το αυταρχικό και προσβλητικό ύφος της Υπουργού και η απολογητική στάση της προϊσταμένης αποτελούν αντιπροσωπευτικό παράδειγμα εργασιακής βίας και παρενόχλησης στον χώρο εργασίας, που εμπίπτει στις διατάξεις του ισχύοντος νόμου 4808/2021, τον οποίο εισηγήθηκε και ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ, καθώς και της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας, που κυρώθηκε με τον ίδιο νόμο.
Τα λόγια, οι χειρονομίες, το έντονο ύφος, η σιωπή και η ντροπή των παρισταμένων, η προσπάθεια των υπαλλήλων του Γραφείου της Υπουργού να απαγορεύσουν τη βιντεολήψη, προκειμένου να μην δημοσιοποιηθεί το περιστατικό, συνιστούν ένα νοσηρό επεισόδιο ενδεικτικό της ασκούμενης κυβερνητικής πολιτικής και ένδειξη του ήθους που πλέον επικρατεί στον δημόσιο βίο.
Λόγω της ύπαρξης του βίντεο, έγινε ευρέως γνωστός ο άκρατος αυταρχισμός και η εργασιακή κακοποίηση που βιώνουμε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Παρόμοια και χειρότερα περιστατικά συμβαίνουν σε υπηρεσιακές συσκέψεις, σε αυτοψίες, σε κάθε σχεδόν συνάντηση με το γραφείο της Υπουργού. Αντί να απολογείται η Υπουργός για την συμπεριφορά της, ήδη επιχειρείται το επεισόδιο να ερμηνευθεί ως «έκρηξη του αφεντικού» που «έχει δίκιο» απέναντι στη σιωπή της «ανίκανης υπαλλήλου». Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι.
Στην αόριστη και συκοφαντική δήλωση της Υπουργού για τα «τα εκατομμύρια που έχετε λάβει» υπονοείται ότι η Κυβέρνηση προσέφερε απεριόριστα χρήματα για την προστασία των αρχαιοτήτων και οι Υπηρεσίες δεν ανταποκρίθηκαν γιατί είναι «κακοί δημόσιοι υπάλληλοι». Τα «εκατομμύρια» που αναφέρει η Υπουργός αφορούν αποκλειστικά σε συγχρηματοδοτούμενα έργα (ΕΣΠΑ, ΤΑΑ), η ένταξη και η υλοποίηση των οποίων γίνεται με την εργασία του ολιγάριθμου προσωπικού των Εφορειών Αρχαιοτήτων και, όπως είναι γνωστό, απαγορεύεται να διατεθούν για οποιονδήποτε άλλο σκοπό εκτός του έργου που έχει εγκριθεί.
Απαιτούνται απαντήσεις. Από την προσβεβλημένη προϊσταμένη εάν ιεράρχησε ως επείγον το έργο αποκατάστασης του συγκεκριμένου κτηρίου, αν ζήτησε και αν έλαβε πιστώσεις, και από την προσβάλλουσα υπουργό συγκεκριμένα ποσά και κωδικοί για την εκτέλεση εργασιών, που να αφορούν την αποκατάσταση του συγκεκριμένου κτιρίου. Ο,τιδήποτε άλλο συνιστά υπεκφυγή με βαρύτατες ευθύνες και των δύο.
Δυστυχώς και η αδράνεια της υπηρεσιακής ιεραρχίας κατά την εξέλιξη του συμβάντος καταδεικνύει την κατάπτωση της δημόσιας διοίκησης.
Γνωρίζουμε ότι, εν όψει προβλημάτων των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας -που βαρύνονται με εξαρχής λάθος σχεδιασμό από την πολιτική ηγεσία- θα υπάρξει προσπάθεια να μετακυλιστεί η ευθύνη στις Εφορείες Αρχαιοτήτων. Απαντάμε ευθαρσώς: η πολιτική ηγεσία να αναλάβει τις ευθύνες της για έργα που ήταν δεδομένο ότι δεν μπορούν να ολοκληρωθούν ως το 2025, αλλά τα επέβαλλε με ήθος και ύφος παρόμοιο με αυτό που είδαμε στο βίντεο.
Σημειώνουμε ότι ο Σύλλογος τοποθετείται για το συμβάν όχι για να προστατεύσει την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αργολίδας, η οποία επέλεξε να αποχωρήσει από τον Σύλλογο με βολές εναντίον του, για λόγους που γνωρίζει η ίδια, αλλά για να υπερασπισθεί το κύρος και την αξιοπρέπεια του κλάδου των αρχαιολόγων και λειτουργών της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, που θα κληθούν από αύριο να συνεχίσουν να εφαρμόζουν τον Αρχαιολογικό Νόμο απέναντι σε φορείς και πολίτες, ενώ έχουν προηγουμένως απαξιωθεί με μία δημόσια damnatio.
Αυτοψία σε Ολυμπία και Αργολίδα
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, επικεφαλής κλιμακίου στελεχών του ΥΠΠΟ, πραγματοποίησε, αυτοψία στα έργα, – προϋπολογισμού 8.500.000 ευρώ- στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και στα μνημεία, για τα οποία επίκειται η έναρξη εργασιών προστασίας, αποκατάστασης και ανάδειξης, στο πλαίσιο της εγκεκριμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης των Δήμων Πύργου – Ηλιδας – Αρχαίας Ολυμπίας του Περιφερειακού Προγράμματος Δυτικής Ελλάδας ΕΣΠΑ 2021-2027. Επίσης η κ. Μενδώνη, προχθές, πραγματοποίησε επίσκεψη εργασίας και αυτοψία στα έργα που υλοποιεί το ΥΠΠΟ στην Π.Ε. Αργολίδας, μεταξύ άλλων στα εργοτάξια του Αρχαιολογικού Μουσείου, του Επιγραφικού Μουσείου (Στρατώνες Καποδίστρια) στο Αργος, καθώς και στο Μονοπάτι της Αρβανιτιάς και στο Μουσείο Ναυπλίου.