Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης
ΝΑΙ, το κράτος τα κατάφερε. Σε άλλες εποχές η δωρεά της Βουλής θα έμενε στα συρτάρια για καιρό και θα απαιτούνταν πολλά χρόνια για να ολοκληρωθεί το έργο. Ενα έργο το οποίο έφερε εις πέρας ένας κρατικός φορέας, οι Κτιριακές Υποδομές.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ; Οταν υπάρχει επιτακτική ανάγκη, όταν το κράτος θέλει, τότε μπορεί και τα καταφέρνει να δράσει πιο γρήγορα και από τον ιδιωτικό τομέα. Το συγκεκριμένο έργο πρέπει να αποτελέσει case study για το πώς θα μπορούσαν να επιταχυνθούν διαδικασίες για δημόσια έργα τα οποία εξαγγέλλονται πολλάκις, υποτίθεται πως τρέχουν, αλλά παραμένουν για δεκαετίες στα χαρτιά.
ΟΙ επεκτάσεις του μετρό στην Αθήνα, το μετρό Θεσσαλονίκης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η περιβόητη εθνική οδός Πατρών – Πύργου διαδρομής μόλις 75 χιλιομέτρων, ο περίφημος ΒΟΑΚ της Κρήτης, η πλήρης ηλεκτροκίνηση των σιδηροδρόμων και πολλά ακόμα σημαντικά έργα για την καθημερινότητα των πολιτών προχωρούν με ρυθμούς χελώνας. Κάποια από αυτά τα ακούμε από τη δεκαετία του ’90 και πιθανότατα θα φτάσουμε στο 2030 και ακόμα θα τα βλέπουμε μόνο σε μακέτες.
Η χρονοκαθυστέρηση αποτελεί τη μεγαλύτερη πληγή για το κράτος. Ας μην ξεχνάμε ότι το αεροδρόμιο στο Ελληνικό έκλεισε το 2001, και αν όλα πάνε καλά, πιθανότατα το 2021 θα πανηγυρίσουμε γιατί θα ξεκινήσουν τα έργα αξιοποίησης του μεγαλύτερου φιλέτου της χώρας. Επρεπε να περάσουν 20 χρόνια; Πόσα χρήματα έχασε το κράτος, πόσες θέσεις εργασίας χάθηκαν;
ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ πως τέτοια μεγάλα έργα δεν μπορούν να σχεδιαστούν, να δημοπρατηθούν και να εκτελεστούν μέσα σε λίγους μήνες, όπως οι ΜΕΘ στο «Σωτηρία». Αλλά, δυστυχώς, στη χώρα μας η έννοια… fast track ισοδυναμεί με πολυετείς καθυστερήσεις.
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ένα νέο μοντέλο διαχείρισης των μεγάλων έργων. Με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα σε όλες τις φάσεις. Είναι παράλογο να χρειάζονται πέντε και δέκα χρόνια μόνο και μόνο για να φτάσουμε από τις προτάσεις, στις μελέτες και στο διαγωνισμό. Είναι παράλογο ο κάθε εργολάβος να καθυστερεί όσο θέλει τα έργα με στόχο την εκτίναξη του κόστους.
ΟΙ μόλις έξι μήνες που απαιτήθηκαν για την ολοκλήρωση του έργου των ΜΕΘ «εκθέτουν» το κράτος και όλες τις κυβερνήσεις. Ολα μπορούν να γίνουν πολύ πιο γρήγορα. Ολα μπορούν να γίνουν στην ώρα τους. Και, όσο προχωρούν αυτά τα «παγωμένα» έργα, πρέπει να σχεδιάζεται το πώς θα υλοποιηθούν τα επόμενα. Δεν είναι μόνο θέμα χρημάτων. Είναι κυρίως θέμα βούλησης και νοοτροπίας.
*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr